Στο συνέδριο Airports Innovate 2025 στο Μπουσάν στη Νότια Κορέα, η ACI Europe παρουσίασε νέο πλαίσιο διαχείρισης επιδόσεων, καλώντας τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια να υιοθετήσουν προβλεπτικά, συνεργατικά και data-driven εργαλεία, με τον επιβάτη στο επίκεντρο κάθε επιχειρησιακής απόφασης.

Η ACI Europe αξιοποίησε το συνέδριο Airports Innovate 2025 στο Μπουσάν για να απευθύνει κάλεσμα σε μια «νέα εποχή» διαχείρισης αεροδρομίων, με βασικό στόχο την ενίσχυση της προβλεψιμότητας και τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών. Η ένωση υπογραμμίζει ότι το σημερινό επιχειρησιακό περιβάλλον είναι εξαιρετικά σύνθετο και απαιτεί στενή συνεργασία ανάμεσα σε αεροπορικές εταιρείες, handlers, παρόχους αεροναυτιλίας και ευρωπαϊκούς φορείς δικτύου.

Σύμφωνα με την ACI Europe, οι καθυστερήσεις, οι περιορισμοί του εναέριου χώρου, οι έκτακτες καιρικές συνθήκες και οι ελλείψεις προσωπικού δεν αποτελούν μεμονωμένες εξαιρέσεις, αλλά μέρος της καθημερινότητας των ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Για τον λόγο αυτό, η μετάβαση από την παθητική παρακολούθηση των καθυστερήσεων σε ενεργή διαχείριση της απόδοσης θεωρείται κρίσιμη.

O Γενικός Διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, τόνισε ότι «η λειτουργία ενός αεροδρομίου συχνά μοιάζει με τη διαχείριση ενός εργοστασίου στο οποίο έχεις επενδύσει, χωρίς όμως να μπορείς να ελέγξεις πλήρως την απόδοσή του». Επισήμανε ακόμη ότι οι περιορισμοί στη δημιουργία νέας χωρητικότητας, οι απαιτήσεις βιωσιμότητας και οι αυξανόμενες απειλές απαιτούν ενδυνάμωση των αεροδρομίων, ώστε «να γίνουν οι πραγματικοί διαχειριστές της χωρητικότητας και των επιδόσεών τους». Σε αυτό το πλαίσιο, πρότεινε και την αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κανόνων για τα slots με στόχο μεγαλύτερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα

Νέα εργαλεία και κατευθύνσεις

Για να στηρίξει αυτή τη μετάβαση, η ACI Europe παρουσίασε δύο νέα στρατηγικά έγγραφα:

1. The Airport Performance Position Paper

Το κείμενο προτρέπει τα αεροδρόμια να εστιάσουν όχι μόνο στα αποτελέσματα –όπως οι καθυστερήσεις– αλλά και στις βασικές εισροές που καθορίζουν την καθημερινή λειτουργία:

• κατανομή πυλών,

• ετοιμότητα εξοπλισμού,

• προγραμματισμό προσωπικού,

• αξιοπιστία κρίσιμων διαδικασιών.

Η μετατόπιση αυτή ενισχύει τον σχεδιασμό, μειώνει τις αστοχίες και βελτιώνει την εμπειρία του επιβάτη.

2. The Airport Operations Plan (AOP) Guidebook

Ένας πρακτικός οδηγός που προωθεί τη δημιουργία ενός ενιαίου, «ζωντανού» επιχειρησιακού πλάνου, το οποίο ενοποιεί τις λειτουργίες εντός και εκτός τερματικού. Το AOP εστιάζει σε τέσσερις διασυνδεδεμένες υπηρεσίες:

– Steer,

– Monitor,

– Manage,

– Post-Operations Analysis.

Με αυτόν τον τρόπο, οι εμπλεκόμενοι φορείς αποκτούν κοινή εικόνα της κατάστασης, προβλέπουν εμπόδια και ενισχύουν την επιχειρησιακή συνέχεια. Το πλαίσιο συνδέεται με το Common Project 1 του SESAR, εξασφαλίζοντας συμβατότητα με το Network Operations Plan της EUROCONTROL.

Η ανάγκη για συνεργατική ηγεσία

Η ACI Europe υπογράμμισε ότι η επιτυχία αυτού του νέου μοντέλου εξαρτάται από την ενεργή συμμετοχή όλων των φορέων. Η ευθύνη των αεροδρομίων δεν είναι να υποκαταστήσουν τους υπόλοιπους, αλλά να ενορχηστρώσουν μια κοινή προσπάθεια που ενισχύει την αξιοπιστία και τη βιωσιμότητα του ευρωπαϊκού αεροπορικού δικτύου.

Η ένωση καλεί αεροπορικές, handlers, παρόχους αεροναυτιλίας, slot coordinators και ρυθμιστικές αρχές να ευθυγραμμίσουν τα συστήματά τους με τα airport-led performance frameworks, τονίζοντας ότι η διασύνδεση των Airport Operations Plans με το Network Operations Plan αποτελεί κλειδί για μια πιο ανθεκτική, λειτουργική και συνεκτική αεροπορική αγορά.

Με τις νέες αυτές κατευθύνσεις, η ACI Europe στοχεύει να εξοπλίσει τα αεροδρόμια με τα εργαλεία και τις δομές διακυβέρνησης που χρειάζονται για να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τη διαρκώς αυξανόμενη πολυπλοκότητα, να ενισχύουν την προβλεψιμότητα και να προσφέρουν ταξίδια υψηλής αξιοπιστίας στους επιβάτες σε όλη την Ευρώπη.