
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Μεγάλη ανάκαμψη πέτυχε φέτος η Ελλάδα και κατάφερε να καταστεί ένας από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς για διεθνείς ταξιδιώτες. Η ανάκαμψη ήταν πρωτοφανής, αγγίζοντας για την περίοδο Ιουνίου-Σεπτέμβριου του 2021 το 77% του κύκλου εργασιών της αντίστοιχης περιόδου του 2019.
Τους υψηλούς ρυθμούς ανάκαμψης της χώρας δεν κατάφεραν να ακολουθήσουν οι υπόλοιποι ευρωπαϊκοί προορισμοί -ακόμα και οι πιο δημοφιλείς (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία)- αφού κινήθηκαν κατά μέσο όρο στο 38%.
Ταξιδιώτες από το Ισραήλ, τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία «εκτίναξαν» τον κύκλο εργασιών και ενίσχυσαν τη μέση δαπάνη αγορών στο 132% σε σχέση με το 2019. Η συνολική απουσία των Κινέζων από την αγορά οφείλεται στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω της πανδημίας.
Σε ό,τι αφορά την αξία των αγορών ανά περιφέρεια, η περιοχή της Αττικής διατηρεί τη μερίδα του λέοντος με υψηλό ποσοστό 49%, ενώ τη δεύτερη θέση κατέχει η Μύκονος με 28% κερδίζοντας συνεχώς έδαφος. Η περιφέρεια της Μακεδονίας «κρατάει» σταθερά την τρίτη θέση με ποσοστό 12%. Φέτος, η Μύκονος κατάφερε να «επιστρέψει» στα επίπεδα του 2019 με ποσοστό ανάκαμψης 104% σε αξία αγορών, ενώ η Σαντορίνη πέτυχε τον διπλασιασμό της μέσης δαπάνης (216%).
Μάλιστα, ενώ 7 στους 10 διεθνείς ταξιδιώτες πραγματοποίησαν αγορές σε είδη ένδυσης και υπόδησης, οι ταξιδιώτες που επέλεξαν να έκαναν αγορές στην κατηγορία κόσμημα/ρολόι, διπλασίασαν τη μέση δαπάνη (204%).
Η βρετανική κυρίαρχη αγορά τα επόμενα χρόνια
Οι αγοραστές από το Ηνωμένο Βασίλειο -μία νέα εθνικότητα Tax Free αγορών από την 1η Ιανουαρίου 2021- συνέβαλαν σημαντικά στην ενίσχυση της ανάκαμψης στην Ελλάδα αποτελώντας ήδη την τέταρτη εθνικότητα σε αξία αγορών και κατέχοντας μερίδιο 5%. Μάλιστα, οι Βρετανοί θα αποτελέσουν στο μέλλον μία ισχυρή tax free shopping εθνικότητα δεδομένου ότι αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα με 3,8 εκατομύρια επισκέπτες το 2019. Σε ό,τι αφορά τη μέση δαπάνη, οι Βρετανοί ταξιδιώτες ξοδεύουν τα διπλάσια (€1.028) από τον μέσο ταξιδιώτη (€522) που επισκέπτεται τη χώρα και κυμαίνονται στα επίπεδα δαπάνης των Αμερικανών ταξιδιωτών (€1.221).
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες παρουσιάζονται και οι καταναλωτικές προτιμήσεις των Βρετανών αγοραστών με 4 στους 10 να αγοράζουν ρολόι και κόσμημα.
Ο πήχης για το 2022
Η ελληνική Tax Free Shopping αγορά παρά τις προκλήσεις της πανδημίας, εμφανίζει ακόμα θετικότερες προσδοκίες για το 2022.
Σύμφωνα με τη διεθνή έρευνα που πραγματοποίησε η Global Blue, το 70% των ερωτηθέντων (Σεπτέμβριος – Οκτώβριος) εξέφρασε την προθυμία του να ταξιδέψει -υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχουν συνθήκες καραντίνας- σε σχέση με το 62% την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου. Το ποσοστό αυξάνεται στο 76% για τους ελίτ ταξιδιώτες και για όσους πραγματοποιούν συχνά ταξίδια στο εξωτερικό .
Ο Μάνθος Δημόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Global Blue δήλωσε: «Με βάση τα στοιχεία του φετινού τετράμηνου αιχμής (Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2021), η Ελλάδα ανταγωνίστηκε επάξια τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και αποτέλεσε έναν από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς στον κόσμο. Αυτό που καθίσταται πλέον επιτακτική ανάγκη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών και τη βελτίωση της εικόνας της χώρας μας διεθνώς είναι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών επικύρωσης».