
του Χάρη Ντιγριντάκη
Eπί ξηρού ακμής βρίσκεται η εν ταρτουφισμώ Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με αφορμή την υφέρπουσα καθυστέρηση λειτουργίας του αεροδρομίου στο Καστέλι.
Πρόκειται για το νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης που όταν λειτουργήσει θα αποτελεί αφενός έναν από τους πιο σύγχρονους της Μεσογείου και αφετέρου θα δύναται να επαυξήσει σημαντικά τον αριθμό των πτήσεων και από μακρινούς προορισμούς βάζοντας τη Μεγαλόνησο στο κάδρο των κορυφαίων τουριστικών περιοχών.
Ενώ υποτίθεται ότι το εφαλτήριο λειτουργίας του αεροδρομίου τοποθετείται τον Φεβρουάριο του 2027, σύμφωνα με πληροφορίες, η δραματική καθυστέρηση παράδοσης των αεροναυτιλιακών συστημάτων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αποτελεί το μεγαλύτερο αγκάθι στην έναρξη λειτουργίας του αερολιμένα.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι παρά το γεγονός ότι οι κατασκευαστικές εργασίες υλοποιούνται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με ταχύτατο ρυθμό, ο ακριβής χρόνος έναρξης λειτουργίας του αερολιμένα θα εξαρτηθεί όχι μόνο από τον χρόνο παράδοσης και τοποθέτησης των αεροναυτιλιακών συστημάτων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), όπως προαναφέρθηκε, αλλά και από τη συνακόλουθη εκπαίδευση του προσωπικού από την ΥΠΑ.
Αυτοί δε που γνωρίζουν επισημαίνουν ότι, εάν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες από την πλευρά της ΥΠΑ, ελλοχεύει ο κίνδυνος τα αεροναυτιλιακά συστήματα του νέου αεροδρομίου να διαθέτουν προδιαγραφές που παραπέμπουν σε αυτές στο «Νίκος Καζαντζάκης». Την ίδια ώρα, το έργο έχει ήδη κληθεί να διαχειριστεί μια σειρά από εμπόδια εγγενή σε επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, όπως η ανεύρεση αρχαιολογικών ευρημάτων. Θυμίζουμε ότι πέρυσι το καλοκαίρι, η αρχαιολογική σκαπάνη φανέρωσε σπουδαίο μινωικό εύρημα σε τμήμα περιοχής (λόφος Παπούρα) που είχε απαλλοτριωθεί για την τοποθέτηση τοποθέτηση Συστημάτων Επιτήρησης (ραντάρ) του νέου αερολιμένα.
Η κατασκευή
Σε ό,τι αφορά την πρόοδο της κατασκευής, του Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, προς την ολοκλήρωσή τους τείνουν οι βαριές κατασκευαστικές εργασίες του αεροδρομίου, το οποίο θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να ξεπερνά το 50%. Ακόμη οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του αεροσταθμού έχουν ολοκληρωθεί.
Επίσης η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης το 60%. Παράλληλα η κατασκευή των οικοδομικών & ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Ειδικότερα το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης θα περιλαμβάνει:
⦁ 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E
⦁ 1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
⦁ 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
⦁ 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
⦁ Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (η 10 κατηγορίας C), 27 απομακρυσμένες θέσεις κατηγορίας C και 1 θέση κατηγορίας Ε, 16 θέσεις για Γενική Αεροπλοΐα και 3 θέσεις για ελικόπτερα
⦁ 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 94.000 τ.μ.
⦁ Πύργος Ελέγχου 780 τ.μ. και ύψους 44 μ. και Κτίριο Μετεωρολογικού σταθμού 3.100 τ.μ.
⦁ 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
⦁ Χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων
(400 μακράς και 200 μικρής διάρκειας για ΙΧ, 168 για Ταξί, 500 για ενοικιαζόμενα, 600 για Υπαλλήλους ,110 για Λεωφορεία)
⦁ Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας συνολικού μήκους 23 χλμ.
⦁ Χώρο Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων
⦁ Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
⦁ Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας και διευρυμένη ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
⦁ Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.
⦁ Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.