Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η Σιγκαπούρη είναι έτοιμη να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα επιβάλει φόρο πράσινων καυσίμων στους ταξιδιώτες, όπως επιβεβαίωσε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας Σιγκαπούρης (CAAS).
Το συγκεκριμένο τέλος έχει εξαγγελθεί από πέρυσι στο Σχέδιο Βιώσιμου Αεροπορικού Κόμβου της χώρας και θα εφαρμοστεί από τη νέα χρονιά.

Ο φόρος σε βιώσιμα αεροπορικά καυσίμα (SAF) αφορά όλους τους επιβάτες που αναχωρούν από τη χώρα. Αντίθετα, δεν θα επηρεαστούν από την χρέωση όσοι διέρχονται από τη Σιγκαπούρη.

Οι νέοι κανόνες σηματοδοτούν ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθεια της νησιωτικής χώρας στην Ασία να δημιουργήσει έναν «πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό» αεροπορικό κόμβο, με στόχο την:

  • Μείωση έως το 2030 των εγχώριων εκπομπών αερίων από αερομεταφορές από λειτουργίες των αεροδρομίων κατά 20% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
  • Επίτευξη μηδενικών εκπομπών από εγχώριες και διεθνείς αερομεταφορές έως το 2050.

Ανησυχίες για την ανταγωνιστικότητα

Αυτός ο πρώτος παγκόσμιος φόρος σε SAF επηρεάζει τις τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια. Για τους οικολογικούς λάτρεις, μπορεί να φαίνεται μια λογική δαπάνη για έναν υγιέστερο πλανήτη. Αλλά για τους ταξιδιώτες με περιορισμένο προϋπολογισμό, δεν ισχύει το ίδιο.

Παρατηρητές του κλάδου προειδοποιούν ότι ο φόρος για πράσινα καύσιμα ενδέχεται να βλάψει την ανταγωνιστικότητα, ιδίως για τις low cost αεροπορικές εταιρείες που πετούν προς την Ινδία και την Ινδονησία.

Οι τουριστικοί φορείς της περιοχής είναι προβληματισμένοι. Ανησυχούν ότι η επιβάρυνση μπορεί να «εκτοπίσει τους ταξιδιώτες αναψυχής». Εκτιμούν ότι θα φέρει αναστάτωση, σε μια εποχή που ο αεροπορικός τομέας της Ασίας εξακολουθεί να ανακάμπτει.

Πώς καθορίζεται ο φόρος

Ο φόρος καθορίζεται με βάση τον όγκο των SAF που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου του 1% για το 2026, καθώς και την προβλεπόμενη αύξηση τιμής τους και τα «άλλα συναφή κόστη».

Το τέλος ποικίλλει ανάλογα με την απόσταση που διανύουν οι επιβάτες και έχει κατηγοριοποιηθεί σε τέσσερις γεωγραφικές ζώνες.

Πόσο θα πληρώσουν οι Ευρωπαίοι

  • Η Ευρώπη, μαζί με την Αφρική, την Κεντρική και Δυτική Ασία, τη Μέση Ανατολή, τα Νησιά του Ειρηνικού και τη Νέα Ζηλανδία, είναι στην 3η ζώνη.
  • Το κόστος θα ανέρχεται σε 4.24 ευρώ ανά επιβάτη για economy class (περιλαμβάνει τις θέσεις premium economy) και σε 16.96 ευρώ για premium class (περιλαμβάνει business class και first class).
  • Η Νοτιοανατολική Ασία είναι η μόνη περιοχή στην 1η κατηγορία, με τους επιβάτες να πληρώνουν από 0.66 έως 2.65 ευρώ, ανάλογα με την καμπίνας τους.
  • Στην 2η ζώνη είναι Βορειοανατολική Ασία, Νότια Ασία, Αυστραλία και Παπούα Νέα Γουινέα, με χρέωση από 2.52 έως 7.42 ευρώ.
  • Η Αμερική έχει τοποθετηθεί στην 4η ζώνη και θα υπόκειται σε χρέωση 6.89 ευρώ και 27,57 για economy class και premium class, αντίστοιχα.

Τι ισχύει σε πτήσεις με ανταπόκριση

Για πτήσεις με πολλαπλές στάσεις, ο φόρος SAF εφαρμόζεται μόνο στον «αμέσως επόμενο προορισμό» μετά την αναχώρηση από την χώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Για παράδειγμα, εάν πετάτε από τη Σιγκαπούρη στο Παρίσι μέσω ενδιάμεσης στάσης στο Άμστερνταμ, θα πληρωθεί φόρος μόνο για το τμήμα του ταξιδιού από τη Σιγκαπούρη στο Άμστερνταμ.
Η αεροπορική εταιρεία θα εισπράττει το τέλος SAF και πρέπει να το εμφανίζει ως «διακριτό στοιχείο» στο αεροπορικό εισιτήριο κατά την πώληση.

Ορισμένες πτήσεις, όπως εκπαιδευτικές, για φιλανθρωπικούς ή ανθρωπιστικούς σκοπούς, δεν θα υπόκεινται στον φόρο.

Μοντέλο για παγκόσμια περιβαλλοντική ευθύνη

Ο Han Hok Juan, Γενικός Διευθυντής της CAAS, αναφέρει ότι οι νέοι κανόνες «παρέχουν έναν μηχανισμό για όλους τους χρήστες της αεροπορίας. Τους δίνει τη δυνατότητα να συμβάλουν στη βιωσιμότητα με κόστος που είναι διαχειρίσιμο για τον αεροπορικό κόμβο.

Πρέπει να κάνουμε την αρχή. Το έχουμε κάνει με μετρημένο τρόπο και δίνουμε στη βιομηχανία, στις επιχειρήσεις και στο κοινό χρόνο να προσαρμοστούν.»

Εάν η κίνηση αποδειχθεί αποτελεσματική, θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως μοντέλο για παγκόσμια περιβαλλοντική ευθύνη, ωθώντας και άλλες χώρες κυβερνήσεις να ακολουθήσουν.