Στα 200 εκατομμύρια ευρώ αποτιμά η τοπική κοινωνία της Κρήτης τα οφέλη από την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, Ryanair, η οποία επέλεξε τα Χανιά ως βάση των πτήσεών της στην Ελλάδα.
Της Μαρίας Ακριβού
Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο tourismtoday.gr, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, Γιάννης Μαργαρώνης τόνισε ότι παρά την οικονομική κρίση, το 2012 έκλεισε με άνοδο 5% για τα Χανιά, ενώ στόχος είναι η σύναψη συμφωνιών και με άλλες αεροπορικές εταιρείες καθώς επίσης και η αύξηση των ήδη υπαρχουσών πτήσεων. Τα στοιχεία για το 2013 είναι ακόμη πιο ενθαρρυντικά καθώς οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια άνοδο της τάξης του 10% με 20% της τουριστικής κίνησης στην Κρήτη, υποκινούμενη από την έλευση τουριστών από χώρες όπως η Ρωσία και το Ισραήλ. Επιχειρώντας έναν απολογισμό των επιπτώσεων που είχαν οι αρνητικές εξελίξεις σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο στον τουρισμό, ο κύριος Μαργαρώνης εκφράζει με απαισιοδοξία την εκτίμηση ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια για να κερδίσουμε τη χαμένη εμπιστοσύνη των ξένων τουριστών.
“Επιβάλλεται συντονισμένα να χαραχθεί μία στρατηγική για τη βελτίωση του image της χώρας και μετά να αποφασισθούν οι αγορές – στόχοι για τις οποίες μπορούν να εξευρεθούν τρόποι προσέγγισης του τουρισμού.”
Μιλώντας για επενδύσεις ανέφερε πως υπάρχουν αρκετοί ξένοι επενδυτές που θέλουν να τοποθετηθούν στον ελληνικό τουριστικό κλάδο, αλλά τα γραφειοκρατικά προβλήματα και ο αντιαναπτυξιακός προσανατολισμός της κυβέρνησης αποτρέπουν οποιαδήποτε επένδυση. Αμείωτο παραμένει, ωστόσο, το ενδιαφέρον για τα κρητικά αγροτικά προϊόντα με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ από τη Μέση Ανατολή, και όχι μόνο, να πραγματοποιούν το τελευταίο χρονικό διάστημα συναντήσεις με επιχειρηματίες της Κρήτης για να τοποθετήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα στο λεγόμενο «Κρητικό Μπακάλικο». Τα πρώτα μηνύματα είναι θετικά και αρκετές συμφωνίες είναι προ των πυλών!
Πώς έκλεισε η περσινή τουριστική χρονιά και πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί η φετινή σεζόν στην περιοχή της Κρήτης;
Η περσινή τουριστική περίοδος για την Κρήτη και ειδικά για τα Χανιά έκλεισε ανοδικά με +5%. Επίσης, είχαμε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου λόγω της κρουαζιέρας και των low cost αεροπορικών εταιρειών από 20 Μαρτίου έως 30 Οκτωβρίου. Παράλληλα, αυξήθηκαν κατά πολύ οι αλλοδαποί τουρίστες , ενώ δυστυχώς λόγω της οικονομικής κρίσης είχαμε μείωση στους Έλληνες επισκέπτες με αποτέλεσμα και την μείωση στον τζίρο των συναφών επαγγελμάτων όπως π.χ. της εστίασης. Για την τρέχουσα χρονιά αναμένουμε στην Κρήτη μια άνοδο της τάξης του 10% – 20%, η οποία θα προκύψει και από την έλευση τουριστών από νέες αγορές όπως η Ρωσία και το Ισραήλ.
Στην Αθήνα είδαμε την προηγούμενη χρονιά το κλείσιμο αρκετών ξενοδοχείων ως απόρροια της οικονομικής κρίσης. Στην Κρήτη παρατηρούνται αντίστοιχα φαινόμενα;
Στην Κρήτη δεν έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα κλεισίματος ξενοδοχειακών μονάδων, γιατί ο τουρισμός μας δεν είναι «εμπορικός», «επαγγελματικός» ή συνεδριακός και σε καμία περίπτωση δεν έχουμε δείγματα υποβάθμισης περιοχών ή των κέντρων των πόλεων μας.
Διεξάγονται συζητήσεις με ξένους επιχειρηματίες που θέλουν να κάνουν επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο;
Φυσικά και υπάρχουν ξένοι επιχειρηματίες οι οποίοι ενδιαφέρονται για επενδύσεις και εξαγωγές. Βέβαια και αυτοί αντιμετωπίζουν τα γνωστά προβλήματα της γραφειοκρατίας, της υπερφορολόγησης, και της αντιαναπτυξιακής νοοτροπίας του κράτους που δυστυχώς μπλοκάρουν τέτοιου είδους ενέργειες. Προσπαθούμε από κοινού να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον με σκοπό την ενδυνάμωση του τουριστικού προϊόντος.
Τι γίνεται με τη Ryanair, η οποία έχει και επισήμως τη βάση της στα Χανιά; Η λειτουργία της θα ξεκινήσει μέσα στον Απρίλιο όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί; Πόσα δρομολόγια αναμένεται να εξυπηρετηθούν και σε τι ύψος υπολογίζονται τα οφέλη για την τοπική οικονομία των Χανίων;
Η Ryanair δεν είναι η μοναδική low cost εταιρεία με προορισμό τα Χανιά. Όμως με την πολύ καλή συνεργασία που επιτεύχθηκε το 2012 αυξήθηκαν οι πτήσεις και οι προορισμοί, φέρνοντας 120.000 επιβάτες, από 15.000 το 2011. Για το 2013 η συγκεκριμένη εταιρεία προγραμματίζει 250.000 επιβάτες από 26 προορισμούς. Τα οφέλη για τον τόπο μας από αυτή την κίνηση υπολογίζονται σε 200 εκ. ευρώ περίπου. Στόχος μας είναι σε συνεργασία μ’ όλους τους φορείς των Χανίων και ελπίζοντας στην επέκταση του Αεροδρομίου Χανίων, να αυξήσουμε τις πτήσεις όσων εταιρειών ενδιαφέρονται να περιλάβουν τα Χανιά ως προορισμό τους.
Θεωρείτε ότι η προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό από το Υπουργείο Τουρισμού αρκεί για να αντιστρέψει το κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας που επικρατεί; Με ποιο τρόπο πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να δράσουν για να ενισχύσουν τον τουριστικό κλάδο;
Πριν από ένα χρόνο σ’ όλες τις τουριστικές εκθέσεις της Ευρώπης αντιμετωπίσαμε ερωτήματα του τύπου «Αν έρθουμε θα βρούμε μεταφορικά μέσα;» «Υπάρχουν χρήματα στα ΑΤΜ;» «Θα βρούμε εστιατόρια;» «Υπάρχει ασφάλεια για τους ταξιδιώτες;»
Σκληρά ερωτήματα, πραγματικά όμως που απορρέουν από την εικόνα που έπαιρναν μέσω των διεθνών και ελληνικών media για τα γεγονότα που συνέβησαν στην πρωτεύουσα. Η ζημιά που έχει γίνει στην εικόνα της χώρας μας είναι βαθιά και μεγάλη. Κατά την γνώμη μου θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια για να υπάρξει ηρεμία, σεβασμός και υποστήριξη από τους αλλοδαπούς τουρίστες. Επιβάλλεται συντονισμένα να χαραχθεί μία στρατηγική για τη βελτίωση του image της χώρας και μετά να αποφασισθούν οι αγορές – στόχοι για τις οποίες μπορούν να εξευρεθούν τρόποι προσέγγισης του τουρισμού. Οι πρεσβείες μας οφείλουν να βοηθήσουν. Οι Έλληνες της διασποράς μπορούν να βοηθήσουν αλλά και το κράτος, χαράσσοντας επιτέλους μία στρατηγική επικοινωνίας η οποία δεν θα αλλάζει μαζί με τον εκάστοτε υπουργό. Το υπουργείο οφείλει να ζητήσει από τις Περιφέρειες – Αντιπεριφέρειες χαρτογράφηση του τουριστικού τους προϊόντος, να διαθέσει ειδικό κονδύλι ανάλυσης ανά νομό και να ρωτήσει τους Επιμελητηριακούς φορείς τι χρειάζεται να γίνει για την στήριξη και ανάπτυξη κάθε περιοχής. Το κράτος οφείλει να είναι ουδέτερος συντονιστής και να δημιουργήσει αντικειμενικό τμήμα που θα δείχνει και θα επεξεργάζεται τις προτάσεις των φορέων της «αγοράς».
Μέσα στον Ιανουάριο το Επιμελητήριο Χανίων είχε συναντήσεις με Άραβες επενδυτές για την προώθηση των κρητικών αγροτικών προϊόντων και την τοποθέτησή τους σε τρεις από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ της Μ. Ανατολής. Σε τι στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις;
Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2012 υποδεχθήκαμε πολλούς εμπόρους χονδρικής από το εξωτερικό. Το μοντέλο της συμμετοχής σε εκθέσεις εξωτερικού είναι παλιό και δαπανηρό. Προτιμήσαμε σαν νέα Διοίκηση μαζί με τα άλλα τρία ΕΒΕ της Κρήτης να συνεργαστούμε φέρνοντας αγοραστές από το εξωτερικό. Οι συνεργασίες που επετεύχθησαν είναι σημαντικές για την τοπική οικονομία και τις επιχειρήσεις μας και σύντομα θα έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα.
Θα ακολουθήσουν και άλλες b2b συναντήσεις με εκπροσώπους εταιρειών από το εξωτερικό;
Το Επιμελητήριο Χανίων το 2012 επισκέφτηκαν Έλληνες έμποροι του εξωτερικού όπως Ρώσοι, Ουκρανοί, Σκανδιναβοί, Κύπριοι, Άραβες, Κινέζοι, Κορεάτες κ.α. Για το 2013 έχουμε προγραμματίσει ακόμα περισσότερες αποστολές βοηθώντας στην εξωστρέφεια και συνεργασία των τοπικών επιχειρήσεων στους κλάδους τροφίμων – ποτών αλλά και σ’ άλλους βιοτεχνικούς κλάδους. Επίσης μεγάλο βάρος δίνουμε πλέον στην εκπαίδευση των επιχειρήσεων για την βελτίωση του marketing των προϊόντων τους.
Η στοχευμένη προβολή και προώθηση των τοπικών προϊόντων της Κρήτης θεωρείτε ότι θα έχει αντίκτυπο και στον τουρισμό;
Λόγω του ότι είμαστε τουριστικός προορισμός οφείλουμε να καθοδηγήσουμε επιχειρήσεις και παραγωγούς στο να τυποποιήσουν και να πιστοποιήσουν τα πολύ καλά προϊόντα τους τα οποία θα προωθήσουμε εγγυημένα. Η σύγχρονη τεχνολογία μας βοηθάει αφού θέλουμε αναγνωρισιμότητα, δηλαδή brand name, ένα ισχυρό «CRETE» γιατί πρώτα δημιουργείται η ζήτηση και μετά γίνεται η πώληση. Σ’ όλο αυτό το εγχείρημα το οποίο δουλεύουμε μ’ όλους τους φορείς θα μας βοηθήσει η «Κρητική διατροφή» η οποία είναι και η «ναυαρχίδα» μας.