
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Παρά τις παγκόσμιες κρίσεις, ο κλάδος επέδειξε αυτοπεποίθηση στην ITB Berlin 2024 και η επιθυμία των ανθρώπων για ταξίδια φαίνεται να είναι αμείωτη.
Τα πιο σημαντικά θέματα ήταν η αυξανόμενη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης, η έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και η κλιματική δικαιοσύνη.
Όλα τα σημάδια δείχνουν επιτυχία για το 2024. Η κορυφαία ταξιδιωτική έκθεση στον κόσμο έδωσε σαφή έμφαση στη διαμόρφωση του μέλλοντος και υπογράμμισε για άλλη μια φορά το ρόλο της ως η κορυφαία διεθνής πλατφόρμα για τις επιχειρήσεις, την καινοτομία και τη δικτύωση.
Παρά τις εκτεταμένες απεργίες, η φετινή ITB Berlin κατέγραψε μια μικρή αύξηση με σχεδόν 100.000 επισκέπτες, ένα αποτέλεσμα που ξεπέρασε τις προσδοκίες εν μέσω δύσκολων απεργιακών συνθηκών.
Ποικίλοι και με παγκόσμια εκπροσώπηση, περισσότεροι από 5.500 εκθέτες από 170 χώρες φώτισαν τις τρεις εργάσιμες ημέρες, καταλαμβάνοντας και τους 27 εκθεσιακούς χώρους στο εκθεσιακό κέντρο του Βερολίνου.
“Η ITB Berlin αντανακλούσε για άλλη μια φορά τις εξελίξεις στον κλάδο. Η διάθεση μεταξύ των εκθετών, των επισκεπτών και των ομιλητών ήταν καθ’ όλη τη διάρκεια πολύ θετική. Γενικά συμφώνησαν ότι η επιθυμία των ανθρώπων να ταξιδέψουν δεν ικανοποιεί απλώς τη συσσωρευμένη ζήτηση μετά την πανδημία, αλλά ότι θα παραμείνει βασικά σταθερή. Ούτε ο πληθωρισμός ούτε οι υψηλές τιμές της ενέργειας φαίνεται να περιορίζουν τη ζήτηση”, σχολίασε ο Dr. Mario Tobias, Διευθύνων Σύμβουλος της Messe Berlin.
Απόδειξη του γεγονότος ότι ο κλάδος αποτελεί κινητήρια δύναμη για την καινοτομία αποτέλεσε, μεταξύ άλλων, το συνέδριο της ITB Berlin Convention, το οποίο πραγματοποιήθηκε παράλληλα με την τριήμερη έκθεση και παρουσίασε υψηλού προφίλ συμμετέχοντες και συνολικά 400 κορυφαίους διεθνείς ομιλητές σε 200 συνεδρίες και 17 θεματικές ενότητες που συζητούσαν τάσεις και καινοτομίες.
Συνολικά, περίπου 24.000 συμμετέχοντες παρακολούθησαν τα πάνελ, τις συζητήσεις, τις κεντρικές ομιλίες και τις διαλέξεις, αναγνωρίζοντας και πάλι το συνέδριο ως την κορυφαία διεθνή δεξαμενή σκέψης του κλάδου.
Η τουριστική κοινότητα παραμένει σε πορεία επιτυχίας
Ο κύκλος αγοραστών της ITB με τους 1.300 ανώτερους αγοραστές του λειτούργησε ως βαρόμετρο του κλάδου και υπογράμμισε τη σημασία της κορυφαίας ταξιδιωτικής έκθεσης στον κόσμο ως κορυφαίας επιχειρηματικής πλατφόρμας. Μαζί με τη συμβουλευτική εταιρεία διαχείρισης Dr. Fried & Partner, η ITB Berlin συνέταξε το νέο Παγκόσμιο Δείκτη Αγοραστών Ταξιδίων.
Η έρευνα ρώτησε αρκετές εκατοντάδες μέλη του Κύκλου Αγοραστών σχετικά με την οικονομική διάθεση και τους επιχειρηματικούς τους στόχους. Τα ευρήματα αντανακλούσαν μια θετική διάθεση σε όλη την κλίμακα όσον αφορά την κατάσταση της αγοράς και παρείχαν μια αισιόδοξη προοπτική για τις επιχειρήσεις τους επόμενους έξι μήνες.
Μεγάλο ενδιαφέρον από τα μέσα ενημέρωσης και την πολιτική
Περίπου 3.200 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι από 103 χώρες και πάνω από 300 bloggers αναφέρθηκαν στην ITB Berlin.
Η κορυφαία τουριστική έκθεση στον κόσμο αποτέλεσε για άλλη μια φορά τόπο συνάντησης για πολιτικούς και διπλωμάτες από όλο τον κόσμο. Εκτός από πολυάριθμες αντιπροσωπείες, σχεδόν 80 υπουργοί και υφυπουργοί, καθώς και 72 πρέσβεις επισκέφθηκαν τη φετινή ITB Berlin.
Το συνέδριο της ITB Berlin Convention υπογραμμίζει το ρόλο του ως μελλοντικό think tank
Η τεχνητή νοημοσύνη και οι πιθανές χρήσεις της αποτέλεσαν ένα πολυσυζητημένο θέμα. Για πρώτη φορά, το συνέδριο ITB Berlin Convention φιλοξένησε μια ειδική ενότητα για την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία έτυχε πολύ καλής υποδοχής από τους 24.000 συμμετέχοντες της εκδήλωσης. Γενικά συμφωνήθηκε ότι κανένας οργανισμός ή εταιρεία δεν μπορεί πλέον να αγνοεί την ΤΝ.
Ο Glenn Fogel, διευθύνων σύμβουλος της Booking Holdings, ήταν βέβαιος ότι “η γεννητική τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει περισσότερο από τους πραγματικούς ανθρώπους όταν οι πελάτες κάνουν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια”.
Η Charuta Fadnis, SVP, Phocuswright, αναγνώρισε επίσης την αυξανόμενη σημασία της AI και των εξατομικευμένων ταξιδιωτικών εφαρμογών.
Η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη βελτιώνει ήδη τις πωλήσεις, ενώ κατά την άποψη του Fadnis, η χρήση εικονικών πρακτόρων και ο συνδυασμός της τεχνητής νοημοσύνης με τις τεχνολογίες blockchain θα είναι το κλειδί για την αποτροπή της κατάχρησης στο μέλλον.
Οι συμμετέχοντες στο συνέδριο συμφώνησαν επίσης ότι είναι αδύνατο να αγνοήσουμε την κλιματική δικαιοσύνη και την έλλειψη δεξιοτήτων, για τις οποίες όμως υπάρχουν ελπιδοφόρες λύσεις.
Ο Jeremy Sampson, Διευθύνων Σύμβουλος του Travel Foundation, απηύθυνε έκκληση προς την τουριστική βιομηχανία να στοχεύσει στο καθαρό μηδέν μέχρι το 2030.
Η μελέτη του με τίτλο “Envisioning Tourism in 2030 and Beyond” περιγράφει μια δυναμική πορεία με έμφαση στη ρύθμιση των αεροπορικών ταξιδιών και 40 μέτρα σε έξι κατηγορίες για την επίτευξη βιώσιμου τουρισμού έως το 2050.
Η τεχνητή νοημοσύνη ήταν επίσης ένα σημαντικό θέμα για το ITB Innovation Radar, το οποίο φέτος γιόρτασε τη δεύτερη έκδοσή του. Το επίκεντρο ήταν 16 μελλοντικές καινοτομίες που παρουσιάστηκαν από οραματιστές του κλάδου. Κυμαίνονταν από υπηρεσίες B2B για τον κλάδο της φιλοξενίας και τους επαγγελματίες του ταξιδιωτικού κλάδου μέχρι βιώσιμες έννοιες. Οι καινοτομίες προσέφεραν μια ματιά στις μελλοντικές τάσεις.
Η φετινή διοργανώτρια χώρα, το Ομάν, πραγματοποίησε ισχυρή εμφάνιση, διπλασιάζοντας το μέγεθος της έκθεσής της στο Hall 2.2 σε περισσότερα από 800 τετραγωνικά μέτρα. Το βράδυ της Δευτέρας το Σουλτανάτο φιλοξένησε το παραδοσιακό εναρκτήριο γκαλά με μια θεαματική παράσταση που προκάλεσε μεγάλο θαυμασμό και χειροκροτήματα.
Οι περίπου 3.000 προσκεκλημένοι παρακολούθησαν μια ευρεία παρουσίαση των φυσικών αξιοθέατων της χώρας, του πολιτισμού και κυρίως της μουσικής.
Η Α.Ε. Azzan bin Qassim al Busaidi, υφυπουργός Τουρισμού του Υπουργείου Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Τουρισμού του Ομάν, τόνισε την επιτυχία της χώρας του στην οικοδόμηση τουριστικής υποδομής και εξήρε την πολιτιστική κληρονομιά και τα φυσικά αξιοθέατα του Σουλτανάτου. Το 2023 το Ομάν κατέγραψε τέσσερα εκατομμύρια επισκέπτες, μια αύξηση 22% σε σχέση με το 2022. Οι 231.000 ήρθαν από τη Γερμανία, μια αύξηση της τάξης του 182%. Μεγάλη προσοχή δόθηκε στο να ληφθεί υπόψη η βιωσιμότητα και η ποικιλομορφία με την επέκταση της τουριστικής υποδομής.
“Παρ’ όλη την ευφορία και τις θετικές προοπτικές, όλοι οι συμμετέχοντες είχαν επίγνωση των τεράστιων προκλήσεων που αντιμετωπίζει επίσης και ειδικότερα η ταξιδιωτική βιομηχανία. Το “Μαζί” στο φετινό σύνθημα υπογραμμίζει το γεγονός ότι μόνο η κοινοτική δράση μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ταξιδιωτικής βιομηχανίας”, δήλωσε ο Dr. Tobias.
Τους τελευταίους μήνες, την εισβολή στην Ουκρανία ακολούθησε μια άλλη γεωπολιτική σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, προσθέτοντας περαιτέρω αβεβαιότητα στην επείγουσα ανάγκη επίτευξης βιωσιμότητας. Η Ουκρανία, το Ισραήλ και η Παλαιστίνη εκτέθηκαν στην ITB Berlin. Στη συνέντευξη Τύπου του Ισραήλ η υπουργός Τουρισμού προώθησε τα ταξίδια στο Ισραήλ και απηύθυνε έκκληση για την κατάργηση των ταξιδιωτικών προειδοποιήσεων.
Μετά την πανδημία και σε σύγκριση με το 2023, αυτή ήταν η πρώτη φορά που ο κλάδος κατέγραψε θετική τάση στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού. Ένα παράδειγμα ήταν η Κίνα, η οποία γιόρτασε φέτος την επιστροφή της ως εκθέτης και πλέον καλωσορίζει επισκέπτες από επιλεγμένες χώρες, επιταχύνοντας τη διαδικασία έκδοσης βίζας.
Συνολικά, οι συμμετέχοντες στην ITB Berlin μπόρεσαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους με θετικές προσδοκίες για τις φετινές εξελίξεις και μπορούν να προσβλέπουν σε εξαιρετικές δουλειές και μεγάλο όγκο πρώιμων κρατήσεων, ιδίως για το καλοκαίρι του 2024.
Υπήρχαν θετικά νέα στην έκθεση όσον αφορά την πληρότητα των αιθουσών. Η επαναλειτουργία πέντε ανακαινισμένων αιθουσών επέτρεψε αρκετές αλλαγές, μαζί με βελτιώσεις σε πολλούς τομείς. Για πρώτη φορά, οι γερμανόφωνες χώρες βρέθηκαν όλες κάτω από την ίδια στέγη και κατέλαβαν μαζί τον κόμβο27.
Η Κίνα, το Λιχτενστάιν και η αεροπορική εταιρεία Emirates καλωσορίστηκαν ξανά στην έκθεση, μαζί με τις νεοεισερχόμενες χώρες Δομινίκα, Νήσοι Κέιμαν και Disney Cruise Lines. Το γεγονός ότι πολλοί εκθέτες είχαν επεκτείνει τις εκθέσεις τους ήταν επίσης θετικό.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονταν οι δημοφιλείς προορισμοί διακοπών Ιταλία, Ελλάδα και Τουρκία, καθώς και εκθέτες από τις αγορές της Ασίας, της Αραβίας και της Αφρικής.
Το τμήμα Travel Tech επεκτάθηκε επίσης και πάλι. Φέτος το τμήμα Mobility αντανακλούσε επίσης μια αναπτυσσόμενη αγορά, ενώ το τμήμα Cruise αποδείχθηκε και πάλι πάντα δημοφιλές.
Μια ματιά στην ITB Berlin 2025: Αλβανία
Η Αλβανία, ένας αναδυόμενος προορισμός με μεγάλες δυνατότητες, είναι η χώρα υποδοχής της ITB Berlin 2025.
Η διοίκηση της Messe Berlin και οι εκπρόσωποι της Αλβανίας επισφράγισαν επίσημα τη συνεργασία τους με την υπογραφή συμφωνίας τη δεύτερη ημέρα της ITB Berlin, μετά την ανακοίνωση της συνεργασίας τους πριν από μερικούς μήνες.