Η EY δημοσίευσε την πρώτη της δημοσκόπηση για τα Μέσα & την Ψυχαγωγία (M&E), η οποία διερευνά τις παγκόσμιες στάσεις των καταναλωτών απέναντι στις δραστηριότητες βιωματικής ψυχαγωγίας, όπως κρουαζιέρεςθεματικά πάρκα, τοπικές εκδηλώσεις, αθλητικές εκδηλώσεις, ζωντανές παραστάσεις, καζίνο και θέρετρα.

Η έρευνα, η οποία διεξήχθη τον Απρίλιο του 2025, βασίζεται σε απαντήσεις περισσότερων από 4.000 καταναλωτών στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δυτική Ευρώπη και την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού.

Θεματικά πάρκα και καζίνο στην κορυφή των επιλογών ψυχαγωγίας παγκοσμίως

Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν ένα συνεχές ενδιαφέρον για εμπειρίες ψυχαγωγίας στον πραγματικό κόσμο.

Η τοπική και η ζωντανή ψυχαγωγία ήταν οι κατηγορίες που αγοράστηκαν πιο συχνά τον τελευταίο χρόνο, με το 48% και 46% των ερωτηθέντων αντίστοιχα να αναφέρουν πρόσφατες αγορές.

Κοιτώντας μπροστά, το 21% των καταναλωτών παγκοσμίως σχεδιάζει να αυξήσει τις δαπάνες του και στους δύο τομείς.

Οι περιφερειακές διαφορές είναι αξιοσημείωτες, με τους Αμερικανούς να είναι πιο πιθανό να προγραμματίσουν μια επίσκεψη σε καζίνο τους επόμενους 12 μήνες (66% σε σύγκριση με 49% παγκοσμίως), ενώ οι καταναλωτές από την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για θεματικά πάρκα (74% έναντι 65%).

Η τεχνολογία καταλύτης στη διαμόρφωση της εμπειρίας ψυχαγωγίας

Οι καταναλωτές όλων των ηλικιών αναγνωρίζουν τα ψηφιακά εργαλεία ως πολύτιμα, ειδικά την ψηφιακή έκδοση εισιτηρίων, τα βοηθήματα πλοήγησης και τις ανέπαφες υπηρεσίες.

Μεταξύ της Γενιάς Z, το 66% σχεδιάζει να αγοράσει γρήγορα ή με προτεραιότητα εισιτήρια για θεματικά πάρκα το επόμενο έτος, σε σύγκριση με το 59% όλων των ερωτηθέντων, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ευκολίας για τους νεότερους καταναλωτές.

Η επιρροή του κόστους

Κατά την επιλογή ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, το κόστος και η σχέση ποιότητας-τιμής είναι οι πιο σημαντικές παράμετροι για το 59% των ερωτηθέντων.

Οι ομάδες με χαμηλότερο εισόδημα είναι πιο ευαίσθητες στις τιμές από ό,τι οι υψηλότερα εισοδήματα. Το υψηλό κόστος αναφέρθηκε επίσης ως το μεγαλύτερο εμπόδιο στην απόλαυση (52%), έναντι των πολυσύχναστων χώρων και των μεγάλων χρόνων αναμονής (και τα δύο 42%). Οι νεότεροι καταναλωτές, ιδίως η Γενιά Ζ, δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην καθαριότητα (27%) σε σύγκριση με τον συνολικό μέσο όρο (21%).

Σε άνοδο οι premium προσφορές

Η δημοσκόπηση διαπίστωσε επίσης ότι οι premium προσφορές παραμένουν σε ζήτηση. Περίπου οι μισοί από όσους επισκέφθηκαν μεγάλα θεματικά πάρκα ή πήγαν σε κρουαζιέρες τον περασμένο χρόνο αγόρασαν αναβαθμίσεις. Το ένα τρίτο όσων επισκέφτηκαν καζίνο, θέρετρα ή αθλητικές εκδηλώσεις έκαναν το ίδιο.

Οι περισσότεροι από αυτούς τους καταναλωτές θεώρησαν ότι οι αναβαθμίσεις άξιζαν το πρόσθετο κόστος, ιδίως στα θεματικά πάρκα, όπου το 56% δήλωσε ότι οι αναβαθμίσεις ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες.

Οι καταναλωτές στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού ήταν πιο πιθανό από τον παγκόσμιο μέσο όρο να πληρώσουν για premium επιλογές σε διάφορες κατηγορίες, όπως θεματικά πάρκα (59% έναντι 49%), αθλητικές εκδηλώσεις (42% έναντι 37%) και ζωντανή ψυχαγωγία (37% έναντι 26%).

Κίνητρα

Τα κίνητρα για αγορές ψυχαγωγικών ειδών ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία. Ενώ οι περισσότεροι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι αναζητούν την απόλαυση (62%) και τον χρόνο με τα αγαπημένα τους πρόσωπα (55%), οι νεότεροι ήταν πιο πιθανό να αναφέρουν την ψυχική υγεία ως βασικό παράγοντα.

Η βελτίωση της ψυχικής υγείας αναφέρθηκε από το 32% της Γενιάς Ζ και το 27% των millennials, σε σύγκριση με το 23% συνολικά.

Η βιωσιμότητα επηρεάζει επίσης τις αγοραστικές αποφάσεις, ιδίως μεταξύ των νεότερων καταναλωτών.

Τέλος, τα πιο δημοφιλή βιώσιμα χαρακτηριστικά παγκοσμίως ήταν τα εξής :

  • Tα τρόφιμα τοπικής προέλευσης (69%)
  • Oι συνεισφορές στις τοπικές κοινότητες (67%).