Κ. Κουκούντζος, Προέδρος ΠΕΤΑΚ: Η εσωτερική πόρτα θαλάμου είναι η «ζώνη ασφαλείας» των ανελκυστήρων και δυστυχώς στην Ελλάδα είναι προαιρετική 

Σύνταξη: tourismtoday.gr

Στις διαχρονικές αδυναμίες του ρυθμιστικού πλαισίου για τους ανελκυστήρες στην Ελλάδα, αναφέρθηκε ο κ. Κωνσταντίνος Κουκούντζος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου KLEEMANN και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Τεχνολογίας Ανελκυστήρων & Κυλιόμενων Κλιμάκων (ΠΕΤΑΚ).

Μίλησε στο συνέδριο «Πιστοποίηση και Έλεγχος Αγοράς: Παράγοντες για την Ανταγωνιστικότητα της Βιομηχανίας του Κλάδου των Δομικών Υλικών», που συνδιοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΕ) με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) και το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ).

Μεταξύ άλλων, επισήμανε την περίπτωση του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ανελκυστήρων, το οποίο -παρά τη θεσμοθέτηση του- δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή.

Κατά την τοποθέτησή του στην ενότητα «Νομοθετικό Πλαίσιο – Οργάνωση της Πολιτείας – Αποτελεσματική Εποπτεία της Αγοράς», ο κ. Κουκούντζος αναφέρθηκε στις διαχρονικές αδυναμίες του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τον κλάδο των ανελκυστήρων στην Ελλάδα, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, την περίπτωση του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ανελκυστήρων, το οποίο, παρά τη θεσμοθέτησή του, δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή.

Όπως τόνισε, η μη ενεργοποίησή του στερεί από την Πολιτεία κρίσιμα δεδομένα σχετικά με τον συνολικό αριθμό και την κατάσταση των ανελκυστήρων στη χώρα, δυσχεραίνοντας την άσκηση αποτελεσματικής εποπτείας.

Ανέδειξε επίσης ότι κρίσιμες προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας δεν είναι ευθυγραμμισμένες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αναφέροντας χαρακτηριστικά την εσωτερική πόρτα θαλάμου, η οποία παραμένει προαιρετική στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, ενώ αποτελεί το πιο κρίσιμο μέσο προστασίας των επιβατών, όπως η ζώνη ασφαλείας στα αυτοκίνητα, απέναντι στον κίνδυνο του εκτεθειμένου φρεατίου.

«Η έλλειψη πόρτας θαλάμου κοστίζει δυστυχώς ζωές, και είμαστε από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη που την διατηρούμε ως προαιρετικό μέσο προστασίας» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Κουκούντζος υπογράμμισε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις, όπου το νομοθετικό πλαίσιο είναι σαφές, αλλά η εφαρμογή του παραμένει ανεπαρκής λόγω ελλιπών ελέγχων.

«Για παράδειγμα, η συσκευή αμφίδρομης επικοινωνίας, η οποία είναι συνδεμένη με τηλεφωνικό κέντρο και με το πάτημα ενός κουμπιού στέλνει άμεση ειδοποίηση για βοήθεια — ακόμη κι αν ο επιβάτης έχει λιποθυμήσει και δεν μπορεί να υποδείξει την τοποθεσία του.

Αν και υπάρχει πλήρες και σαφές νομικό πλαίσιο, που προβλέπει την ύπαρξή της συσκευής σε κάθε ανελκυστήρα, στην πράξη τοποθετείται απλώς ένα τηλέφωνο, που συχνά δεν είναι καν συνδεδεμένο.

Η μη εφαρμογή της νομοθεσίας έχει ως αποτέλεσμα αφενός τον αντίκτυπο στο επίπεδο ασφάλειας των ανελκυστήρων και αφετέρου αθέμιτο ανταγωνισμό σε σχέση με τις εταιρίες που τηρούν την νομοθεσία.

Τέλος, στάθηκε και στο ζήτημα της πιστοποίησης των ανελκυστήρων, τονίζοντας ότι, παρά τις προβλέψεις του νόμου, έχουν δοθεί αλλεπάλληλες παρατάσεις, χωρίς ουσιαστική πρόοδο στη συμμόρφωση της αγοράς.

«Η δική μας πρόταση είναι να δοθούν ρεαλιστικές και κλιμακωτές ημερομηνίες», εξηγώντας ότι οι ανελκυστήρες πρέπει να ελεγχθούν και να πιστοποιηθούν σταδιακά, ανάλογα με την «ηλικία» τους, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος ανταπόκρισης σε φορείς πιστοποίησης, εταιρείες και ιδιοκτήτες.

Παράλληλα, αναγνώρισε ως θετικό βήμα την πρόσφατη εξάμηνη – αντί για δωδεκάμηνη – παράταση της προθεσμίας για τους ελέγχους, η οποία στέλνει σαφές μήνυμα στην αγορά ότι τα πράγματα αλλάζουν. «Φάνηκε η πρόθεση της πολιτείας να βάλει τα πράγματα σε μια σειρά», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Με στόχο την ενίσχυση της συμμόρφωσης και της ασφάλειας, ο κ. Κουκούντζος επισήμανε την ανάγκη για οικονομική στήριξη των ιδιοκτητών ανελκυστήρων, προκειμένου να προχωρήσουν σε απαραίτητες αναβαθμίσεις.

«Η Πολιτεία θα μπορούσε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, ώστε οι ιδιοκτήτες να έχουν ένα ουσιαστικό κίνητρο που θα ενισχύσει την ασφάλεια και θα περιορίσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό», δήλωσε, προσθέτοντας ότι έχει ήδη κατατεθεί ολοκληρωμένη πρόταση προς το Υπουργείο Ανάπτυξης και τον Υφυπουργό κ. Τσαβδαρίδη.

Το συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι της βιομηχανίας, μηχανικοί, θεσμικοί φορείς και στελέχη της Πολιτείας, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την ενίσχυση του διαλόγου γύρω από τη βιωσιμότητα, την ποιότητα και την ασφάλεια στον κλάδο των δομικών υλικών.