Τον Μάρτιο βγαίνουν μαζί Άλιμος, Μέθανα, Πόρος Ύδρα, Επίδαυρος, στα 59 εκατ. ευρώ το ελάχιστο τίμημα
Απρίλιο βγαίνουν τα 2 Cluster των αεροδρομίων
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Με πυρετώδεις ρυθμούς προχωρούν τα προγράμματα αποκρατικοποιήσεων του ελληνικού δημοσίου στο κάδρο των οποίων καταγράφεται και η εξομάλυνση των σχέσεων, μεταξύ κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ. Η πίεση για γρήγορα αποτελέσματα μέχρι το Πάσχα έχει αμβλύνει τις εκατέρωθεν αντιδράσεις των δυο πλευρών, ενώ τα όποια προβλήματα θα διαφανούν όταν πέσει η σκόνη που προκαλεί η έντονη κινητικότητα των ημερών.
Ακίνητα, μαρίνες, ΟΣΕ και αεροδρόμια κινούν τα νήματα των αποκρατικοποιήσεων τον προσεχή μήνα σε συνδυασμό με τα ζεστά χρήματα που αναμένονται από τους διαγωνισμούς για τον ΟΠΑΠ και τη ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ που «κλειδώνουν» σε βραχύ χρονικό διάστημα, καθορίζοντας τις εξελίξεις. Κινέζοι, Άραβες, Βρετανοί, Ρώσοι Ισραηλινοί και Γάλλοι παίρνουν θέση για τις επικείμενες αποκρατικοποιήσεις. Μολονότι η κυβέρνηση επιδιώκει την έτι περαιτέρω ενεργοποίηση στους σχετικούς διαγωνισμούς των ευρωπαϊκών εταιρειών, οι Κινέζοι αποδεικνύονται καθοριστικός παράγοντες για την επιτυχή τελεσφόρηση αποκρατικοποιήσεων εμβληματικού χαρακτήρα, όπως των τραίνων και του ΟΠΑΠ.
Στο μέτωπο των ακινήτων μικρότερο φαίνεται να γίνεται το καλάθι των προσδοκώμενων εσόδων για τον διαγωνισμό στο Ελληνικό. Κατά πληροφορίες, σύμφωνα με το αναθεωρημένο πλάνο του Ταμείου για το Ελληνικό το οποίο απέχει παρασάγγας από το φαραωνικού τύπου έργο που συζητείτο προ διετίας, το κόστος των προϋπολογιζόμενων κατασκευών εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης του 1,3-1,6 δις. ευρώ, ενώ στο 1 δις. ευρώ υπολογίζεται το ελάχιστο έσοδο για το ελληνικό δημόσιο μέχρι το 2026.
Η πρόσφατη έλευση των ενδιαφερόμενων παικτών, της L&R που παραμένει ιδιαιτέρως «ζεστή» με τον διαγωνισμό και της ισραηλινής Εlbit, το συνεχές «μασάζ» που προέρχεται από την Lamda, η αναμενόμενη επιστροφή των Αράβων του Qatar, αλλά και το δυσμενές κλίμα στη διεθνή τραπεζική που καθιστούν δύσκολη την προσφυγή στις αγορές για δανεισμό, χαμήλωσαν τον πήχη των εσόδων, και προσγείωσαν το ΤΑΙΠΕΔ σε σχέση με τις αρχικές του απαιτήσεις. Ταυτόχρονα το Ταμείο ανεβάζει το επίπεδο της ποιότητας κατασκευής, θέτοντας συγκεκριμένους αρχιτεκτονικούς όρους που θα απαιτούνται στο σχετικό master plan από τους ενδιαφερόμενους, σχέδιο που θα περάσει και το κατώφλι του ελληνικού κοινοβουλίου το προσεχές φθινόπωρο.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στον διαγωνισμό για τον Αστέρα της Βουλιαγμένης ενδιαφέρονται μεταξύ άλλων όχι μία αλλά τρεις εταιρείες από τα Εμιράτα, μια εκ των οποίων είναι η πολύφερνη νύφη για το Ελληνικό Qatari Diar. Προβληματισμός επικρατεί στο Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας και το υπουργείο Ανάπτυξης -που δρομολογεί την Παράκτιο Μέτωπο Α..Ε. μέσω του νομοσχεδίου για τις Σύνθετες Επενδύσεις και τον αναπτυξιακό νόμο- για τα Αστέρια της Γλυφάδας τα οποία προκειμένου να προχωρήσουν σε φάση διαγωνισμού απαιτείται πρωτίστως η διενέργεια ΕΣΧΑΔΑ.
Εν τω μεταξύ, στο δεύτερο 15μερο του Μαρτίου τοποθετείται η έναρξη των διαγωνισμών για τα αεροδρόμια και τις μαρίνες. Το πρώτο cluster για τις μαρίνες αφορά την ομάδα Άλιμος, Πόρος Μέθανα, Ύδρα και Επίδαυρο και το ελάχιστο όφελος για το δημόσιο υπολογίζεται στα 59 εκατ. ευρώ περίπου. Αναμφίβολα το φιλέτο εδώ είναι ο Άλιμος, μια εκ των μεγαλύτερων μαρινών στη Μεσόγειο, όπου με την προσθήκη της χερσαίας ζώνης καθίσταται ελκυστικότερος προς τον επενδυτή, Πλέον με το νομοθετικό πλαίσιο για τις σύνθετες επενδύσεις, θα επιτρέπεται και η ανέγερση High End βιλών, κατασκευή που θα «γεννήσει» άμεσα έσοδα για τον επενδυτή.
Όπως έχει γράψει το tourismtoday.gr δυο θα είναι τελικά τα Cluster για τα προς ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια (Αεροδρόμια Ιονίου Πελάγους-Βόρειος Ελλάδα το ένα. Αεροδρόμια Αιγαίου-Κρήτης το άλλο) και ένας ξεχωριστός διαγωνισμός για το αεροδρόμιο του Καστελίου όπου θα απαιτείται ελάχιστη επένδυση 600 εκατ. ευρώ. Ξεχωριστή τέλος θα είναι η εταιρεία στην οποία θα συγκεντρωθούν τα δημόσια αεροδρόμια (σε αυτή την κατηγορία θα εισέλθουν τα αεροδρόμια με κίνηση κάτω των 75.000 επιβατών ετησίως).