
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Οκτώ χώρες έχουν ξεκινήσει έναν συνασπισμό «αλληλεγγύης» που στοχεύει στη φορολόγηση για premium αεροπορικούς ταξιδιώτες.
Πρόκειται για Γαλλία, Ισπανία, Κένυα, Μπαρμπάντος, Μπενίν, Σιέρα Λεόνε, Σομαλία, Αντίγκουα και Μπαρμπούντα.
Υποστηριζόμενος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ομάδα Εργασίας για τους Φόρους Παγκόσμιας Αλληλεγγύης (GSLTF), ο συνασπισμός επιχειρεί να συγκεντρώσει κεφάλαια για τη δράση για το κλίμα και τη βιώσιμη ανάπτυξη, επιβάλλοντας φόρο στους «premium επιβάτες σε πτήσεις», τους οποίους ορίζει ως ταξιδιώτες first και business class, μαζί με ιδιωτικά τζετ.
Μιλώντας κατά την έναρξη του συνασπισμού, ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron δήλωσε πως «χρειαζόμαστε όσοι επωφελήθηκαν από την παγκοσμιοποίηση να συνεισφέρουν περισσότερο στη χρηματοδότηση. Προτρέπω όλες τις χώρες να ενταχθούν σε αυτό το διεθνές πλαίσιο, επειδή είναι απολύτως καθοριστικό».
Η GSLTF –με επικεφαλής τη Γαλλία, την Κένυα και τα Μπαρμπάντος– ανέφερε ότι ο νέος συνασπισμός θα εργαστεί για την αύξηση του αριθμού των χωρών που εφαρμόζουν φόρο στα premium flyer, με σκοπό τη «βελτίωση της κινητοποίησης εγχώριων εσόδων των αναπτυσσόμενων χωρών και την υποστήριξη της διεθνούς αλληλεγγύης».
Eπικαλέστηκε επίσης έρευνα, που διεξήχθη για λογαριασμό της από την περιβαλλοντική συμβουλευτική εταιρεία CE Delft, η οποία εκτιμά ότι ένας παγκόσμιος φόρος στα premium αεροσκάφη θα μπορούσε να αποφέρει 78 δις ευρώ ετησίως.
Η περιβαλλοντική ομάδα Greenpeace International χαιρέτισε την είδηση, δηλώνοντας ότι «οι πτήσεις είναι η πιο ελίτ και ρυπογόνα μορφή ταξιδιού. Επομένως αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της διασφάλισης ότι οι χρήστες αυτού του υποφορολογημένου τομέα θα πληρώνουν το δίκαιο μερίδιο τους».
Ωστόσο, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) επέκρινε την κίνηση, χαρακτηρίζοντας την ως «γροθιά» απέναντι στις συνεχιζόμενες προσπάθειες απαλλαγής του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Σε ανακοίνωση της, αμφισβήτησε επίσης την εγκυρότητα της έρευνας της GSLTF, δηλώνοντας ότι «μια ανταγωνιστική αεροπορική βιομηχανία δεν παράγει υπερβολικά κέρδη» και ότι η εκτιμώμενη αξία ενός τέλους premium πτήσεων ήταν «περίπου τρεις φορές το παγκόσμιο εκτιμώμενο κέρδος της αεροπορικής βιομηχανίας, ύψους 32,4 δις δολαρίων το 2024».
«Η αεροπορική βιομηχανία είναι ένας οικονομικός καταλύτης, όχι μια αγελάδα μετρητών», δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Ωστόσο, οι κυβερνήσεις προτείνουν αδιάφορα έναν φόρο στους επιβάτες που είναι τρεις φορές το ετήσιο κέρδος της αεροπορικής βιομηχανίας, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές παρενέργειες για μια βιομηχανία που αποτελεί σανίδα σωτηρίας για απομακρυσμένες κοινότητες, αναζωογονεί τις τουριστικές αγορές και συνδέει τα τοπικά προϊόντα με τις παγκόσμιες αγορές.
Το συμπέρασμα είναι ότι, εάν ακολουθηθούν, οι συστάσεις της GSLTF θα αυξήσουν το κόστος των αεροπορικών ταξιδιών για όλους τους ταξιδιώτες και θα κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό.
Η εξαγωγή δεκάδων δισεκατομμυρίων από την αεροπορία θα παραλύσει την ικανότητά της να επενδύσει στην επίτευξη μηδενικών καθαρών εκπομπών έως το 2050, θα αλλάξει τη δυναμική των διαδρομών στο βαθμό που θα υποφέρει η συνδεσιμότητα και θα υποβαθμίσει τις χώρες στην κρίσιμη οικονομική υποστήριξη που παρέχουν οι αεροπορικές μεταφορές»