
Η πρώτη εκτίμηση από το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών δείχνει ότι η φετινή θερινή περίοδος εκπτώσεων (14 Ιουλίου – τέλη Αυγούστου) κινήθηκε χαμηλότερα από τις προσδοκίες, καθώς οι πολίτες προτίμησαν να διαθέσουν το εισόδημά τους σε ταξίδια και εμπειρίες παρά σε προϊόντα.
Η κατανάλωση παρέμεινε «σφιχτή» σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα στα μικρά καταστήματα των γειτονιών, τα οποία κατέγραψαν μειώσεις τζίρου που σε ορισμένες περιπτώσεις έφτασαν έως και το -20%.
Αντίθετα, τα πολυκαταστήματα, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα καταστήματα σε τουριστικές περιοχές παρουσίασαν καλύτερη εικόνα, χωρίς όμως να ανατρέψουν τη συνολική τάση.
Η ακρίβεια και οι πιέσεις στο διαθέσιμο εισόδημα ώθησαν τους καταναλωτές σε πιο στοχευμένες και απαραίτητες αγορές. Το καλοκαιρινό «πορτοφόλι» μετακινήθηκε κυρίως σε διακοπές, εισιτήρια, διαμονές και εστίαση, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την ένδυση, την υπόδηση και τα είδη σπιτιού.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο, η περίοδος εκπτώσεων δεν έδωσε την αναμενόμενη ώθηση στον τζίρο, με τις καταναλωτικές επιλογές να επικεντρώνονται στην εμπειρία και όχι στο προϊόν.
«Οι καταναλωτές φέτος αγόρασαν με μέτρο. Επέλεξαν κυρίως τα απαραίτητα και έδωσαν προτεραιότητα στις διακοπές τους. Το μήνυμα είναι καθαρό: καλές τιμές, ξεκάθαρες προσφορές και αξιόπιστη εξυπηρέτηση. Εκεί θα κερδηθεί η εμπιστοσύνη», τονίζει χαρακτηριστικά η πρώτη αποτίμηση.
Τι προτείνει το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών
● Καθαρούς κανόνες στις εκπτώσεις και τις προσφορές, με περιορισμό των «μόνιμων» εκπτώσεων που αποδυναμώνουν τον θεσμό.
● Στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, με μέτρα ειδικά για χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
● Δίκαιος ανταγωνισμός μεταξύ φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων, με προστασία στα δικαιώματα επιστροφών και ακυρώσεων.
● Τοπικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση μικρών επιχειρήσεων, όπως «νύχτες αγορών» και συνεργασίες με δήμους και επιμελητήρια.
Το Ινστιτούτο ανακοίνωσε ότι θα ακολουθήσει εκτενέστερη παρουσίαση των στοιχείων με στοχευμένες προτάσεις πολιτικής, βασισμένες σε αναφορές από εμπορικούς συλλόγους, επιχειρήσεις και καταναλωτές.