Τα πολλαπλά οφέλη από τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ανέδειξαν στη Βουλή ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας και ο Υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την κύρωση της σύμβασης, το οποίο υπερψηφίστηκε.

Τη σημασία της νέας Σύμβασης Παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων ανέδειξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, σημειώνοντας ότι η χώρα ανοίγει «έναν κύκλο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης» για μια κρίσιμη εθνική υποδομή.

Όπως τόνισε, η σύμβαση δεν αποτελεί μια τυπική μνημονιακή εκκρεμότητα, αλλά μια θεσμική επιλογή με σημαντικό δημοσιονομικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα. Η αμοιβή του παραχωρησιούχου ανέρχεται σε περίπου 1,3 δισ. ευρώ, ποσό που θα κατευθυνθεί στην απομείωση του δημόσιου χρέους.

Οι υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου

Σύμφωνα με τον Υπουργό, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει:

● την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Εγνατίας Οδού και των Κάθετων Αξόνων,

● την ολιστική συντήρηση των υποδομών,

● τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων διοδίων,

● την κατασκευή 16 ΣΕΑ και 12 Χώρων Στάσης και Αναψυχής,

● την πλήρη αναβάθμιση των σηράγγων με νέες τεχνικές προδιαγραφές που επιτρέπουν και τη διέλευση επικίνδυνων φορτίων.

Ο κ. Δήμας υπογράμμισε ότι η σύμβαση αποτυπώνει μια μεταρρυθμιστική στρατηγική που επιδιώκει σύγχρονες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και αποδοτική διαχείριση των εθνικών υποδομών.

Ταχιάος: «Η Εγνατία χρειάζεται βαριά συντήρηση – το Δημόσιο δεν μπορεί να την καλύψει»

Στη δική του παρέμβαση, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος ανέδειξε την πραγματική κατάσταση του αυτοκινητόδρομου, σημειώνοντας ότι πολλές υποδομές έχουν συμπληρώσει 15–20 χρόνια ζωής και απαιτούν εκτεταμένες παρεμβάσεις.

«Η Εγνατία είναι ένας γερασμένος δρόμος που απαιτεί βαριά συντήρηση και σημαντικές επεμβάσεις», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι το ετήσιο κόστος των 65–70 εκατ. ευρώ δεν μπορεί να καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίσιων Επενδύσεων.

Παράλληλα διευκρίνισε ότι τα έσοδα από τα διόδια καταλήγουν υποχρεωτικά στον τακτικό προϋπολογισμό, χωρίς δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν τις ουσιαστικές ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου.

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ και οι προβλέψεις για τα διόδια

Όπως υπενθύμισε, η παραχώρηση αναδείχθηκε μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και έχει σχεδιαστεί ώστε να διασφαλίζει ποιοτικές υπηρεσίες, ασφάλεια και σύγχρονη λειτουργία.

Για τους κατοίκους περιοχών όμορων της Εγνατίας Οδού προβλέπονται απαλλαγές στα διόδια, με δυνατότητα παράτασης έως τριών ετών μετά την έναρξη της παραχώρησης.

Ρυθμίσεις για προσωπικό και συμπληρωματικές συμβάσεις

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει:

● μέριμνα για τη μετακίνηση του προσωπικού της Εγνατία Οδός Α.Ε. σε φορείς του Υπουργείου Υποδομών,

● τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης της Αττικής Οδού για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων στον παραχωρησιούχο,

● ρύθμιση για τη μετάβαση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης από το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» στο νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι, ώστε να διασφαλιστεί επιχειρησιακή συνέχεια από την πρώτη ημέρα λειτουργίας.

Το έργο της παραχώρησης

Η σύμβαση, που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024 με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Project, αφορά περίοδο 35 ετών και καλύπτει:

● τον κύριο αυτοκινητόδρομο 658 χλμ,

● τρεις κάθετους άξονες (Σιάτιστα–Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη–Σέρρες–Προμαχώνας, Χαλάστρα–Εύζωνοι),

● παρόδιες εκτάσεις και υποστηρικτικές υποδομές.

Ο κ. Ταχιάος κατέληξε ότι η παραχώρηση αποτελεί την μόνη βιώσιμη επιλογή για να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα και η ασφάλεια ενός αυτοκινητόδρομου στρατηγικής σημασίας, σημειώνοντας ότι «στόχος είναι η ανάπτυξη με προστασία του δημοσίου συμφέροντος