
Παρά τη βελτίωση σε σχέση με πέρυσι, η Eurocontrol διαπιστώνει ότι οι καθυστερήσεις πτήσεων το φετινό καλοκαίρι παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, λόγω έλλειψης ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και περιορισμένης χωρητικότητας του δικτύου.
Οι πτήσεις στην Ευρώπη κατά τη θερινή περίοδο του 2025 συνέχισαν να αντιμετωπίζουν σημαντικές καθυστερήσεις, σύμφωνα με τη νέα αναφορά της Eurocontrol που καλύπτει την περίοδο 1 Ιουνίου – 15 Σεπτεμβρίου.
Παρότι οι μέσες καθυστερήσεις μειώθηκαν κατά 31% σε ετήσια βάση, και η ακρίβεια αφίξεων βελτιώθηκε κατά 6,4% φθάνοντας το 71,6% των πτήσεων, τα επίπεδα καθυστερήσεων παραμένουν πάνω από τους στόχους της Ε.Ε..
Οι καθυστερήσεις μειώθηκαν αλλά παραμένουν υψηλές
Σύμφωνα με την Eurocontrol, οι θετικές αυτές επιδόσεις αντικατοπτρίζουν τη βελτιωμένη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, ωστόσο οι καθυστερήσεις εξακολουθούν να είναι «υψηλές και πάνω από τα επιθυμητά επίπεδα», γεγονός που αποδίδεται στη διαρθρωτική έλλειψη χωρητικότητας και στη μείωση του αριθμού των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας (ATCOs) σε αρκετούς ευρωπαϊκούς παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας (ANSPs).
Η Eurocontrol σημειώνει ότι η ζήτηση συνέχισε να αυξάνεται με άνοδο 3,3% στην εναέρια κυκλοφορία, ενώ η κορύφωση του καλοκαιριού έφτασε τις 37.034 πτήσεις σε μία ημέρα, ελάχιστα κάτω από το ρεκόρ του 2019 (37.228 πτήσεις).
Επιπτώσεις από καιρικά φαινόμενα και απεργίες
Η έκθεση καταγράφει 16 ημέρες με καθυστερήσεις άνω των 200.000 λεπτών, αριθμός μειωμένος σε σχέση με τις 35 ημέρες του καλοκαιριού 2024, ενώ οι καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από δυσμενείς καιρικές συνθήκες μειώθηκαν κατά 41%.
Ωστόσο, η Γαλλία εξακολούθησε να αντιμετωπίζει προβλήματα δυναμικότητας και προσωπικού, καθώς και απεργιακές κινητοποιήσεις, που προκάλεσαν άνοδο 50% στις καθυστερήσεις πτήσεων στο ευρωπαϊκό δίκτυο.
Προετοιμασία για το καλοκαίρι του 2026
Η Eurocontrol υπογραμμίζει ότι έχουν ήδη ξεκινήσει οι προετοιμασίες για τη θερινή περίοδο του 2026, με κύριο στόχο τη σταθερότητα και προβλεψιμότητα του δικτύου.
Οι ενέργειες περιλαμβάνουν:
● Συνεχή πρόσληψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας (ATCOs),
● Βελτίωση προγραμμάτων εργασίας και κατανομής βαρδιών,
● Αύξηση της χωρητικότητας εναέριων τομέων,
● Επιτάχυνση του εκσυγχρονισμού και της ψηφιοποίησης των συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας.
Συνεργασία και τεχνολογική πρόοδος
Η Eurocontrol τονίζει ότι τα βελτιωμένα αποτελέσματα του 2025 οφείλονται σε ενισχυμένο συντονισμό μεταξύ του Οργανισμού και όλων των εμπλεκομένων φορέων του κλάδου, κυρίως των ANSPs, μέσω στρατηγικού σχεδιασμού και χρήσης συνεργατικών εργαλείων διαχείρισης κυκλοφορίας.
Ωστόσο, η έκθεση καταλήγει ότι, παρά τη μείωση των καθυστερήσεων, η ευρωπαϊκή αεροπορική απόδοση παραμένει κάτω από τους στόχους της Ε.Ε., επισημαίνοντας την ανάγκη για συνέχιση των προσλήψεων, βελτίωση σχεδιασμού εναέριου χώρου και ενίσχυση της τεχνολογικής ανθεκτικότητας του δικτύου.