Σύνταξη: tourismtoday.gr

Μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας τις τελευταίες ημέρες, επηρεάζοντας τις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού, με την κατάσταση να βρίσκεται πλέον στην κόψη του ξυραφιού.

Πηγές προσκείμενες στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» κάνουν λόγο για «slow down», δηλαδή για εξυπηρέτηση λιγότερων αφίξεων και αναχωρήσεων αεροπλάνων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, από την πλευρά των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.

Στα συστήματα του Eurocontrol, μάλιστα, την Παρασκευή αυτός ο περιορισμός των πτήσεων ανήλθε στο μείον 25% ως προς τη παρεχόμενη χωρητικότητα αφίξεων με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις καθυστερήσεις των πτήσεων.

«Θα θέλαμε να ενημερώσουμε το επιβατικό κοινό ότι από χθες 25/9/2025, ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εφαρμόζει περιορισμούς χωρητικότητας στη διαχείριση του εναέριου χώρου στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Οι περιορισμοί αυτοί οδηγούν σε καθυστερήσεις στο πρόγραμμα πτήσεων. Παρακαλείται το επιβατικό κοινό να επικοινωνεί με την αεροπορική εταιρεία του και να συμβουλεύεται τα ηλεκτρονικά μέσα του αεροδρομίου για περαιτέρω πληροφορίες», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.

Η απάντηση των Ελεγκτών

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, πηγές προσκείμενες στους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας αναφέρουν πως δεν τίθεται ζήτημα «slow down» και με ανακοίνωσή τους γνωστοποίησαν, μεταξύ άλλων, ότι «έχοντας συναίσθηση του καθήκοντος μας απέναντι στην χώρα
και το επιβατικό κοινό και όντας προσηλωμένοι στην αδιαπραγμάτευτη διατήρηση των
επιπέδων ασφαλείας, έχουμε απαιτήσει από την Διοίκηση της Υ.Π.Α. και του Υπουργείου
Υποδομών και Μεταφορών να αναλάβουν και αυτοί τις ευθύνες τους για την εξυγίανση της
Υ.Π.Α. Από την μία πλευρά η Διοίκηση της Υ.Π.Α. δεσμεύθηκε εγγράφως από τον Μάιο του
2024 για τα εξής:
1. Την υλοποίηση προγράμματος σταδιακής αντικατάστασης του εξοπλισμού
επιτήρησης (surveillance), επικοινωνιών φωνής (communication) και αεροναυτιλίας
(navigation).
2. Την αναβάθμιση της αξιοπιστίας και της διαθεσιμότητας του υπάρχοντος
εξοπλισμού με την προμήθεια όλων των κρίσιμων ανταλλακτικών στο βαθμό που αυτό είναι
εφικτό».

Επισημαίνουν δε πως «μέχρι σήμερα δεν έχει καταφέρει η Διοίκηση της Υ.Π.Α. να υπογράψει καμία από τις κρίσιμες συμβάσεις για την προμήθεια νέου συστήματος ραντάρ, καθώς και των συστημάτων επικοινωνιών για την προσέγγιση της Αθήνας και το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών Μακεδονίας».

Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών από το βήμα του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025, ο διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Σαουνάτσος, είχε αναφέρει: «Φέτος στο FIR, στον εναέριο χώρο της Ελλάδας, καταγράφηκε αύξηση 7,3% της κίνησης και μείωση άνω του 30% σε καθυστερήσεις σε σχέση με πέρυσι, εξαιρουμένων των καιρικών φαινομένων».

Η τοποθέτηση Δήμα

Θέση πήρε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, επισημαίνοντας: «Επειδή συζητάμε με τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, όπως και με τις άλλες ομάδες εργαζομένων της ΥΠΑ, μας έχουν θίξει πολύ συγκεκριμένα θέματα το τελευταίο χρονικό διάστημα, τα οποία δεν αφορούν μόνο τη μετεξέλιξη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Σε αυτό, θα έλεγα, έχουμε συμφωνήσει με τους ελεγκτές και μάλιστα μας επιβράβευαν που προχωράμε τόσο γρήγορα.

Ειδικότερα τους τελευταίους έξι μήνες έχουμε περάσει και κάποιες πολύ σημαντικές διατάξεις για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και αυτό έχει να κάνει με την αυτοτελή φορολόγηση όταν χάνουν την ειδικότητά τους, τη δυνατότητα δηλαδή να εργαστούν ως ελεγκτές. Συνήθως αυτό συμβαίνει 1-2 χρόνια πριν από τη σύνταξή τους, το οποίο είναι εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για κάθε έναν από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Επίσης, υπεγράφη κοινή υπουργική απόφαση με το Υπουργείο Οικονομικών για την επιπλέον αποζημίωση της υπερεργασίας, όπως επίσης και για την ωριαία αποζημίωση που λαμβάνουν για εκπαιδευτικούς σκοπούς».

Σε ό,τι αφορά δε τις απολαβές και τα αιτήματα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, είπε: «Ο εκσυγχρονισμός είναι στόχος όλων. Γι’ αυτό έχουμε συμφωνήσει στο σχέδιο των 364 σημείων. Όσον αφορά τις απολαβές, ένας έμπειρος ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας μπορεί να φτάσει και πάνω από 120.000 ευρώ τον χρόνο με το επίδομα του «Eurocontrol». Είναι σημαντικές απολαβές για τα δεδομένα του ελληνικού κράτους. Προφανώς, φορολογούνται και τα δικαιούνται σύμφωνα με τον κανονισμό. Παρ’ όλα αυτά, ζητούν επιπλέον».

Μάλιστα, πριν από λίγη ώρα υπεγράφησαν, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα, οι πρώτες 80 προσλήψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), από το σύνολο των 97 ελεγκτών που προβλέπει ο ετήσιος προγραμματισμός για το 2025.

Οι αντιδράσεις

Στις απώλειες που καταγράφει εξαιτίας των καθυστερήσεων έχει αναφερθεί πολλές φορές η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair, η οποία με επιστολές της τόσο προς την ελληνική κυβέρνηση όσο και προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Από την πλευρά της η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει δρομολογήσει ένα επενδυτικό πλάνο, ύψους 1,3 δισ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της δυναμικότητας του αεροδρομίου στα 40 εκατ. επιβάτες ετησίως μέχρι το 2032.

Συγκεκριμένα, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή του επταώροφου χώρου στάθμευσης, που θα παραδοθεί στα μέσα του 2027, ενώ ακολουθεί το κύριο έργο που θα αυξήσει τη χωρητικότητα στον ΔΑΑ, όπου φέτος θα εξυπηρετηθούν περί τους 33,8 εκατ. επιβάτες.