του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Σε λίρα εκατό για τον ελληνικό τουρισμό αναδεικνύονται πολύφερνες συναλλαγματικά νύφες, όπως ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, το νέο στοίχημα της Ινδίας και οι χώρες του Κόλπου. Πρόκειται για εξέλιξη που απέρρευσε εξ αιτίας της δυναμικής που εκπέμπει η Ελλάδα στο κομμάτι του τουρισμού πολυτελείας, τομέα που η Ελλάδα οφείλει να επενδύσει έτι περαιτέρω.

Τούτων δοθέντων η Αθήνα κερδίζει συνεχώς σε αυτό το κομμάτι, νέες μονάδες σε συνδυασμό με τις στοχευμένες κινήσεις marketing του Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ η Μύκονος εβρισκόμενη σε υπαρξιακή δυσθυμία και με απουσία έμμεσης και άμεσης προβολής χάνει διαρκώς δυνάμεις. Στην ίδια ατραπό βρίσκεται και η Σαντορίνη η οποία δεν προέβη σε καμία ουσιαστική προβολή για τον προορισμό ειδικότερα μάλιστα μετά το μπαράζ των πρόσφατων σεισμών.

Σε αυτή την κατεύθυνση, ολοένα και πυκνώνουν τα δρομολόγια που φέρνουν κοντά την Ελλάδα με τον Καναδά και τις αραβικές χώρες, με τη διασύνδεση της χώρας μας με την Ινδία να μπαίνει πλέον σε πρώτο πλάνο.

Μάλιστα, η προσέλκυση τουριστών από τις συγκεκριμένες αγορές δύναται να συμβάλλει στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, στη μείωση της εποχικότητας, καθώς και στην αύξηση των τουριστικών εισπράξεων καθώς πρόκειται για ταξιδιώτες που έχουν μεγάλη αγοραστική δύναμη.

Ινδία

Ενδεικτικό της σημασίας της ινδικής αγοράς είναι το γεγονός ότι μέχρι το 2030 πάνω από 100 εκατ. Ινδοί αναμένεται να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Σε αυτή την κατεύθυνση, μόλις πριν από λίγες ημέρες η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία IndiGoανακοίνωσε την πρόθεσή της να συνδέσει την ελληνική πρωτεύουσα με το Νέο Δελχί αρχής γενομένης από το 2026.

Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ινδία, σχεδιάζει να ξεκινήσει απευθείας πτήσεις προς την Αθήνα και προς άλλες 9 πόλεις μέσα στο επόμενο 12μηνο,διευρύνοντας τον αριθμό των διεθνών προορισμών της σε 50 μέσα σε ένα έτος.

Πέρα όμως από την ινδική αεροπορική, και ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Aegean, έχει εκφράσει την πρόθεσή του να κάνει το μεγάλο άνοιγμα στην Ανατολή, εξυπηρετώντας τη γραμμή Ελλάδα – Ινδία, στην οποία μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν απευθείας δρομολόγια.

Στόχος των επικεφαλής της Aegean είναι η έναρξη πτήσεων μεταξύ της Ελλάδας και της ασιατικής χώρας μέσα στο 2026. «Εξετάζουμε τρόπους οι απευθείας πτήσεις προς την Ινδία να ξεκινήσουν νωρίτερα», δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης στο πλαίσιο της εκδήλωσης για το IGC Business & Investment Council. Άλλωστε, τα νέα αεροσκάφη που έχει παραγγείλει η εταιρεία, μία ειδικά διαμορφωμένη έκδοση των Airbus A321neo, θα δύνανται να καλύψουν αποστάσεις από/προς Ινδία και Κεντρική Αφρική.

Στην ίδια λογική, μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως το σχήμα που έχει αναλάβει την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου καλλιεργεί το έδαφος για την εκκίνηση απευθείας πτήσεων και μεταξύ της Κρήτης και της Ινδίας. Υπενθυμίζεται ότι στο κατασκευαστικό σχήμα, πέραν της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμμετέχει η ινδική GMR Airports Limited.

Με βάση τη μελέτη «India Market Insights: Outbound & Inbound» που εκπόνησε η Mabrian, η ετήσια αύξηση που καταγράφηκε στις αφίξεις Ινδών ταξιδιωτών στην Ελλάδα είναι εντυπωσιακή. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της Mabrian για τον ινδικό τουρισμό, οι αφίξεις των Ινδών αυξήθηκαν σε ποσοστό τάξης του 18,3% το 2023 σε ετήσια βάση. Η έκθεση ανέδειξε ότι η Ελλάδα παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση στις προτιμήσεις των Ινδών ταξιδιωτών που αναζητούν προορισμούς της Ευρώπης για τις διακοπές τους, και ως εκ τούτου μετά τη χώρα μας ακολούθησαν η Αυστρία (ετήσια αύξηση 9,8%) και η Ισπανία (+3,8%).

Σημειώνεται ότι η Ινδία αποτελεί μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες τουριστικές δυνάμεις διεθνώς με αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη και δαπάνες για ταξίδια που εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσουν τα 45 δισ. δολάρια το 2030. Σύμφωνα, δε,με την Future Market Insights, η αγορά εξερχόμενου τουρισμού της Ινδίας αναμένεται να φτάσει τα 55 δισ. δολάρια έως το 2034, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 11,4%. Η τάση αυτή ενισχύεται ιδιαίτερα από τη νέα γενιά Ινδών ταξιδιωτών που επιδιώκουν αυθεντικές εμπειρίες στο εξωτερικό.

Αντίστοιχα, σύμφωνα με έρευνα της Mackinsey,χάρη στην αυξανόμενη ευημερία και την ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία της χώρας, η Ινδία θα αποτελέσει μια σημαντική παγκόσμια αγορά προέλευσης για ταξίδια αναψυχής τα επόμενα χρόνια. Με πληθυσμό που ξεπερνά τα 1,4 δισ., ο οποίος μάλιστα έχει μέση ηλικία τα 27,6 έτη -δέκα χρόνια νεότερος από τον πληθυσμό των περισσότερων μεγάλων οικονομιών- και με την προβλεπόμενη αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας, η Mackinsey εκτιμά ότι οι Ινδοί τουρίστες θα μπορούσαν να πραγματοποιούν 80 έως 90 εκατ. ταξίδια ετησίως έως το 2040.

Χώρες του Κόλπου

Την ίδια στιγμή, ο ελληνικός τουρισμός επιχειρεί περαιτέρω διείσδυση στις αραβικές αγορές, οι ταξιδιώτες από τις οποίες λόγω της υψηλής κατά κεφαλήν δαπάνης τους μπορούν να τονώσουν σημαντικά τα έσοδα του κράτους.

Στις νέες προσθήκες του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τις χώρες του Κόλπου περιλαμβάνεται για πρώτη φορά το δρομολόγιο Αθήνα – Ερμπίλ. Τη συγκεκριμένη γραμμή εγκαινιάζει φέτος η Aegean, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, o oποίος εκτελεί πτήσεις και προς τη Σαουδική Αραβία και συγκεκριμένα προς το Ριάντ και προς την Τζέντα. Τα δύο δρομολόγια εξυπηρετεί και η Saudi ArabianAirlines, ενισχύοντας περαιτέρω τη συνδεσιμότητα της Ελλάδας με τη χώρα της Ανατολής.

Από την πλευρά της η Gulf Air, ο εθνικός αερομεταφορέας του Μπαχρέιν, πραγματοποιεί πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Μπαχρέιν, ενώ η QatarAirways εξυπηρετεί το δρομολόγιο Αθήνα – Ντόχα, συνδέοντας την Ελλάδα με το Κατάρ.

Σε ό,τι αφορά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τέσσερις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες εκτελούν πτήσεις στην κατεύθυνση ενίσχυσης του τουρισμού από τις χώρες του Κόλπου προς την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η Etihad Airways εξυπηρετεί τη γραμμή Αθήνα – Αμπου Ντάμπι, η Emirates και η Aegean πραγματοποιούν τα δρομολόγια μεταξύ της ελληνικής πρωτεύουσας και του Ντουμπάι και, τέλος, η Air Arabia δραστηριοποιείται στο δρομολόγιο Αθήνα – Σάρτζα.

Ενδεικτικό της δυναμικής των συγκεκριμένων αγορών αποτελεί το γεγονός ότι φέτος η Air Arabiaθα εκτελεί τρεις φορές ακόμη την εβδομάδα το δρομολόγιο προς τη Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, εξυπηρετώντας τη γραμμή καθημερινάπροκειμένου να αντεπεξέλθει στην ισχυρή ζήτηση.

Μάλιστα, η Σαουδική Αραβία και εν γένει οι χώρες του Κόλπου είναι αγορές στις οποίες στοχεύει να ενισχύσει περαιτέρω την παρουσία της η Ελλάδα και με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Τουρισμού, με σκοπό τη διεύρυνση του μεριδίου της.

Καναδάς

Πολλά υποσχόμενη για τον ελληνικό είναι και η καναδική αγορά. Σήμερα η γραμμή Ελλάδα – Καναδάς εξυπηρετείται από δύο αεροπορικές εταιρείες, την Air Transat και την Air Canada. Και οι δύο αεροπορικές εταιρείες εξυπηρετούν τα δρομολόγια Αθήνα – Τορόντο και Αθήνα – Μόντρεαλ, ενισχύοντας σημαντικά το τουριστικό ρεύμα από την άλλη άκρη του Ατλαντικού.

Πρόσφατα, μάλιστα, το μνημόνιο κατανόησης για συνεργασία στον τομέα του τουρισμού από την υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη και την πρέσβη του Καναδά στην Ελλάδα, Anna-KarineAsselin επισφραγίζοντας τις εξαιρετικές διμερείς τουριστικές σχέσεις Ελλάδος – Καναδά.