Σύνταξη tourismtoday.gr

Τις αλλαγές στον τρόπο ζωής που επηρεάζουν την γαστρονομία καθώς και την παγκόσμια αγορά σε τρόφιμα και ποτά το 2026, αποκαλύπτει μελέτη της Innova Market Insights.

  • Οι άνθρωποι υιοθετούν ολοένα και περισσότερο μια προληπτική προσέγγιση στην ευεξία, ως βοήθεια στη διαχείριση του στρες.
  • Η συνειδητή κατανάλωση βρίσκεται στην κορυφή, καθώς οι καταναλωτές κάνουν επιλογές που ωφελούν τόσο το πορτοφόλι τους όσο και τον πλανήτη.
  • Η ευελιξία και η ψηφιακή ζωή είναι επίσης σημαντικές. Τα εξελισσόμενα πρότυπα εργασίας και οι διαδικτυακές πλατφόρμες επιτρέπουν πιο ευέλικτο τρόπο ζωής. Επομένως, τα όρια μεταξύ εργασίας, σπιτιού και αναψυχής γίνονται θολά.

Χαλαρή κοινωνικότητα

Η επιθυμία για πιο υγιεινό και ευέλικτο lifestyle τροφοδοτεί τη στροφή προς πιο χαλαρές κοινωνικές περιστάσεις και χώρους.

Το 59% επιλέγει πιο χαλαρούς τρόπους κοινωνικοποίησης, αντί για επίσημες, νυχτερινές συγκεντρώσεις. Έτσι, το σπίτι, τα εστιατόρια, η φύση και η ύπαιθρος γίνονται όλο και πιο δημοφιλή.

Το φαγητό παραμένει βασικός παράγοντας για τους κοινωνικούς δεσμούς. Τα απλά χειροποίητα φαγητά αντικατοπτρίζουν την προτίμηση για πιο άτυπες κοινωνικές περιστάσεις.

Ο ρόλος των καφετεριών στην κοινωνικοποίηση, αυξάνεται επίσης. Η σημασία τους έχει αυξηθεί 22%. Αυτό, οφείλεται στους Millennials, στην Gen Ζ και σε όσους έχουν υψηλότερα εισοδήματα.

Αυτό υπογραμμίζει την αυξανόμενη δημοτικότητα των «τρίτων χώρων», οι οποίοι είναι χώροι εκτός εργασίας και σπιτιού. Εκεί, οι άνθρωποι μπορούν να χτίσουν δεσμούς, να καλλιεργήσουν ένα αίσθημα κοινότητας, ακόμη και να προωθήσουν την ευεξία.

Η ζήτηση για εναλλακτικές λύσεις χωρίς αλκοόλ αυξάνεται, καθώς οι καταναλωτές επιδιώκουν να εξισορροπήσουν την ευεξία με την κοινωνική απόλαυση.

Χρόνος για μένα και απλοποιημένη ζωή

Οι καταναλωτές επιλέγουν ενεργά να περνούν περισσότερο χρόνο μόνοι τους. Δίνουν προτεραιότητα σε στιγμές αυτοφροντίδας και ευκαιρίες για σωματική και ψυχική αποκατάσταση.

  • Σε παγκόσμιο επίπεδο, 1 στους 3 δηλώνει ότι ο χρόνος που περνάει μόνος του βοηθάει όταν είναι σε άγχος.
  • Το 29% αναφέρει ότι η απόλαυση μιας εμπειρίας φαγητού και ποτού ταιριάζει στον «χρόνο για τον εαυτό του».
  • Πολλοί θεωρούν φαγητό και ποτό χαλαρωτικά και στοιχεία του «χρόνου για τον εαυτό τους».
  • Η ψυχική ευεξία παρακινεί σε απλοποίηση της ζωής (29%).
  • Για να μειώσουν το άγχος περνούν χρόνο σε εξωτερικούς χώρους ή στη φύση (31%). Ο περιορισμός του χρόνου σε οθόνες, η σύνδεση με τη φύση και η επιλογή απλών φαγητών και ποτών είναι επίσης βασικά στοιχεία αυτής της τάσης.

Τεχνητή νοημοσύνη

Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για την απλοποίηση της διαδικασίας προετοιμασίας γευμάτων.

Οι εφαρμογές μπορούν να βοηθήσουν τους χρήστες να παρακολουθούν τα γεύματα, να παρέχουν διατροφική ανάλυση και να δίνουν συμβουλές από ειδικούς.
Από την εύρεση συνταγών μπορούν επίσης να δημιουργήσουν ιδέες για γεύματα με βάση τα συστατικά που έχει ένας καταναλωτής στο σπίτι.

Οι έξυπνες συσκευές κουζίνας μπορούν να αυτοματοποιήσουν στοιχεία της διαδικασίας προετοιμασίας και μαγειρέματος γευμάτων.

Πηγή: Innova Market Insights