Η απότομη κάμψη στις δαπάνες τουριστών υψηλού εισοδήματος από τις ΗΠΑ και την Κίνα επιβαρύνει τον παγκόσμιο κλάδο πολυτελείας, με άμεσες επιπτώσεις στις πωλήσεις κορυφαίων brands στην Ευρώπη και την Ιαπωνία

Ο τουρισμός πολυτελείας δείχνει να περνά περίοδο έντονων αναταράξεων, καθώς οι δαπάνες ταξιδιωτών από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα καταγράφουν σημαντική πτώση στην Ευρώπη και την Ιαπωνία αντίστοιχα, οδηγώντας σε απώλειες για τους μεγαλύτερους ομίλους του κλάδου πολυτελών ειδών. Η αλλαγή στα πρότυπα κατανάλωσης και οι συναλλαγματικές διακυμάνσεις αποδυναμώνουν δύο από τους πιο ισχυρούς κινητήρες ανάπτυξης του luxury travel.

Όπως σημειώνουν οι Financial Times, οι πωλήσεις του δεύτερου τριμήνου για κολοσσούς όπως η LVMH, η Prada και η Moncler επηρεάστηκαν αρνητικά από τη μείωση των τουριστικών δαπανών. Οι Αμερικανοί ξόδεψαν λιγότερο στις boutiques της Ευρώπης, ενώ οι Κινέζοι καταναλωτές περιόρισαν τις αγορές τους στην Ιαπωνία.

Την προηγούμενη χρονιά, η αδυναμία του γεν είχε οδηγήσει κύματα Κινέζων τουριστών στην Ιαπωνία για αγορές designer προϊόντων, ενώ οι Αμερικανοί τουρίστες επωφελούνταν από το ισχυρό δολάριο στις ευρωπαϊκές αγορές. Το 2025, οι συνθήκες έχουν αλλάξει ριζικά, το γεν έχει ενισχυθεί, ενώ το δολάριο υποχωρεί, στερώντας ένα κρίσιμο πλεονέκτημα στους ταξιδιώτες.

Η οικονομική διευθύντρια της LVMH, Σεσίλ Καμπανί, χαρακτήρισε την κάμψη των δαπανών των Αμερικανών τουριστών ως «δραστική» και αναγνώρισε ότι η αυξημένη εγχώρια κατανάλωση στην Ασία δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει τις απώλειες στις αγορές-κλειδιά του εξωτερικού. Η ίδια ανέφερε ότι οι αλλαγές στα τουριστικά μοτίβα είναι η κύρια αιτία για τη μείωση των πωλήσεων κατά 9% στη μονάδα μόδας του ομίλου.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η Moncler απέδωσε πτώση 2% στις οργανικές πωλήσεις της στη μειωμένη τουριστική ζήτηση, ενώ η Prada κατέγραψε αντίστοιχη μείωση, σημειώνοντας ότι οι τουρίστες αντιστοιχούν στο 30% των συνολικών της πωλήσεων.

Η πτώση της αξίας του δολαρίου έναντι του ευρώ —άνω του 10% στο πρώτο εξάμηνο του 2025— έχει περιορίσει το διαθέσιμο budget των Αμερικανών τουριστών, επηρεάζοντας άμεσα τις αγορές πολυτελείας στην Ευρώπη. Αναλυτές της Citi προειδοποιούν ότι ακόμη και ο ελβετικός όμιλος Richemont, που μέχρι πρόσφατα κατέγραφε διψήφια αύξηση πωλήσεων, αναμένεται να δεχθεί πιέσεις λόγω της μειωμένης τουριστικής δαπάνης.

Η επιβράδυνση των δαπανών στον τουρισμό πολυτελείας αποτελεί μια νέα πρόκληση για τον ευρωπαϊκό τουριστικό κλάδο, ο οποίος επωφελήθηκε τα προηγούμενα χρόνια από τις υψηλές καταναλωτικές τάσεις των ταξιδιωτών υψηλής εισοδηματικής τάξης. Η εξέλιξη αυτή φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για αναδιάρθρωση στρατηγικών στον τουρισμό πολυτελείας, καθώς ο διεθνής ανταγωνισμός εντείνεται και οι καταναλωτικές συνήθειες μεταβάλλονται ραγδαία.