
Οι εναλλακτικές διακοπές που διαπνέονται από έναν έντονο χαρακτήρα περιηγητικού τουρισμού, βρίσκουν την Κορωνίδα τους στο χώρο των τροχόσπιτων, που προσδίδουν μια μικρή αλλά συνάμα ξεχωριστή πινελιά στο κάδρο της τουριστικής βιομηχανίας.
Διαχρονικά ένας από τους προορισμούς που έλκει τους φίλους των «τροχοδιακοπών» και συνήθως φιλοξενεί περίπου 2.200 τροχόσπιτα κάθε χρόνο, πολλά από τα οποία προέρχονται από χώρες όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Γαλλία και η Αυστρία, είναι η Ελλάδα.
Κόστος Ενοικίου
Το κόστος μπορεί να κρατηθεί αρκετά χαμηλά, αν ο προϋπολογισμός των διακοπών είναι σφιχτός, με την ενοικίαση του οχήματος να κοστίζει από 50 ευρώ το βράδυ και τους χώρους κατασκήνωσης που παρέχουν και τα απαραίτητα, δηλαδή ρεύμα και νερό, να κυμαίνεται από 10 έως 30 ευρώ. Μεγάλα κάμπινγκ έχουν επιπλέον παροχές, που αναλόγως αυξάνουν και τις τιμές. Ολα έχουν να κάνουν με την περίοδο των διακοπών και το σύνολο των ημερών διαμονής. Οπότε οι διακοπές με τροχόσπιτο μπορούν να γίνουν πολύ φθηνότερη επιλογή από ένα ξενοδοχείο, ειδικά αν σκεφθεί κανείς το πόσο κοντά είσαι στη φύση. Σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά στην ηπειρωτική Ελλάδα, υπάρχουν ειδικοί χώροι για διανυκτέρευση που η πόρτα σου απέχει μόλις μερικά βήματα από την παραλία.
Στον αντίποδα οι τιμές μπορεί να ανέβουν σημαντικά εφόσον κάποιος θέλει να συνδυάσει την ελευθερία του τροχόσπιτου με την πολυτέλεια. Υπάρχουν οχήματα που σε όρους παροχών είναι σαν να έχει κάποιος ένα κανονικό σπίτι πάνω σε τέσσερις ρόδες. Μάλιστα, όχι απλά έχουν ζεστό νερό, αλλά κάποια διαθέτουν ακόμη και… υδρομασάζ. Επίσης διαθέτουν όχι απλά κουζινάκι, αλλά μια πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα με φούρνο, μάτια μαγειρέματος, φούρνο μικροκυμάτων και οτιδήποτε άλλο μπορεί να χρειαστεί. Γενικά, το άνω άκρο της πολυτέλειας δεν έχει ταβάνι και ό,τι μπορεί να χωρέσει σε ένα κάμπερ το έχουν ήδη βάλει. Οι τιμές ενοικίασης για τα ακριβότερα μοντέλα είναι συνήθως πάνω από τα 180-200 ευρώ για κάθε βράδυ.Για όσους θέλουν να κάνουν διακοπές με τροχόσπιτο κάθε χρόνο υπάρχει πάντα και η δυνατότητα αγοράς.
Κόστος αγοράς
Στην ελληνική αγορά, τα φθηνά ξεκινούν κοντά στα 20.000 ευρώ, με τα πιο πολυτελή να βρίσκονται στην περιοχή των 80.000-100.000 ευρώ. Επίσης, στο θέμα της πολυτέλειας δεν υπάρχει «ταβάνι». Οπως μπορεί κάποιος να βρει κάτι φθηνότερο στα μεταχειρισμένα, με 8.000 ευρώ, έτσι και οι προσωπικές μετατροπές και προτιμήσεις που προσφέρονται στα ακριβά μοντέλα, ανεβάζουν σημαντικά την τιμή.
Παράδειγμα, αν και εκτός ορίων για τους περισσότερους, είναι το πιο ακριβό αυτοκινούμενο τροχόσπιτο στον κόσμο, όπως το αποκαλούν οι κατασκευαστές του, το Pallazo Elemment, της αυστριακής εταιρίας Marchi Mobile, που έχει τιμή 2,2 εκατ. ευρώ. Μεγάλο, γρήγορο, με σχεδόν ό,τι μπορεί να ζητήσει κανείς και με 10 φορές πάνω από τη μέση τιμή αγοράς κατοικίας στην Αττική. Προφανώς δεν είναι για όλους, αλλά όταν γράφουμε ότι και σε αυτήν την κατηγορία οχημάτων η πολυτέλεια δεν έχει «ταβάνι», η αγορά μας επιβεβαιώνει.
Οι νέοι κανονισμοί
Με τα τροχόσπιτα ασχολήθηκε πρόσφατα και το διεθνές μεσιτικό γραφείο Elxis – At Home in Greece, το οποίο ξεχωρίζει ειδικά τις «τροχοδιακοπές» στην Ελλάδα και προειδοποιεί ότι έπειτα από πρόσφατες νομικές εξελίξεις στην Ελλάδα είναι σημαντικό να γνωρίζετε ακριβώς πού μπορείτε να σταθμεύσετε και να μείνετε και τι δεν επιτρέπεται πλέον, προκειμένου να αποφύγετε πρόστιμα ή παρεξηγήσεις.
Επισημαίνεται ότι οι νέο κανονισμοί τέθηκαν σε ισχύ κατά το τρέχον έτος μέσω νομοθετικών αλλαγών του υπουργείου Τουρισμού και του επικαιροποιημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στόχος είναι η ρύθμιση της δραστηριότητας των τροχόσπιτων, η προστασία του περιβάλλοντος και η αποτροπή μη εξουσιοδοτημένων εγκαταστάσεων, ιδίως κοντά σε παραλίες και προστατευόμενες περιοχές. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, τα τροχόσπιτα μπορούν να σταθμεύουν και να διανυκτερεύουν σε αδειοδοτημένους οργανωμένους χώρους κατασκήνωσης που πληρούν όλες τις νομικές προδιαγραφές και τα πρότυπα ασφαλείας. Αυτά παραμένουν η ασφαλέστερη και πιο απλή επιλογή. Τέλος οι ιδιώτες ή οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων δεν επιτρέπεται να φιλοξενούν περισσότερα από ένα τροχόσπιτα, εκτός αν λειτουργούν με επίσημη άδεια. Επιτρέπεται η φιλοξενία ενός οχήματος χωρίς καμία χρέωση, αλλά η φιλοξενία περισσότερων οχημάτων θεωρείται εμπορική δραστηριότητα, η οποία απαιτεί έγκριση.