Απογοητευτική ήταν η εικόνα των θερινών εκπτώσεων 2025 για την αγορά, σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων κατέγραψε μείωση πωλήσεων, εντείνοντας τις ανησυχίες για τους επόμενους μήνες.

 

Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ παρουσίασε τα αποτελέσματα από την πανελλαδική έρευνα για την πορεία των θερινών εκπτώσεων 2025, τα οποία αποτυπώνουν τη δύσκολη κατάσταση που επικράτησε στην αγορά και το λιανεμπόριο.

Σύμφωνα με την έρευνα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) σημείωσαν πτώση πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις μία στις δέκα, κυρίως πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, κατέγραψε θετικό πρόσημο. Ως αποτέλεσμα, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις δήλωσαν ότι έμειναν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις φετινές εκπτώσεις.

Η επιθυμία προσέλκυσης καταναλωτών οδήγησε τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες να διατηρήσουν χαμηλές τιμές και προσφορές ακόμη και μετά το επίσημο πέρας της εκπτωτικής περιόδου, παρά το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις προχώρησαν σε εκπτώσεις άνω του 30%, με το εύρος 31%–40% να συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη προτίμηση.

Η υψηλότερη αγοραστική κίνηση καταγράφηκε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, πιθανότατα λόγω της χρονικής συγκυρίας καταβολής του επιδόματος αδείας. Για τις επιχειρήσεις που είχαν μείωση τζίρου, η πτώση έφτασε έως 20%, ενώ για όσες σημείωσαν αύξηση, η άνοδος δεν ξεπέρασε το 10%. Οι μισές επιχειρήσεις προχώρησαν σε εκπτώσεις σε όλα τα εμπορεύματα, ενώ επίσης οι μισές ανέφεραν μειωμένη επισκεψιμότητα στα καταστήματα σε σχέση με πέρυσι.

Παρά την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου, το 45% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι οι πωλήσεις του φυσικού καταστήματος ήταν υψηλότερες από τις διαδικτυακές. Ταυτόχρονα, η ακρίβεια, η αύξηση του λειτουργικού κόστους, το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα και οι αυξήσεις στις τιμές των προμηθευτών καταγράφονται ως τα σοβαρότερα εμπόδια.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις δηλώνουν αύξηση λειτουργικού κόστους άνω του 10% από τις αρχές του έτους, ενώ δύο στους τρεις επιχειρηματίες εμφανίζονται από καθόλου έως λίγο ικανοποιημένοι από τα μέτρα στήριξης έναντι των ανατιμήσεων και της αύξησης του ενεργειακού κόστους.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, τόνισε:

«Τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων έρχονται να συμπληρώσουν το αρνητικό “σερί” της αγοράς από την αρχή του χρόνου. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, γεγονός που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη αδυναμία τους να ανακάμψουν. Τα βασικά ορόσημα της χρονιάς –χειμερινές εκπτώσεις, πασχαλινή περίοδος και θερινές εκπτώσεις– χάθηκαν για τον κλάδο. Αυτό που μένει, εκτός από τον ισχνό τζίρο, είναι η ανησυχία χιλιάδων μικρομεσαίων και πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων για την πορεία των επόμενων μηνών. Η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις, στηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις που κρατούν ζωντανή την αγορά και την απασχόληση. Και, επιπλέον, ήρθε η ώρα να επαναξιολογήσουμε τον θεσμό των εκπτώσεων ώστε να έχει θετικό αντίκτυπο σε επιχειρήσεις και καταναλωτές».