
Ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα βιωσιμότητας στον ευρωπαϊκό αεροπορικό χάρτη ολοκληρώνει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, επιτυγχάνοντας μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου πολύ νωρίτερα από τον κοινό στόχο του 2050 που έχει τεθεί για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια και την αεροπορική βιομηχανία.
Το πρόγραμμα «ROUTE 2025», που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019, φτάνει πλέον σε πλήρη υλοποίηση εντός χρονοδιαγράμματος, καθιστώντας το αεροδρόμιο της Αθήνας το μοναδικό στην Ευρώπη που καλύπτει το 100% των ενεργειακών του αναγκών αποκλειστικά από καθαρή, ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη εντός των εγκαταστάσεών του.

Στον πυρήνα του προγράμματος βρίσκεται η αυτοπαραγωγή, αποθήκευση και ιδιοκατανάλωση ενέργειας, μέσα από ένα ολοκληρωμένο ενεργειακό οικοσύστημα, από τα πιο προηγμένα που λειτουργούν σήμερα σε ευρωπαϊκό αεροδρόμιο. Κομβικό ρόλο παίζει ο δεύτερος και μεγαλύτερος φωτοβολταϊκός σταθμός αυτοπαραγωγής που παραδίδεται σε πλήρη λειτουργία, ισχύος 35,5 MWp, σε συνδυασμό με μονάδα αποθήκευσης ενέργειας 82 MWh.
Με τη νέα αυτή εγκατάσταση, η συνολική ισχύς των φωτοβολταϊκών σταθμών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανέρχεται πλέον σε 51,5 MWp, ενώ το σύστημα αποθήκευσης επιτρέπει τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση της παραγόμενης ενέργειας για τις ίδιες ανάγκες της εταιρείας, ενισχύοντας την ενεργειακή αυτονομία και την ανθεκτικότητα των υποδομών.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης ανήλθε σε 70 εκατ. ευρώ, με σημαντικό μέρος να υλοποιείται με δανειακή στήριξη από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πρόγραμμα καλύπτει τόσο τις άμεσες εκπομπές από καύσιμα και εξοπλισμό όσο και τις έμμεσες εκπομπές που προκύπτουν από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου.
Παρά τη θεαματική αύξηση της επιβατικής κίνησης τα τελευταία χρόνια, το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει ήδη καταφέρει να μειώσει το ανθρακικό του αποτύπωμα κατά περισσότερο από 55% την περίοδο 2005–2024, ενώ αποτελεί το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα με Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα από το 2016, στο πλαίσιο του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του ACI Europe.
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, όλες οι ανάγκες της εταιρείας σε ηλεκτρική ενέργεια θα καλύπτονται αποκλειστικά από καθαρές ανανεώσιμες πηγές που παράγονται εντός του αεροδρομίου. Η ετήσια παραγωγή ενέργειας φτάνει τις 88.000 μεγαβατώρες, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στην κατανάλωση 22.000 νοικοκυριών.
Παράλληλα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκτεταμένο εξηλεκτρισμό του στόλου επίγειας εξυπηρέτησης, ανάπτυξη δικτύου φορτιστών για επιχειρησιακά και επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα, αντλίες θερμότητας και κατάργηση της χρήσης φυσικού αερίου στα κτίρια του αεροδρομίου, καθώς και προηγμένο σύστημα ψηφιακής διαχείρισης ενέργειας για συνεχή παρακολούθηση και βελτιστοποίηση παραγωγής και κατανάλωσης σε πραγματικό χρόνο.
Μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2046, η λειτουργία των φωτοβολταϊκών σταθμών εκτιμάται ότι θα αποτρέψει εκπομπές CO₂ ισοδύναμες με τη φύτευση δάσους έκτασης 1,5 φορά μεγαλύτερης από την επιφάνεια του ίδιου του αεροδρομίου, ενώ η επένδυση παρουσιάζει και θετικό οικονομικό αποτύπωμα, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών και το διεθνές προφίλ της Αθήνας ως βιώσιμου προορισμού.
Η ολοκλήρωση του «ROUTE 2025» παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στις 12 Δεκεμβρίου 2025 στις εγκαταστάσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, παρουσία κυβερνητικών στελεχών, ευρωπαίων αξιωματούχων και εκπροσώπων του κλάδου των μεταφορών και του τουρισμού. Όπως υπογραμμίστηκε, η απανθρακοποίηση των αερομεταφορών δεν αποτελεί απλώς περιβαλλοντική υποχρέωση, αλλά στρατηγικό πλεονέκτημα για την ανταγωνιστικότητα, την καινοτομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας αναδεικνύεται έτσι σε σημείο αναφοράς για τη νέα εποχή των ευρωπαϊκών αερομεταφορών, αποδεικνύοντας ότι η μετάβαση σε ένα μοντέλο μηδενικών εκπομπών μπορεί να γίνει πράξη με σχέδιο, συνέπεια και μακροπρόθεσμο όραμα.























