
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Την έντονη ανησυχία της ότι οι προτεινόμενες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μεταρρυθμίσεις στον κανονισμό EU261 για τα δικαιώματα επιβατών θα εδραιώσουν και θα επιδεινώσουν τις αδυναμίες του, επανέλαβε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Όπως υπογραμμίζεται οι μεταρρυθμίσεις έχουν διασφαλίσει συνεχώς αυξανόμενο κόστος για τους καταναλωτές και τις αεροπορικές εταιρείες, χωρίς να αντιμετωπίζουν τις κύριες ανησυχίες των ταξιδιωτών.
Σύμφωνα με τον Willie Walsh, γενικό διευθυντή της IATA, «’ολοι γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο όπως δωρεάν γεύμα. Ομοίως, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο όπως «δωρεάν» αποσκευή ή «δωρεάν» όρια αποζημίωσης.
Οι νέες διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την EU261 λειτουργούν ως «αντίστροφος Ρομπέν των Δασών», επιβαρύνοντας περαιτέρω το 99% των επιβατών που δεν επωφελούνται από αυτό. Επιβάλλουν πράγματα που οι άνθρωποι δεν έχουν ζητήσει και δεν θέλουν να πληρώσουν, εκτός αν το επιλέξουν».
Ο επικεφαλής επεσήμανε περαιτέρω ότι, εάν είχαν την επιλογή, οι επιβάτες θα προτιμούσαν να πληρώσουν για αυτό που χαρακτήρισε ως «ένα λιγότερο επιχρυσωμένο σύστημα αποζημίωσης» σε αντάλλαγμα για χαμηλότερα ναύλα.
Συνέχισε λέγοντας πώς «οι ευρωβουλευτές ανακατεύονται σε επιχειρηματικά και λειτουργικά ζητήματα που δεν κατανοούν. Είναι απαραίτητο να τροποποιηθούν οι προτάσεις του Κοινοβουλίου και να υποστηριχθεί η θέση του Συμβουλίου. Η καλύτερη εγγύηση για εξαιρετική εξυπηρέτηση πελατών είναι η επιλογή και ο ανταγωνισμός που προσφέρει μια ακμάζουσα αγορά αερομεταφορών».
Τόνισε ότι η σωστή μεταρρύθμιση της EU261 θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως σημείο εκκίνησης για μια ουσιαστική στρατηγική ανταγωνιστικότητας για την ευρωπαϊκή αεροπορία και να δείξει ότι οι Ευρωπαίοι πολιτικοί λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τα διδάγματα της περσινής έκθεσης Draghi και την ανάγκη για λιγότερους και πιο έξυπνους κανονισμούς.

Ατελείς κανονισμοί
Οι αδυναμίες του EU261 είναι γνωστές εδώ και χρόνια. Τον Ιούνιο, οι κυβερνήσεις σε Ευρώπη ενήργησαν τελικά για να εφαρμόσουν αλλαγές στην EU261 που θα διασφάλιζαν τη συνδεσιμότητα και θα διατήρηζαν την ανταγωνιστικότητα της αεροπορίας του μπλοκ.
Αν και απέχει πολύ από το να είναι τέλειο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προσπάθησε να επιτύχει έναν πιο ισορροπημένο κανονισμό, κάτι που ήταν πάντα ο στόχος της αναθεώρησης της ΕΕ261.
Η πιο αξιοσημείωτη μεταρρύθμιση ήταν η μετατόπιση των ορίων αποζημίωσης από τις τρεις ώρες που ισχύουν σήμερα σε τέσσερις ώρες για κοντινές αποστάσεις και εννέα ώρες για μακρινές αποστάσεις.
Αυτό θα μείωνε το αντίστροφο κίνητρο για τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώνουν καθυστερημένες πτήσεις και θα ήταν συνεπές με την προτίμηση των επιβατών να φτάσουν αργά παρά να μην φτάσουν καθόλου.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιδιώκει όχι μόνο να εξαλείψει αυτές τις βελτιώσεις στα όρια, αλλά και να προσθέσει πολλά πρόσθετα μέτρα, όπως η δυνατότητα να φέρει κανείς δωρεάν χειραποσκευή.
Δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι οι επιβάτες επιθυμούν αυτές τις παροχές και πολύ λιγότερο ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλότερα ναύλα ως αποτέλεσμα.
- Η έρευνα επιβατών της IATA τον Μάιο έδειξε ότι το 72% προτιμά να έχει το χαμηλότερο εισιτήριο και πληρώνει για πρόσθετες υπηρεσίες, όπως απαιτείται.
- Η ίδια έρευνα σημείωσε ότι το 97% των επιβατών ήταν «κάπως» ή «πολύ» ικανοποιημένοι με την πιο πρόσφατη πτήση τους.
- H ανάλυση των στατιστικών στοιχείων του Eurocontrol από την IATA αποκάλυψε ότι λιγότερο από το 1% των πτήσεων έχουν καθυστέρηση άνω των τριών ωρών.
- Αυτό σημαίνει ότι το 99% των επιβατών πληρώνουν για ένα σύστημα αποζημίωσης από το οποίο επωφελείται μόνο το 1% των ταξιδιωτών. Ως εκ τούτου, το σύστημα θα πρέπει να προσφέρει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.

Ανάγκη για επείγουσα δράση
Η ανάγκη για δράση γίνεται ολοένα και πιο επείγουσα, καθώς η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αεροπορικής συνδεσιμότητας έχει επιβραδυνθεί σε ορισμένες από τις πιο σημαντικές αγορές.
Η έρευνα της IATA δείχνει ότι κατά την περίοδο 2014-2024, κατά μέσο όρο, η συνδεσιμότητα της:
- Γαλλίας αυξήθηκε μόνο 2.2% ετησίως.
- Ολλανδίας στο +2.9%.
- Γερμανίας μόλις +0.4%.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αξιοποιήσουν κάθε δυνατό μέτρο που έχουν στη διάθεση τους για να δημιουργήσουν έναν κλάδο αερομεταφορών που θα είναι πιο ανταγωνιστικός.
Αυτό σημαίνει όχι μόνο τη σωστή μεταρρύθμιση της ΕΕ261, αλλά και να προχωρήσουν:
- Κατάργηση των φόρων επιβατών. Αυτά βλάπτουν τη συνδεσιμότητα. Ορισμένες κυβερνήσεις το έχουν αναγνωρίσει αυτό: Η Σουηδία διέγραψε τον φόρο επιβατών τον Ιούλιο. Η Γερμανία έχει δηλώσει ότι θα το πράξει. Προτρέπουμε και άλλες κυβερνήσεις να κάνουν το ίδιο.
- Αλλαγές στον κανονισμό «Πράσινη Συμφωνία» ReFuelEU και στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (ETS). Οι παραγωγοί καυσίμων θα πρέπει να έχουν κίνητρα για να παράγουν οικονομικά προσιτά βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας (SAF) και οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση τους.
Προς το παρόν, οι αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν πρόστιμο 2,9 δις δολαρίων για την αγορά SAF σε σύγκριση με τα κανονικά καύσιμα αεριωθούμενων. Αυτό προστίθεται στις πληρωμές στο ETS. Η πρόσφατη πρόταση STIP από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά μένει να δούμε πότε τα λόγια θα μετατραπούν σε πράξεις.
Ο συνδυασμός αυτών των πρόσθετων δαπανών καθιστά τα περιθώρια κέρδους και τη βιωσιμότητα πολλών νέων διαδρομών ή της προσθήκης συχνοτήτων εξαιρετικά αμφισβητήσιμα, μειώνοντας τις επιλογές για τους καταναλωτές.


























