Η Ευρώπη αναδεικνύεται σε κινητήρια δύναμη της παγκόσμιας αγοράς επαγγελματικών ταξιδιών, καθώς η δαπάνη αναμένεται να φτάσει τα 389,9 δισ. ευρώ το 2026, σημειώνοντας αύξηση 8,2% σε σχέση με το 2025.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση GBTA Business Travel Index Outlook (BTI™), η Ευρώπη ξεπερνά τις γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις, διαμορφώνοντας νέα πρότυπα ταξιδιωτικής συμπεριφοράς και προτεραιοτήτων για επαγγελματίες και εταιρείες.

Η έρευνα, που παρουσιάστηκε στο GBTA + VDR Europe Conference στο Αμβούργο (10–12 Νοεμβρίου 2025), προβλέπει ότι η δαπάνη για επαγγελματικά ταξίδια θα αγγίξει τα 414,5 δισ. ευρώ το 2027 και τα 441,6 δισ. ευρώ το 2028, επιβεβαιώνοντας τη σταθερή ανοδική πορεία του κλάδου στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Σύμφωνα με τη Suzanne Neufang, CEO της Global Business Travel Association (GBTA), οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις «συνεχίζουν να επενδύουν στα επαγγελματικά ταξίδια ως μοχλό ανάπτυξης, καινοτομίας και ανθρώπινης σύνδεσης, ακόμη και σε περιόδους αβεβαιότητας». Παράλληλα, η βιωσιμότητα και η εμπειρία του ταξιδιώτη αναδεικνύονται πλέον σε αδιαπραγμάτευτες προτεραιότητες.

Οι αγορές που πρωταγωνιστούν

Το 2025, η Δυτική Ευρώπη θα αντιπροσωπεύει το 88% της συνολικής δαπάνης, με την Ανατολική και Αναδυόμενη Ευρώπη να καλύπτουν το υπόλοιπο 12%.

Οι έξι μεγαλύτερες αγορές επαγγελματικών ταξιδιών —Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία— συγκεντρώνουν πάνω από 241,5 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 18% της παγκόσμιας δαπάνης.

Η μέση δαπάνη ανά επαγγελματικό ταξίδι στην Ευρώπη ανέρχεται σε 850,7 ευρώ, με τη διαμονή να αποτελεί το μεγαλύτερο έξοδο, ακολουθούμενη από τη διατροφή και τα αεροπορικά εισιτήρια. Οι επαγγελματίες ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου καταγράφουν τη μεγαλύτερη δαπάνη, με μέσο κόστος 1.305 ευρώ ανά ταξίδι, ενώ στην Πολωνία και τη Σουηδία το ποσό κυμαίνεται γύρω στα 640 ευρώ.

Νέα πρότυπα και προτιμήσεις

Οι Ευρωπαίοι επαγγελματίες ταξιδιώτες δείχνουν σαφή διάθεση επιστροφής στα ταξίδια, με 77% να ταξιδεύουν όσο ή περισσότερο σε σχέση με το 2019.

● Το 83% θεωρεί τα επαγγελματικά ταξίδια ουσιαστικά για την επίτευξη επιχειρηματικών στόχων.

● Η μέση διάρκεια ενός ταξιδιού είναι 3,1 διανυκτερεύσεις.

● Οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις καταγράφουν αυξανόμενη προτίμηση, με το 38% να τις επιλέγει για επαγγελματικά ταξίδια – ποσοστό πολλαπλάσιο σε σχέση με τις ΗΠΑ (8%) και τη Λατινική Αμερική (4%).

● Οι ευρωπαϊκές εταιρείες παραμένουν πιο επιφυλακτικές στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για κρατήσεις, με μόλις 40% να δηλώνουν άνεση στη χρήση της, το χαμηλότερο ποσοστό παγκοσμίως.

Το μέλλον των επαγγελματικών ταξιδιών

Η GBTA προβλέπει ότι η ευρωπαϊκή αγορά θα συνεχίσει να κινείται με δυναμική ανάκαμψη, συνδυάζοντας τεχνολογία, βιωσιμότητα και ανθρώπινη εμπειρία. Οι επιχειρήσεις στρέφονται πλέον σε ταξίδια με περιβαλλοντική υπευθυνότητα και στρατηγικό σκοπό, επενδύοντας στη συνεργασία και την καινοτομία αντί για απλή μετακίνηση.

Με την Ευρώπη να διατηρεί σταθερά ηγετική θέση, η ανάκαμψη των επαγγελματικών ταξιδιών αποτελεί σαφή ένδειξη ότι ο τουρισμός επιχειρήσεων δεν επιστρέφει απλώς — επαναπροσδιορίζεται.