
Τα ψηφιακά συστήματα που στηρίζουν τον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο μετατρέπονται σε πεδίο υψηλού ρίσκου, καθώς η αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων και των τεχνολογικών δυσλειτουργιών απειλεί την ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων και των πτήσεων.
Το καλοκαίρι του 2024, μια λανθασμένη ενημέρωση λογισμικού της Crowdstrike παρέλυσε σχεδόν 36.000 πτήσεις παγκοσμίως, ενώ έναν χρόνο αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2025, νέα κυβερνοεπίθεση άφησε τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια εκτός λειτουργίας, με τους επιβάτες να αδυνατούν να κάνουν check-in ή να επανακρατήσουν εισιτήρια.
Σύμφωνα με τη Βρετανική Υπηρεσία Εθνικής Κυβερνοασφάλειας (GCHQ), οι σοβαρές επιθέσεις στον κυβερνοχώρο έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 50% στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τις αερομεταφορές να αποτελούν έναν από τους πλέον ευάλωτους τομείς. Οι ψηφιακές βλάβες δεν μπορούν να προβλεφθούν όπως οι καιρικές συνθήκες ή οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια, γεγονός που καθιστά δύσκολο τον σχεδιασμό αντιμετώπισής τους.
Η έρευνα της Wipro εκτιμά ότι οι τεχνολογικές δυσλειτουργίες και τα ταξιδιωτικά προβλήματα κοστίζουν 60 δισ. δολάρια ετησίως στις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία Swiipr κατέγραψε τριπλασιασμό των αποζημιώσεων που καταβλήθηκαν από συνεργαζόμενους αερομεταφορείς κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ευρωπαϊκής κυβερνοεπίθεσης.
Το κόστος της καθυστέρησης
Οι περισσότερες εταιρείες εξακολουθούν να χρησιμοποιούν παρωχημένα συστήματα αποζημίωσης, όπως τραπεζικές μεταφορές, επιταγές ή κουπόνια, που απαιτούν χειροκίνητη διαχείριση και επιβαρύνουν σημαντικά τη λειτουργία τους. Η καθυστέρηση στις πληρωμές ή η απουσία αυτοματοποιημένων λύσεων αυξάνει την απογοήτευση των επιβατών, πλήττοντας την εμπιστοσύνη και την εικόνα του brand.
Η PwC σημειώνει ότι ένας στους τρεις ταξιδιώτες εγκαταλείπει μια εταιρεία μετά από μία μόνο κακή εμπειρία, ενώ η American Customer Satisfaction Index δείχνει ότι τα αρνητικά περιστατικά είναι 50% πιο πιθανό να διαδοθούν στα social media από τα θετικά.
Η τεχνολογία ως σύμμαχος
Παρότι η ψηφιακή εποχή φέρνει νέους κινδύνους, προσφέρει και τις λύσεις για να αντιμετωπιστούν. Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι τα ψηφιακά συστήματα αποζημιώσεων μπορούν να μεταμορφώσουν πλήρως την εμπειρία του επιβάτη. Οι άμεσες, ασφαλείς και αυτοματοποιημένες πληρωμές μειώνουν τα λειτουργικά κόστη, εξαλείφουν τα σφάλματα και παρέχουν στις διοικήσεις πλήρη εικόνα για το πραγματικό κόστος μιας διακοπής πτήσης σε πραγματικό χρόνο.
Με περισσότερους από 500 εκατομμύρια επιβάτες να επηρεάζονται ετησίως από καθυστερήσεις ή ακυρώσεις, οι αεροπορικές που επιμένουν σε αναχρονιστικά μοντέλα λειτουργίας ρισκάρουν να χάσουν την εμπιστοσύνη των πελατών τους.
Τα ψηφιακά προβλήματα ήρθαν για να μείνουν — όμως η τεχνολογία μπορεί να είναι το ίδιο αποτελεσματικό εργαλείο για να τα ξεπεράσουμε. Οι αεροπορικές που θα επενδύσουν σήμερα σε σύγχρονες, επιβατοκεντρικές λύσεις, θα είναι εκείνες που θα επιβιώσουν.

























