Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) έχει εκφράσει σοβαρή κριτική για την πρόσφατη αύξηση των αεροπορικών φόρων στη Γερμανία .

Ο οργανισμός υποστηρίζει ότι αυτή η κίνηση όχι μόνο θα βλάψει τη γερμανική οικονομία αλλά και θα εμποδίσει τις προσπάθειες της αεροπορικής βιομηχανίας να γίνει πιο φιλική προς το περιβάλλον.

Από την 1η Μαΐου, οι αεροπορικοί φόροι στη Γερμανία έχουν αυξηθεί κατά 19%, με τα τέλη να κυμαίνονται από 15,53 ευρώ έως 70,83 ευρώ ανά επιβάτη, ανάλογα με τη διαδρομή της πτήσης. Αυτή η αύξηση φόρων αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της Γερμανίας σε κρίσιμους τομείς όπως οι εξαγωγές, ο τουρισμός και η απασχόληση, ενώ θα επιβραδύνει επίσης την ανάκαμψη των αεροπορικών μεταφορών μετά την πανδημία, η οποία παραμένει υποτονική σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ.

«Όταν οι οικονομικές επιδόσεις της Γερμανίας είναι στην καλύτερη περίπτωση αναιμικές, η μείωση της ανταγωνιστικότητάς της με περισσότερους φόρους στις αερομεταφορές είναι πολιτική τρέλα. Η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στα μέτρα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της Γερμανίας και την ενθάρρυνση του εμπορίου και των ταξιδιών. Αντίθετα, έχουν προχωρήσει σε μια βραχυπρόθεσμη αρπαγή μετρητών που μπορεί μόνο να βλάψει τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της οικονομίας», δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.

Η IATA προειδοποίησε επίσης ότι η αύξηση του φόρου θα παρεμποδίσει τις προσπάθειες της βιομηχανίας για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι αερομεταφορές έχουν στόχο να φτάσουν τις καθαρές μηδενικές εκπομπές CO2 έως το 2050 και τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) είναι ζωτικής σημασίας για αυτήν την προσπάθεια.

Η συμφωνία συνασπισμού της γερμανικής κυβέρνησης ανέφερε αρχικά ότι τα έσοδα από τους αεροπορικούς φόρους θα χρηματοδοτούσαν άμεσα την παραγωγή SAF, αλλά αυτή η δέσμευση έχει αθετηθεί.

Επιπλέον, η αποδυνάμωση της γερμανικής βιομηχανίας αεροπορικών μεταφορών με αυτόν τον φόρο καθιστά πιο δύσκολο για τις αεροπορικές εταιρείες να επενδύσουν σε SAF, σε έναν πιο αποδοτικό στόλο καυσίμων και άλλες προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Επιπλέον, η γερμανική κυβέρνηση φαίνεται να συμμερίζεται την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τη Φορολογία, η οποία θα προσθέσει φόρο στα καύσιμα αεροσκαφών.

«Η γερμανική κυβέρνηση φαίνεται να έχει μια ανθυγιεινή εμμονή με τους αεροπορικούς φόρους. Εκτός από την αύξηση του φόρου επιβατών, τάσσεται επίσης υπέρ ενός ευρωπαϊκού φόρου καυσίμων αεροσκαφών που θα καταστήσει ακόμη πιο δαπανηρή την επιχειρηματική δραστηριότητα στη Γερμανία ή τις διακοπές των οικογενειών. Η έρευνά μας για τους αεροπορικούς ταξιδιώτες στη Γερμανία δείχνει βαθύ σκεπτικισμό σχετικά με τις κυβερνητικές αξιώσεις για «πράσινους φόρους».

Το 75% συμφώνησε με τη δήλωση «Η φορολογία δεν είναι ο τρόπος για να καταστεί βιώσιμη η αεροπορία» και το 72% συμφώνησε ότι «οι πράσινοι φόροι είναι απλώς κυβερνητική πράσινη πλύση». Ξανά και ξανά, βλέπουμε να κλέβεται η φορολογία που υποτίθεται ότι θα βοηθούσε τη βιομηχανία να απελευθερωθεί από τον άνθρακα και στη συνέχεια να χάνεται στον γενικό προϋπολογισμό. Και τα χρήματα που αφαιρούνται από τη βιομηχανία σημαίνει ότι έχει λιγότερα χρήματα για να επενδύσει σε άλλα μέτρα απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές», δήλωσε ο Walsh.