
Μικρή αλλά ουσιαστική ενίσχυση καταγράφει η πρόθεση κατανάλωσης των Ελλήνων για τα φετινά Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, σύμφωνα με τα πρώτα ευρήματα της μεγάλης έρευνας EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025 (EY Ελλάδος – MRB – Choose Communications), η οποία θα παρουσιαστεί αναλυτικά τον Δεκέμβριο.
Πόσα σκοπεύουν να ξοδέψουν οι καταναλωτές
Το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι θα διαθέσουν περισσότερα χρήματα στις εορταστικές αγορές αυξάνεται αισθητά, από 4% πέρσι σε 13%, ενώ στους νέους 18-29 ετών το ποσοστό εκτοξεύεται στο 26%.
Η πλειονότητα, ωστόσο, επιλέγει σταθερή κατανάλωση:
● 59% θα ξοδέψουν περίπου όσα και πέρσι.
● 24%, μειωμένο από 36% το 2024, δηλώνει ότι θα μειώσει τις δαπάνες.
● 3% δεν θα κάνει καθόλου αγορές (από 6% πέρσι).
Τι θα αγοράσουν φέτος οι Έλληνες
Πρωταγωνιστές παραμένουν τα προϊόντα πρώτης ανάγκης:
● 61% θα αγοράσουν τρόφιμα & ποτά, κυρίως μεγαλύτερες ηλικίες.
● 58% θα επιλέξουν ρούχα & αξεσουάρ, με ισχυρή συμμετοχή των νεότερων.
● 35% προσανατολίζονται σε εμπειρίες (φαγητό έξω, συναυλίες, κ.λπ.).
● 32% σε προϊόντα προσωπικής περιποίησης και ομορφιάς.
Χαμηλότερο ενδιαφέρον εμφανίζουν οι ηλεκτρονικές συσκευές:
● Μόλις 28% σκοπεύουν να αγοράσουν τεχνολογία τα Χριστούγεννα,
● σε αντίθεση με 68% στην περίοδο Black Friday – Cyber Monday, όπου η κατηγορία αποτελεί πρώτη επιλογή.
Η τιμή εξακολουθεί να κυριαρχεί
Η τιμή παραμένει το καθοριστικό κριτήριο για 9 στους 10 καταναλωτές (90%), αν και υποχωρεί ελαφρώς από το 95% του 2024.
Ταυτόχρονα:
● 64% βάζουν στην εξίσωση την ποιότητα,
● μόλις 44% θα επιδιώξουν προϊόντα σε προσφορά, πτώση από 55% πέρσι,
● το brand ανακάμπτει σημαντικά, με 25% να το θεωρεί πλέον σημαντικό (από 17% πέρσι).
Η τάση αυτή δείχνει ότι οι καταναλωτές αναζητούν μεν καλές τιμές, αλλά επιστρέφουν σταθερά στις μάρκες προτίμησης.
Η διάθεση για εορτασμούς εκτός σπιτιού εξακολουθεί να είναι περιορισμένη:
● 53% θα γιορτάσουν στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους.
● 41% θα αγοράσουν δώρα για αγαπημένα πρόσωπα.
● 32% δηλώνουν ότι θα αποφύγουν τη σπατάλη φαγητού, θέλοντας να διατηρήσουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό υπό έλεγχο.
Τι σημαίνουν τα ευρήματα για την αγορά
Όπως επισημαίνει ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου στη ΝΑ Ευρώπη, παρά τις πιέσεις από τον επίμονο πληθωρισμό, οι καταναλωτές φαίνεται πως επιστρέφουν «λίγο πιο ζωντανά» στην αγορά σε σχέση με πέρσι. Η διάθεση για δαπάνες παραμένει συγκρατημένη, αλλά το ποσοστό όσων μειώνουν αγορές
υποχωρεί σημαντικά – στοιχείο που δημιουργεί συνθήκες προσεκτικής αισιοδοξίας για το λιανεμπόριο.























