Σύνταξη: tourismtoday.gr

Δύο χρόνια αφότου η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) κατήγγειλε στις αρχές της ΕΕ το εκτεταμένο «πράσινο ξέπλυμα» (greenwashing) από τις αεροπορικές εταιρείες, η κατάσταση έχει βελτιωθεί, αλλά πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερα.

Καθώς η αεροπορική έκθεση στο Παρίσι βρίσκεται σε εξέλιξη, η BEUC ενθαρρύνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Συνεργασίας Προστασίας Καταναλωτών (CPC) να συνεχίσουν να διερευνούν τις πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών για ψευδοοικολογική ταυτότητα και να συμφωνήσουν σε δεσμεύσεις για να καταστήσουν το μάρκετινγκ τους πιο αξιόπιστο.

Τον Ιούνιο του 2023, η BEUC και 23 από τα μέλη της υπέβαλαν καταγγελία σε επίπεδο ΕΕ, καταγγέλλοντας ισχυρισμούς σχετικά με το κλίμα από 17 ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίοι παραβίαζαν τους κανόνες περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.

Πρόκειται για τις Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air.

Τον Απρίλιο του 2024, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το CPC ξεκίνησαν έρευνα για 20 αερομεταφορείς, καλώντας τους να συμμορφωθούν με τους κανόνες. Η υπόθεση εκκρεμεί.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της BEUC, δύο χρόνια αργότερα

  • Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν αφαιρέσει ή τροποποιήσει τους ισχυρισμούς μάρκετινγκ που σχετίζονται με το κλίμα.
  • Ωστόσο, ορισμένες από αυτές τις αλλαγές είναι ήσσονος σημασίας (π.χ. διατύπωση ή χρωματικές τροποποιήσεις).
  • Δύο βασικά επιχειρήματα που εντοπίστηκαν το 2023 εξακολουθούν να είναι εμφανή. Αυτά είναι οι ισχυρισμοί αντιστάθμισης άνθρακα και η υπερεκτίμηση των μακροπρόθεσμων στόχων βιωσιμότητας των αεροπορικών εταιρειών.
  • Τα «πράσινα ναύλα» γίνονται δημοφιλή και ανταμείβουν τους καταναλωτές με εκπτώσεις για μελλοντικές πτήσεις, τροφοδοτώντας έτσι τις εκπομπές ρύπων του τομέα.
  • Οι δικαστικές αποφάσεις στην Ευρώπη και πέραν αυτής αναγνωρίζουν ολοένα και  περισσότερο τις «πράσινες» πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών.

Το «πράσινο ξέπλυμα» αεροπορικών εταιρειών παραπλανά

«Είναι θετικό το γεγονός ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν λάβει υπόψη τις ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με το greenwashing και ότι έχουν λάβει μέτρα για να συμμορφωθούν με τον νόμο, υπογραμμίζει ο Agustín Reyna, Γενικός Διευθυντής της BEUC.

Ωστόσο, αυτές οι βελτιώσεις δεν θα πρέπει να κρύβουν ότι το greenwashing εξακολουθεί να είναι ευρέως διαδεδομένο. Δεν πρέπει να χάνουμε το δάσος για τα δέντρα.

Όταν κάνετε κράτηση πτήσης online, οι «πράσινες» επιλογές και μηνύματα αφθονούν. Είτε πρόκειται για ένα «πράσινο εισιτήριο», είτε για τη συμμετοχή στην ανάπτυξη «βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων» είτε για επενδύσεις σε έργα προστασίας του κλίματος για την αντιστάθμιση των εκπομπών της πτήσης, οι ταξιδιώτες παραπλανώνται ώστε να πιστέψουν ότι επιλέγουν ένα βιώσιμο μέσο μεταφοράς αντί για ένα ιδιαίτερα ρυπογόνο.

Παραβιάζοντας τους κανόνες της ΕΕ, το «πράσινο ξέπλυμα» των αεροπορικών εταιρειών παραπλανά τους καταναλωτές, η πλειοψηφία των οποίων επιθυμεί να ταξιδεύει με πιο βιώσιμο τρόπο.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ομάδες καταναλωτών προσβλέπουν στην προώθηση της έρευνας σε επίπεδο ΕΕ, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι καταναλωτές δεν παραπλανώνται πλέον.»