
Παρά την αύξηση των αλλοδαπών τουριστών που επισκέπτονται τη Δυτική Κρήτη το 2025, οι μέσες δαπάνες ανά επισκέπτη παραμένουν σταθερές, δημιουργώντας προκλήσεις για τις τοπικές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη ενέργειας και πρώτων υλών.
Η τουριστική κίνηση στη Δυτική Κρήτη φέτος καταγράφει νέα ρεκόρ. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Fraport Greece για το αεροδρόμιο Χανίων και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για το αεροδρόμιο Ηρακλείου, οι αφίξεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025 σημειώνουν αύξηση κατά 3% και 6% αντίστοιχα, φτάνοντας τις 875.000 στο αεροδρόμιο Χανίων και τα 2,1 εκατ. στο Ηράκλειο.
Η αύξηση οφείλεται κυρίως στους μη Σκανδιναβούς τουρίστες, με σημαντική άνοδο από Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία, ενώ οι Σκανδιναβοί παραμένουν σταθεροποιημένοι γύρω στο 35% των αφίξεων. Για πρώτη φορά φέτος, νέες αγορές όπως η Πορτογαλία έρχονται με απευθείας πτήσεις στη Δυτική Κρήτη, ενισχύοντας τη διαφοροποίηση των επισκεπτών.
Οικονομικό αποτύπωμα επισκεπτών
Η έρευνα προφίλ επισκεπτών 2025, που υλοποιείται στο αεροδρόμιο Χανίων από το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης, καταγράφει ότι οι επισκέπτες παραμένουν σταθεροί ως προς το εισοδηματικό τους επίπεδο, κυμαινόμενο μεταξύ 70.000 – 80.000 ευρώ. Περίπου το 1/3 δηλώνει εισόδημα πάνω από 100.000 ευρώ.
Παρά την αύξηση των αφίξεων, οι μέσες δαπάνες ανά επισκέπτη δεν έχουν μεταβληθεί σημαντικά σε σχέση με πέρυσι. Η εστίαση απορροφά πάνω από το 50% των συνολικών δαπανών (545 €), ενώ ακολουθούν οι δαπάνες ενοικίασης οχήματος (276 €) και αγορών προϊόντων (206 €). Οι επισκέπτες εκτιμούν πολύ την ποιότητα των υπηρεσιών και την αναλογία κόστους-ωφελείας (90% ικανοποίηση), παρόλο που αντιλαμβάνονται την αύξηση του κόστους στις υπηρεσίες.
Προκλήσεις για τις επιχειρήσεις
Η σταθερότητα των δαπανών σε συνδυασμό με αυξημένα λειτουργικά κόστη δημιουργεί πίεση στις τοπικές επιχειρήσεις. Η αύξηση τιμών ενέργειας και πρώτων υλών καθιστά το προϊόν ακριβό με περιορισμένα περιθώρια κέρδους, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα της περιοχής. Οι επιχειρηματίες καλούνται να διαχειριστούν το ίδιο ή μικρότερο ποσό δαπανών επισκεπτών, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν αυξημένα έξοδα λειτουργίας.
Προφίλ και προτιμήσεις επισκεπτών
Εννέα στους δέκα επισκέπτες δηλώνουν ότι θα ξαναεπισκεφθούν τη Δυτική Κρήτη και θα τη συστήσουν σε φίλους και συγγενείς. Ένας στους τρεις επισκέπτες θα επισκεπτόταν την περιοχή και τον χειμώνα αν υπήρχε απευθείας πτήση από την πόλη τους.
Τα ξενοδοχεία παραμένουν η κύρια επιλογή διαμονής (60%), με έμφαση σε 4 & 5 αστέρων καταλύματα, ενώ οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις τύπου Airbnb αυξάνονται στο 16%. Η επιλογή “all inclusive” παραμένει στο 15%, κυρίως για οικογένειες με παιδιά και οργανωμένες ομάδες.
Η παραλία του Ελαφονησίου προτιμάται από σχεδόν τους μισούς επισκέπτες, ενώ σημαντική είναι η επισκεψιμότητα στα Φαλάσαρνα, τον Μπάλο, μοναστήρια, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Οι επισκέπτες δείχνουν υψηλή ικανοποίηση από τα τοπικά προϊόντα (τυριά, ελαιόλαδο, μέλι, τσικουδιά, κρασί, βότανα, μπαχαρικά και παραδοσιακά παξιμάδια)