
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, οι εμπορικές διαταραχές και το κυβερνοέγκλημα είναι οι κορυφαίοι κίνδυνοι σε επαγγελματικά ταξίδια το 2026.
Αυτό αποκαλύπτει η έκθεση Risk Outlook της International SOS (ISOS).
Παράλληλα με τους ταξιδιωτικούς κινδύνους που οφείλονται στη κλιματική κρίση, η έκθεση προειδοποιεί ότι οι οργανισμοί δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένοι για να διαχειριστούν τον αυξημένο ρυθμό αναταραχής σε έναν κόσμο όπου «η μεταβλητότητα δεν αποτελεί πλέον εξαίρεση – είναι το λειτουργικό περιβάλλον».
Μετά από έρευνα σε 860 επαγγελματίες υγείας, ασφάλειας και διαχείρισης κινδύνων σε 94 χώρες, το 57% συμφώνησε ότι οι νέοι κίνδυνοι αναδύονται ταχύτερα από ό,τι μπορούν να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες τους.
- Σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) δήλωσαν ότι οι κίνδυνοι ασφαλείας έχουν αυξηθεί τους τελευταίους 12 μήνες.
- Το 43% είπε ότι οι κίνδυνοι για την υγεία έχουν ενταθεί, με παρόμοια ποσοστά να αναμένουν αυξήσεις το 2026.
- Ωστόσο, περίπου τα δύο τρίτα (66% ειδικών σε θέματα ασφάλειας και 68% ειδικών σε θέματα υγείας) αναμένουν ότι οι πόροι για τη διαχείριση τέτοιων κινδύνων θα παραμείνουν σταθεροί το 2026, ενώ ένας στους δέκα προβλέπει περικοπές στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
- Οι γεωπολιτικές εντάσεις είναι μακράν ο μεγαλύτερος παράγοντας αβεβαιότητας ενόψει του 2026, όπως ψηφίστηκε από το 47%.
- Το κυβερνοέγκλημα αποτελεί έναν ακόμη κίνδυνο (27%), ακολουθούμενο από την πολιτική αστάθεια (26%), τις διαταραχές του εμπορίου (26%) και την κανονιστική αβεβαιότητα (24%).
Όπως υπογραμμίζεται κανένας από αυτούς τους παράγοντες δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενος, με τις «επίμονες γεωπολιτικές εντάσεις» και τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας που είναι πιθανό να συνεχιστούν το 2026.
Η έκθεση αναφέρεται επίσης στον Παγκόσμιος Δείκτης Ειρήνης (GPI), που καταρτίστηκε από το Ινστιτούτο Οικονομικών και Ειρήνης, ο οποίος κατέγραψε 159 συγκρούσεις σε κρατικό επίπεδο το 2025, περισσότερες από οποιοδήποτε έτος από τη δεκαετία του 1940.
Ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, η σύγκρουση Ισραήλ/Γάζας, ο εμφύλιος πόλεμος στο Σουδάν και οι αναταραχές στην Καμπότζη και την Ταϊλάνδη συνέβαλαν στην περιφερειακή αστάθεια.
Οι εισβολές μη επανδρωμένων αεροσκαφών στον εναέριο χώρο των κρατών της ΕΕ καθιστούν επίσης «τον κίνδυνο σύγκρουσης σε ευρωπαϊκό έδαφος πιο πραγματικό», αναφέρει η ISOS στην έκθεση.
«Καθώς οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη επικεντρώνονται περισσότερο στην ασφάλεια εντός της περιοχής και αυξάνουν τις αμυντικές δαπάνες, αυτό θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις βλέπουν και διαχειρίζονται τον κίνδυνο σε τέτοιες παραδοσιακά χαμηλού κινδύνου αγορές».

Ταξίδια σιωπής
Η έκθεση προειδοποίησε επίσης για τους αυξημένους κινδύνους που σχετίζονται με τα «ταξίδια σιωπής», τα αδήλωτα επαγγελματικά ταξίδια από εργαζόμενους εξ αποστάσεως.
Ένας αυξανόμενος αριθμός εταιρειών έχει «πιαστεί αιφνιδιασμένος» από εκκλήσεις για βοήθεια από εργαζόμενους που αντιμετωπίζουν κρίσεις ασφάλειας ή υγείας σε τοποθεσίες όπου δεν αναμενόταν να εργάζονται, σύμφωνα με το ISOS.
- Περίπου ένας στους πέντε (22%) είπε ότι ο οργανισμός του έχει την ικανότητα να παρακολουθεί τις αποστολές σιωπής των εργαζομένων.
- Mόνο το 17% είναι εξοπλισμένο για να χειριστεί περιστατικά ασφαλείας ή ιατρικά που συμβαίνουν υπό αυτές τις συνθήκες.
Η νομική υποχρέωση φροντίδας ενός εργοδότη σε αυτήν την «γκρίζα ζώνη» δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί στα δικαστήρια, ανέφερε η ISOS.
«Oι οργανισμοί πρέπει να αποφασίσουν τι επίπεδο βοήθειας θα παράσχουν σε άτομα που δεν έχουν αποκαλύψει τον τόπο τους».
Μόνο το 50% δήλωσε ότι οι πολιτικές της εταιρείας του ορίζει αποδεκτά όρια για την εξ αποστάσεως εργασία.
«Τα ταξίδια σιωπής πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στις διαδικασίες διαχείρισης ταξιδιών και στις διαδικασίες αντιμετώπισης κρίσεων και να ελέγχονται για ασφαλιστική κάλυψη, επισημαίνει η ISOS.
Κατ’ ελάχιστον, οι επικοινωνίες των εργαζομένων θα πρέπει να ενθαρρύνουν έντονα τον έλεγχο με τους διευθυντές πριν από τη μετεγκατάσταση για οποιαδήποτε χρονική περίοδο και θα πρέπει να καθιστούν σαφές ότι η οργανωτική υποστήριξη ενδέχεται να μην είναι τόσο ολοκληρωμένη σε τοποθεσίες χωρίς σημαία».
























