Η παγκόσμια επιχειρηματική ταξιδιωτική αγορά κάνει βήματα προς ένα πιο «πράσινο» μέλλον, όμως η πρόοδος παραμένει άνιση. Η νέα έρευνα της Global Business Travel Association (GBTA) αποκαλύπτει ότι, παρά την αυξανόμενη δέσμευση των εταιρειών για βιώσιμες μετακινήσεις, η εφαρμογή χαμηλών εκπομπών άνθρακα παραμένει περιορισμένη.

Η ετήσια έρευνα Sustainability Acceleration Challenge 2025 της GBTA Foundation, σε συνεργασία με την Accenture, καταγράφει τη συμμετοχή 285 πολυεθνικών εταιρειών που διαχειρίζονται ταξιδιωτικό προϋπολογισμό ύψους 22 δισ. δολαρίων. Αν και η συμμετοχή αυξήθηκε κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, ο συνολικός δείκτης «ωριμότητας» στη βιωσιμότητα των εταιρικών ταξιδιών σημείωσε μόλις οριακή άνοδο — από 1,3 σε 1,4 σε κλίμακα πέντε βαθμών.

Η μελέτη δείχνει ότι οι μικρότερες εταιρείες, με ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς κάτω των 5 εκατ. δολαρίων, σημειώνουν πιο ουσιαστική πρόοδο, ενώ οι μεγαλύτερες, με προγράμματα άνω των 500 εκατ., παρουσιάζουν στασιμότητα ή και υποχώρηση. Οι κλάδοι χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και ασφαλίσεων παραμένουν πρωτοπόροι, ακολουθούμενοι από τον τομέα συμβουλευτικών υπηρεσιών.

Οι πιο θετικές εξελίξεις εντοπίζονται στις πολιτικές βιώσιμων ταξιδιών και στους «προϋπολογισμούς άνθρακα», με περισσότερες εταιρείες να ενσωματώνουν μηχανισμούς παρακολούθησης και στοχοθεσίας. Ωστόσο, τα εργαλεία που μπορούν να επηρεάσουν άμεσα τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών –όπως τα «carbon fees» ή οι επιλογές φιλικών προς το περιβάλλον κρατήσεων– παραμένουν ουσιαστικά στάσιμα.

Η Delphine Millot, Αντιπρόεδρος Βιωσιμότητας της GBTA, τονίζει πως «παρά τη δέσμευση, απαιτείται μεγαλύτερη ταχύτητα». Όπως αναφέρει, «η βιώσιμη διαχείριση ταξιδιών και οι πράσινες προμήθειες πρέπει να περάσουν από τη θεωρία στην πράξη, ώστε οι επιχειρήσεις να δώσουν σαφή σήμα στην αγορά».

Η έρευνα αναδεικνύει τρεις κρίσιμους τομείς που χρειάζονται επιτάχυνση:

● Τη διαμόρφωση ταξιδιωτικής συμπεριφοράς με βάση το αποτύπωμα άνθρακα.

● Την ενίσχυση των βιώσιμων προμηθευτικών αλυσίδων.

● Τις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης εκπομπών, όπως τα Sustainable Aviation Fuels (SAF).

Παρά τη μικρή αύξηση της χρήσης SAF —μόλις το 15% των εταιρειών αγοράζουν σχετικές πιστοποιήσεις— η τάση δείχνει ότι το ενδιαφέρον αυξάνεται. Η GBTA ενθαρρύνει τη δημιουργία συνεργασιών και την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών μέσω του προγράμματος SAF Corporate Connect.

Η Ευρώπη, αν και παραμένει ενεργός παίκτης, κατέγραψε μικρή υποχώρηση στην πρόοδο, επηρεασμένη από την οικονομική αβεβαιότητα και τη μεταβαλλόμενη ρυθμιστική πολιτική. Αντίθετα, τα προγράμματα στην Ασία-Ειρηνικό και σε διεθνές επίπεδο σημείωσαν μικρή βελτίωση.

Η GBTA τίμησε φέτος εταιρείες-ηγέτες στη βιωσιμότητα, όπως οι IKEA, Nokia, Kearney, Parexel και University of California, ενώ το BDO LLP αναδείχθηκε ως Ευρωπαίος Περιφερειακός Ηγέτης.

Σύμφωνα με τη Millot, «αυτές οι εταιρείες δείχνουν τον δρόμο προς ένα καθαρότερο, πιο υπεύθυνο επιχειρηματικό ταξίδι. Η βιωσιμότητα δεν είναι πλέον επιλογή· είναι το νέο πρότυπο για κάθε στρατηγική εταιρικών μετακινήσεων».

Με τη στροφή της παγκόσμιας επιχειρηματικής κοινότητας προς ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα, η μετάβαση σε βιώσιμες εταιρικές μετακινήσεις αναδεικνύεται όχι μόνο ως περιβαλλοντική ανάγκη, αλλά και ως επενδυτική ευκαιρία για τον τουρισμό και τις αερομεταφορές της επόμενης δεκαετίας.