
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Αναθεωρημένους κανόνες σχετικά με τις αποζημιώσεις για αεροπορικούς επιβάτες σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσεων, συμφώνησαν οι υπουργοί Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Το νέο πλαίσιο επιδιώκει «να θεσπίσει απλούστερους και σαφέστερους κανόνες επιτυγχάνοντας παράλληλα καλύτερη ισορροπία μεταξύ υψηλού επιπέδου προστασίας των επιβατών και διατήρησης της συνδεσιμότητας και ισότιμων όρων ανταγωνισμού» στις αερομεταφορές εντός της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ.
Λαμβάνοντας υπόψη την εκτίμηση επιπτώσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο υπουργών προτείνει κατώτατα όρια για την αποζημίωση λόγω μεγάλων καθυστερήσεων.
Όπως υπογραμμίζεται οι αεροπορικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να αρνηθούν την αποζημίωση λόγω «έκτακτων περιστάσεων», εκτός εάν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα εύλογα μέτρα για την αποτροπή προβλημάτων.
Συγκεκριμένα, οι υπουργοί συμφώνησαν σε μια σειρά αλλαγών στον κανονισμό 261 της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών και πλέον, η αποζημίωση ποικίλλει ανάλογα με την απόσταση:
- Ταξίδια κάτω των 3.500 χλμ. και εντός ΕΕ: Ισχύει αποζημίωση για καθυστερήσεις 4+ ωρών (300 ευρώ).
- Ταξίδια άνω των 3.500 χλμ.: Ισχύει αποζημίωση για καθυστερήσεις 6+ ωρών (500 ευρώ).
Η θέση του Συμβουλίου εισάγει επίσης αρκετές αλλαγές όσον αφορά τους κανόνες για τις ακυρώσεις σε πτήσεις για τις οποίες οι επιβάτες μπορούν να ζητήσουν αποζημίωση.
Οι επιβάτες που ενημερώνονται για την ακύρωση της πτήσης τους λιγότερο από 14 ημέρες πριν από την αναχώρηση δικαιούνται αποζημίωση.
Σε περίπτωση ακύρωσης, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να παρέχει στους επιβάτες προσυμπληρωμένες φόρμες για να την ζητήσουν.
Το Συμβούλιο θέλει επίσης να αποθαρρύνει την τρέχουσα ευρέως χρησιμοποιούμενη πολιτική «μη εμφάνισης».
Από αυτή την άποψη, οι επιβάτες στους οποίους δεν επιτρέπεται η επιβίβαση σε πτήση επιστροφής επειδή δεν επιβιβάστηκαν στην πτήση αναχώρησης, θα δικαιούνται αποζημίωση.
«Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα προσφέρουν πάνω από 30 νέα δικαιώματα στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών, τα οποία θα ισχύουν από τη στιγμή που αγοράζουν εισιτήριο μέχρι την άφιξη τους στον προορισμό τους και σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και μετά, δήλωσε ο Dariusz Klimczak, υπουργός Υποδομών της Πολωνίας.
Πρόκειται για ένα ιστορικό ορόσημο, καθώς δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία τα τελευταία 12 χρόνια».
Η θέση του Συμβουλίου αποσκοπεί στην ενίσχυση και διευκρίνιση διαφόρων δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, μαζί με την εισαγωγή νέων.
Το δικαίωμα αναδρομολόγησης
Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να προσφέρουν στους επιβάτες μεταφορά με άλλο δρομολόγιο το συντομότερο δυνατό, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο μέσω πτήσεων που εκτελούνται από άλλους αερομεταφορείς ή εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς, όπου αυτό είναι κατάλληλο.
Επιπλέον, εάν μια αεροπορική εταιρεία δεν παρέχει κατάλληλη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο εντός τριών ωρών από μια διακοπή , οι επιβάτες μπορούν να κανονίσουν οι ίδιοι τη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως και 400% του αρχικού κόστους του εισιτηρίου.
Το δικαίωμα σε βοήθεια
Επιπλέον, το δικαίωμα σε βοήθεια (αναψυκτικά, φαγητό, διαμονή) ορίζεται πλέον με σαφήνεια. Εάν μια αεροπορική εταιρεία δεν το παρέχει αυτό, οι επιβάτες μπορούν να κάνουν τις δικές τους διευθετήσεις και να λάβουν επιστροφή χρημάτων αργότερα.
Σε περίπτωση καθυστέρησης στον αεροδιάδρομο, οι επιβάτες θα δικαιούνται ελάχιστη βοήθεια και θα πρέπει να αποβιβάζονται μετά από 3 ώρες.
Το δικαίωμα στην πληροφόρηση
Οι επιβάτες αεροπορικών πτήσεων της ΕΕ θα πρέπει να είναι καλύτερα ενημερωμένοι σχετικά με τα δικαιώματά τους.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρότερες υποχρεώσεις ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών κατά την κράτηση και των πληροφοριών σχετικά με την επεξεργασία παραπόνων και αιτημάτων.
Νέες διατάξεις εισάγουν αυστηρές προθεσμίες για τις αεροπορικές εταιρείες όσον αφορά την απάντηση στις αξιώσεις των επιβατών.
Οι επιβάτες θα έχουν έως και 6 μήνες από την ημερομηνία της διακοπής για να υποβάλουν αίτημα ή καταγγελία στην αεροπορική εταιρεία.
Εισάγεται προθεσμία 14 ημερών από την υποβολή του αιτήματος για τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να καταβάλουν αποζημίωση ή να παράσχουν σαφή και τεκμηριωμένη απάντηση σε έναν επιβάτη.
Η θέση του Συμβουλίου θα εξεταστεί τώρα από το Ευρωκοινοβούλιο, σε δεύτερη ανάγνωση. Το Κοινοβούλιο θα έχει στη συνέχεια τη δυνατότητα να εγκρίνει, να τροποποιήσει ή να απορρίψει τη θέση του Συμβουλίου.