Η Βενεζουέλα έδωσε τελεσίγραφο 48 ωρών σε μεγάλες ευρωπαϊκές και διεθνείς αεροπορικές εταιρείες να επαναφέρουν τις πτήσεις προς Καράκας, αλλιώς θα προχωρήσει σε ανάκληση των δικαιωμάτων δρομολόγησης. Η κίνηση έρχεται μετά τις μαζικές ακυρώσεις που προκάλεσε η προειδοποίηση της FAA για αυξημένο κίνδυνο στον εναέριο χώρο της χώρας.

Η ένταση στις αερομεταφορές της Βενεζουέλας κλιμακώνεται, καθώς η πολιτική αεροπορία της χώρας (INAC) απείλησε με άμεση ανάκληση δικαιωμάτων πτήσης διεθνείς αεροπορικές εταιρείες που ανέστειλαν τα δρομολόγιά τους προς Καράκας.

Στο στόχαστρο βρίσκονται οι Iberia, Air Europa και Plus Ultra, ενώ το τελεσίγραφο των 48 ωρών δημιουργεί νέα αβεβαιότητα σε μια αγορά που ήδη αντιμετωπίζει σημαντική έλλειψη συνδεσιμότητας.

Το τελεσίγραφο ακολούθησε τις ακυρώσεις τουλάχιστον 22 διεθνών αναχωρήσεων από το αεροδρόμιο Simón Bolívar τις τελευταίες ημέρες, μετά την προειδοποίηση της US FAA που κάλεσε τις αεροπορικές να επιδείξουν «υψηλή προσοχή» στον εναέριο χώρο της Βενεζουέλας και της νότιας Καραϊβικής. Η ανασφάλεια έχει οδηγήσει σε ένα από τα μεγαλύτερα κύματα αναστολής πτήσεων των τελευταίων ετών.

Η συνδεσιμότητα της χώρας απειλείται

Η κρίση πλήττει ιδιαίτερα τη γραμμή Καράκας – Μαδρίτη, μια από τις σημαντικότερες διεθνείς συνδέσεις της Βενεζουέλας.

– Η Iberia ανέστειλε τα δρομολόγιά της αμέσως μετά την προειδοποίηση της FAA, με παράταση έως τουλάχιστον την 1η Δεκεμβρίου.

– Η Air Europa ακύρωσε το προγραμματισμένο δρομολόγιο της 25ης Νοεμβρίου και δηλώνει ότι θα επιστρέψει όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες.

– Η Plus Ultra ακύρωσε επίσης την επόμενη πτήση της προς Καράκας.

Από την πλευρά της Ευρώπης, αναστολές έχουν επίσης ανακοινώσει η TAP Air Portugal και η Turkish Airlines, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τις επιλογές μετακίνησης από και προς τη Νότια Αμερική.

Αναστολές πραγματοποιούν και μεγάλες λατινοαμερικανικές εταιρείες, όπως η Avianca, η LATAM και η GOL, μειώνοντας τις διαθέσιμες συνδέσεις από περιφερειακά hubs όπως η Μπογκοτά, το Σάο Πάολο, η Λίμα και το Σαντιάγκο.

Η IATA προειδοποιεί για απομόνωση της χώρας

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) επιβεβαίωσε ότι το INAC ζήτησε από τις αεροπορικές να επαναφέρουν άμεσα τις πτήσεις, αλλά τόνισε πως η πίεση αυτή «έχει σοβαρό κίνδυνο να μειώσει περαιτέρω τη συνδεσιμότητα της χώρας». Η IATA καλεί σε διάλογο, σημειώνοντας ότι η ασφάλεια αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση και ότι οι εταιρείες δεν μπορούν να επιχειρήσουν χωρίς σαφή εικόνα του επιχειρησιακού κινδύνου.

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές δηλώνουν πως θα αποκαταστήσουν τις πτήσεις μόνο όταν «οι συνθήκες είναι κατάλληλες», ενώ οι ασφαλιστικές εταιρείες εξετάζουν τις επιπτώσεις της προειδοποίησης της FAA.

Οι εγχώριες εταιρείες συνεχίζουν με επιφυλάξεις

Οι εταιρείες –Avior, Rutaca, Laser, Estelar και Venezolana de Aviación– συνεχίζουν τις περισσότερες εγχώριες και ορισμένες διεθνείς πτήσεις. Ωστόσο, ακόμη και η Estelar ανέστειλε προσωρινά τη σύνδεση Καράκας–Μαδρίτης από 24 έως 28 Νοεμβρίου, αποδεικνύοντας ότι η κρίση επηρεάζει και τους τοπικούς αερομεταφορείς.

Για τους ταξιδιώτες: καθυστερήσεις, rerouting και περιορισμένες επιλογές

Οι επιβάτες που είχαν προγραμματισμένα ταξίδια αντιμετωπίζουν τώρα πιο περιορισμένες επιλογές, σημαντικές καθυστερήσεις και πιθανή ανάγκη rerouting μέσω τρίτων χωρών. Οι αεροπορικές καλούν τους ταξιδιώτες να ελέγχουν συνεχώς ενημερώσεις και να προβλέπουν μεγαλύτερους χρόνους για επανακράτηση.

Κρίσιμος αντίκτυπος στην τουριστική αγορά

Το αεροδρόμιο Simón Bolívar αποτελεί την κύρια πύλη διεθνούς κίνησης της Βενεζουέλας και η περαιτέρω μείωση της συνδεσιμότητας θα δυσκολέψει τόσο τον τουρισμό όσο και τα επιχειρηματικά ταξίδια. Αν το INAC προχωρήσει σε ανάκληση δικαιωμάτων πτήσης, η χώρα κινδυνεύει να απομονωθεί ακόμη περισσότερο, με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και της χωρητικότητας να καθίσταται πιο δύσκολη.

Καθώς συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις ανάμεσα σε αεροπορικές εταιρείες, ρυθμιστικές αρχές και την IATA, η έκβαση της υπόθεσης αναμένεται να καθορίσει το επίπεδο συνδεσιμότητας της χώρας για τους επόμενους μήνες – ίσως και για χρόνια.