
Σημαντικό ορόσημο αποτελεί για την Ένωση Βρετανικών Τουριστικών Πρακτόρων (ABTA) η φετινή χρονιά, καθώς η ταξιδιωτική ένωση του Ηνωμένου Βασιλείου γιορτάζει 75 χρόνια λειτουργίας ως σταθερός και αξιόπιστος συνοδοιπόρος των Βρετανών ταξιδιωτών.
Η ABTA ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 1950 με 97 μέλη και σήμερα εκπροσωπεί περίπου 4.300 ταξιδιωτικά brands. Στόχος της από την αρχή ήταν να καθιερώσει πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας για την αναδυόμενη εκείνη την εποχή διεθνή ταξιδιωτική βιομηχανία της μεταπολεμικής Ευρώπης.
Από τα παραθαλάσσια θέρετρα στις εξατομικευμένες εμπειρίες
Στα πρώτα της χρόνια, η τουριστική δραστηριότητα των Βρετανών περιοριζόταν κυρίως σε εσωτερικές διακοπές, με προτίμηση σε παράκτιες περιοχές. Το 1961 πραγματοποιήθηκαν μόλις 3,3 εκατομμύρια διεθνή ταξίδια από το Ηνωμένο Βασίλειο, αριθμός που εκτινάχθηκε στα 86,2 εκατομμύρια το 2023, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας.
Η έκρηξη αυτή αποδίδεται στην ανάπτυξη των οργανωμένων πακέτων διακοπών, την είσοδο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους και τη διάδοση του διαδικτύου. Κατά τις πρώτες δεκαετίες, πιο δημοφιλείς προορισμοί ήταν οι Βαλεαρίδες Νήσοι, η Ιταλική Ριβιέρα, το Βέλγιο, η Αυστρία, η Ελβετία και η Γερμανία.
Σήμερα, η Ευρώπη παραμένει στην κορυφή των προτιμήσεων των Βρετανών ταξιδιωτών (83%), ενώ στις 15 πιο δημοφιλείς χώρες περιλαμβάνονται οι ΗΠΑ (4η), το Μεξικό (11η) και η Αυστραλία (13η), όπως καταγράφει η τελευταία έρευνα Holiday Habits της ABTA.
Πρωτοπόρος στην προστασία του ταξιδιώτη
Η ABTA διαμόρφωσε καθοριστικά το πλαίσιο προστασίας του καταναλωτή. Μετά την κατάρρευση της Fiesta Tours το 1964, η ένωση δημιούργησε το πρώτο ταμείο επαναπατρισμού ταξιδιωτών, ενώ το 2019 διαχειρίστηκε περισσότερες από 1.400 αιτήσεις αποζημίωσης μετά την πτώχευση της Thomas Cook, ξεκινώντας πληρωμές μέσα στην πρώτη εβδομάδα.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η ABTA λειτούργησε ως σημαντικό σημείο πληροφόρησης για ταξιδιωτικές οδηγίες, ακυρώσεις και επιστροφές χρημάτων, με την online πλατφόρμα της να προσελκύει πάνω από 1,3 εκατομμύρια επισκέψεις μόνο το 2020.
Το παρόν και το μέλλον
Σήμερα, το 88% των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι προτιμούν να κλείνουν τις διακοπές τους μέσω μελών της ABTA, αναγνωρίζοντας την ασφάλεια και την αξιοπιστία που προσφέρει.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ABTA, Mark Tanzer, δήλωσε:
«Η ABTA δημιουργήθηκε για να κάνει τα ταξίδια καλύτερα και πιο ασφαλή. Από τις πρώτες μέρες με περιορισμένες επιλογές προορισμών, φτάσαμε σε μια εποχή όπου κάθε ταξίδι μπορεί να είναι μοναδικό και εξατομικευμένο, χωρίς να αλλάζει ο ρόλος μας: να προσφέρουμε σιγουριά και στήριξη σε κάθε ταξιδιώτη».
Από την πλευρά της, η Sandra McAllister, γενική διευθύντρια της Althams Travel, ιδρυτικού μέλους της ABTA, τόνισε:
«Για εμάς, το λογότυπο της ABTA αποτελεί συνώνυμο της εμπιστοσύνης. Είναι ένας θεσμός που έχει εξελιχθεί μαζί με την κοινωνία και τις ανάγκες της, διατηρώντας αναλλοίωτο τον ρόλο του ως καταφύγιο ασφάλειας για τον ταξιδιώτη».
Η ABTA συμπληρώνει 75 χρόνια παρουσίας σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο ταξιδιωτικό τοπίο, διατηρώντας σταθερή την αποστολή της: να προστατεύει, να ενημερώνει και να εμπνέει την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών.