Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η Ευρώπη γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στους ταξιδιώτες και ο τουριστικός τομέας της όχι μόνο ανακάμπτει αλλά ξεπερνά και τα επίπεδα πριν από την πανδημία.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, τα καταλύματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) κατέγραψαν 3,021 δις διανυκτερεύσεις το 2024. Πρόκειται για αύξηση περίπου 2,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η άνοδος, επιβεβαιώνει τη δυναμική του τουριστικού τομέα της Ευρώπης, μετατρέποντας μια διστακτική επιστροφή σε μια ισχυρή αναβίωση που θετική για την οικονομία όλων των χωρών της ηπείρου, από τη Μεσόγειο έως τη Βαλτική.

Πού κινήθηκαν οι διανυκτερεύσεις σε Ευρώπη | Η θέση της Ελλάδας

Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ παρουσίασαν περισσότερες κρατήσεις, δημιουργώντας μια ποικίλη εικόνα. Κύπρος, Μάλτα, Λετονία και Πολωνία ηγήθηκαν, με διψήφιες αυξήσεις περίπου στο 14%.

Η άνοδος υπογραμμίζει την επιτυχία των στρατηγικών επενδύσεων σε υποδομές και μάρκετινγκ που έχουν καταστήσει αυτούς τους προορισμούς ελκυστικές για τους λάτρεις του ήλιου και του πολιτισμού.

  • Η Ιταλία, η Ελλάδα και η Ισπανία σημείωσαν επίσης καλή απόδοση στο +4%. Οι ταξιδιώτες φάνηκαν να έλκονται από τις όμορφες παραλίες και τον αρχαίο πολιτισμό, ειδικά τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες.
  • Ωστόσο, αυτή η ανάπτυξη δεν κατανεμήθηκε ομοιόμορφα. Η Φινλανδία σημείωσε μείωση 0,7%, πιθανώς λόγω των καιρικών συνθηκών και του ισχυρότερου ευρώ που επηρέασε τους ταξιδιώτες με περιορισμένο προϋπολογισμό.
  • Η Γαλλία κατέγραψε πτώση 0,6%, η οποία ήταν λίγο απροσδόκητη, ίσως λόγω εγχώριων απεργιών και παγκόσμιων γεγονότων.
  • Το Βέλγιο και η Σουηδία, από την άλλη πλευρά, παρέμειναν αρκετά σταθερές με μέτρια κέρδη 0,3%, υποδηλώνοντας μια αγορά που δεν αλλάζει δραματικά.

Εγχώριοι έναντι διεθνών ταξιδιωτών

Οι περισσότερες από τις διαμονές -περίπου το 51,9%, που αντιστοιχεί σε περίπου 1,57 δις- προήλθαν από εγχώριους ταξιδιώτες. Από σύντομες αποδράσεις στους Δολομίτες σε Ιταλία  μέχρι ταξίδια σε λίμνες στην Πολωνία, αυτή η τάση δείχνει ότι οι άνθρωποι εξακολουθούν να προτιμούν να μένουν κοντά στο σπίτι μετά την πανδημία.

Οι διεθνείς επισκέπτες αντιπροσώπευαν το 48,1% (περίπου 1,45 δις διανυκτερεύσεις), προσθέτοντας κάποια παγκόσμια ποικιλομορφία.

  • Ένα σημαντικό ποσοστό αυτών, περίπου το 61,6%, προερχόταν από άλλες χώρες της ΕΕ, όπως Γερμανοί που πήγαν στην Ισπανία ή Ολλανδοί τουρίστες στο Βέλγιο.
  • Το 21,3% προερχόταν από ευρωπαϊκές χώρες εκτός ΕΕ, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελβετία, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι ένα πολύ ελκυστικό μέρος για τους γείτονές της.
  • Το υπόλοιπο 16,4% ταξίδεψε από πιο μακριά, φέρνοντας διαφορετικούς πολιτισμούς στον τουριστικό τομέα της.
  • Οι τουρίστες από τη Βόρεια Αμερική, ήταν η μεγαλύτερη ομάδα εκτός Ευρώπης, αποτελώντας το 7,5% των διεθνών διαμονών.
  • Οι Ασιάτες αντιπροσώπευαν το 4,9%, με όλο και περισσότερους να επισκέπτονται μέρη όπως η Σαντορίνη. Η Κεντρική και Νότια Αμερική (2,3%), η Ωκεανία (1%) και η Αφρική (0,8%) συνέβαλαν μικρότερα ποσά, προσθέτοντας στο ποικίλο μείγμα τουριστών στην Γηραιά Ήπειρο.

Τι είδους καταλύματα επιλέγουν για διαμονή

  • Τα ξενοδοχεία και παρόμοια μέρη είχαν τις περισσότερες κρατήσεις, με 62,8%. Φαίνεται ότι στους ταξιδιώτες αρέσει πολύ αυτός ο συνδυασμός εξυπηρέτησης και άνεσης που προσφέρουν τα ξενοδοχεία.
  • Τα καταλύματα διακοπών και οι βραχυχρόνιες ενοικιάσεις, όπως τα διαμερίσματα Airbnb στη Λισαβόνα ή τα σαλέ στις Άλπεις, ήταν επίσης δημοφιλή, αντιπροσωπεύοντας το 23,7% των διανυκτερεύσεων. Αυτά τα ενοικιαζόμενα καταλύματα προσφέρουν ευελιξία και την ευκαιρία να γνωρίσετε την τοπική κουλτούρα.
  • Το 13,5% διέμεινε σε κάμπινγκ, γεγονός που δείχνει το ενδιαφέρον για οικολογικά και περιπετειώδη ταξίδια. Από τις ακτές της Κροατίας μέχρι τους αμπελώνες της Γαλλίας, αυτά τα υπαίθρια μέρη αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης τάσης προς βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές.

Γενικά, τα στοιχεία του 2024 ξεπέρασαν τα επίπεδα πριν από την πανδημία του 2019, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο τουριστικός τομέας της Ευρώπης τα πάει αρκετά καλά.
Καθώς τα ταξίδια γίνονται ευκολότερα και οι άνθρωποι θέλουν να δουν τον κόσμο, η άνοδος είναι σημαντική για ξενοδοχεία, εστιατόρια και εκείνα τις περιοχές για αγροτουρισμό που έχουν περάσει πραγματικά δύσκολες στιγμές τα τελευταία χρόνια.