Η χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών θα παραμείνει περιορισμένη και οι αεροπορικοί ναύλοι υψηλοί, με τις καθυστερήσεις στην παράδοση νέων αεροσκαφών να σημαίνει επίσης ανεπιθύμητες αλλαγές στα προγράμματα πτήσεων.

Τα παραπάνω τόνισε ο σύμβουλος αεροπορίας John Strickland της JLS Consulting, ο οποίος είπε στο Abta Aviation Forum στο Λονδίνο: «Οι καθυστερημένες παραδόσεις θα επηρεάσουν αυτό το καλοκαίρι».

Ο Strickland σημείωσε ότι οι παραδόσεις αεροσκαφών «έρχονται αργά ή καθόλου» και οδηγούν σε «αβεβαιότητα στον προγραμματισμό του δικτύου».

«Εάν δεν παραδοθούν αεροσκάφη, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να επαναπρογραμματίσουν τις πτήσεις τους».

Η περιορισμένη χωρητικότητα που προκύπτει «σημαίνει ανοδική πίεση στους ναύλους», είπε, προσθέτοντας: «Αυτό τροφοδοτεί την κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών, αλλά οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αεροπορικών εταιρειών ανησυχούν περισσότερο για την απώλεια ευκαιριών για να εκμεταλλευτούν τη ζήτηση της σεζόν αιχμής».

Ο Strickland εξήγησε ότι τα προβλήματα συντήρησης στους κινητήρες Pratt & Whitney σε πολλά Airbus A321neo σημαίνουν ότι, κατά μέσο όρο, 350 αεροσκάφη θα καθηλωθούν ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια του 2024, του 2025 και του 2026, το καθένα για έως και 300 ημέρες.

Ταυτόχρονα, οι ανησυχίες για την ασφάλεια της Boeing μετά την έκρηξη της πρίζας σε ένα αεροσκάφος 737 Max-9 στον αέρα τον Ιανουάριο έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με την κουλτούρα ασφάλειας της εταιρείας και επιδείνωσαν τις καθυστερήσεις στην παραγωγή.

Τα ζητήματα στη Boeing σημαίνουν ότι η Ryanair δεν θα λάβει 20 από τα 50 νέα αεροσκάφη που σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει αυτό το καλοκαίρι, αναγκάζοντας τον αερομεταφορέα «να περικόψει τα δρομολόγια και να αναθεωρήσει τις προβλέψεις κερδών του».

Ωστόσο, ο Strickland σημείωσε ότι η Wizz Air “έχει τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο” για τον στόλο της με 40 νέα αεροσκάφη Airbus που είναι επί του παρόντος καθηλωμένα λόγω προβλημάτων στον κινητήρα.

Παρά τους περιορισμούς στη χωρητικότητα και την αυξημένη τιμή των καυσίμων λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και του πολέμου του Ισραήλ στη Γάζα, ο Strickland χαιρέτισε την ισχυρή ζήτηση για πτήσεις και την ανάκαμψη των κερδών των αεροπορικών εταιρειών μετά την πανδημία ως «εκπληκτική», σημειώνοντας ότι έχει βασιστεί σε «εξαιρετικά ισχυρή τιμολόγηση».

Είπε στο φόρουμ της Abta: «Δεν έχω δει ποτέ αεροπορικές εταιρείες να πετούν με τόσο πλήρη αεροσκάφη και τόσο υψηλές τιμές. Η αγορά του Βορείου Ατλαντικού είναι δυναμική και η ευρωπαϊκή αγορά – ειδικά η αγορά των διακοπών – είναι απίστευτα εύρωστη».

Επίσης σημείωσε ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε «αυξήσει μαζικά τους χρόνους πτήσεων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας» και οι τιμές των καυσίμων είχαν αυξηθεί λόγω της αυξημένης έντασης στη Μέση Ανατολή.

Αλλά είπε: «Σε ένα ισχυρό περιβάλλον τιμών, οι αεροπορικές εταιρείες κατάφεραν να μεταφέρουν τις αυξήσεις στους πελάτες».