Κινέζικα λέγεται ότι μαθαίνουν τις τελευταίες ημέρες στην Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών, την εταιρεία που διοικεί το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Την ίδια ώρα που απογειώνονται οι προσδοκίες για επιτυχή κατάληξη του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, υψηλό παραμένει το ενδιαφέρον των Κινέζων για το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Στόχος των κινεζικών εταιρειών Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management είναι η ίδρυση Ελεύθερης Θεματικής Εμπορευματικής Ζώνης στο αεροδρόμιο της Αθήνας, θεσμός που φαίνεται πιθανό να περάσει από τα γρανάζια της Κομισιόν. Λέγεται μάλιστα ότι έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα στην Ε.Ε. από το υπουργείο Ανάπτυξης, όχι μόνο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και το λιμάνι του Πειραιά. Επισημαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση και δη το υπουργείο Ανάπτυξης και Μεταφορών μετά την αποτυχημένη κατάληξη του αιτήματος ίδρυσης Ελεύθερων Οικονομικών Ζωνών, την ίδρυση Ελεύθερων Θεματικών Εμπορευματικών Ζωνών, όπου τα εμπορεύματα έρχονται στην Ελλάδα είτε δια θαλάσσης είτε αεροπορικώς και ελέγχονται στον τελικό προορισμό. Ακούγεται μάλιστα ότι οι Κινέζοι επιδιώκουν το αεροδρόμιο της Αθήνας να μετατραπεί σε Hub σταθμός, δίκην διαμετακομιστικού κέντρου.
Μέχρι στιγμής οι κινεζικές εταιρείες Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management έχοντας έλθει δύο φορές στην Ελλάδα και σε επαφές που είχαν με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα εκδήλωσαν επίσημο ενδιαφέρον για την εξαγορά του αεροδρομίου. Το κλειδί που θα ανοίξει τη διαδικασία πώλησης του 55% του δημοσίου στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» φέρεται να είναι η ίδρυση εντός του αεροδρομίου Ελεύθερης Θεματικής Εμπορευματικής Ζώνης. Οι συγκεκριμένες εταιρείες επιζητούν να επενδύσουν και σε δραστηριότητες όπως cargo και logistics. Στόχος τους είναι η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών με την προσέλκυση αεροπορικών εταιριών από τη Νοτιοανατολική Ασία.
Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ ισχυρίζονται ότι η πρόσφατη πώληση του 26,7% της γερμανικής Hochtief στην καναδική PSP Investments, μπορεί να αιφνιδίασε την ελληνική πλευρά αλλά δεν φαίνεται ότι κάμπτει τη διάθεση των Κινέζων για είσοδο τους στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Όλα θα κριθούν τους προσεχείς μήνες δεδομένου ότι η πολιτεία θα επιχειρήσει να επιμηκύνει την σύμβαση με το τρέχον εταιρικό σχήμα, μέχρι το 2046 προκειμένου το 55% του δημοσίου να πουληθεί σε υψηλότερη αξία.
Εν τω μεταξύ, τον προσεχή Οκτώβριο ιδρύεται εταιρεία ειδικού σκοπού για τη διενέργεια του διαγωνισμού ΣΔΙΤ στο Καστέλι στην Κρήτη. Ήδη έχει αποφασιστεί η χρηματοδότηση μέρους του project από τα έσοδα του Νίκος Καζατζάκης και έχουν απομειωθεί τόσο το μήκος του διαδρόμου προσγείωσης όσο και μέρος του κεντρικού κτιρίου. Οι ισχυροί «παίκτες» που αναμένεται να πέσουν στη μάχη για το αεροδρόμιο του Καστελίου ήδη έχουν κατεβεί στο διαγωνισμό για την παραχώρηση για 35 έτη 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) καταθέτοντας μη δεσμευτική προσφορά. Τα σχήματα Vinci-Ellaktor (η Vinciανακηρύχθηκε πρόσφατα ανάδοχος στο διαγωνισμό για την πολυετή εκμίσθωση των αεροδρομίων της Πορτογαλίας),Fraport-Copelouzos, Zurich Airport – J&P Avax καιCorporacion America – Metka κυβερνητικοί κύκλοι τονίζουν ότι θα κονταροκτυπηθούν μέχρι το τέλος όχι μόνο για το Καστέλι αλλά και για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Η σπουδή των περισσότερων εκ των 11 ενδιαφερομένων φέρεται να είναι για το δεύτερο cluster αυτό του Αιγαίου παρά γι΄ αυτό που εμπεριέχει τα αεροδρόμια της Βόρειας, της Δυτικής Ελλάδας και των Χανίων.
Αίσθηση προκαλεί το ενδιαφέρον της τουρκικής TAV στο διαγωνισμό, αναμενόμενη η συμμετοχή του «Ελευθέριος Βενιζέλος», δυνατή παρουσία εμφανίζει το consortium Global Liman Isletmeleti – Αεροδρόμιο του Μονάχου, ενώ ερωτηματικά προκαλούν η δυναμική των προτάσεων της εταιρείας «Aeroports De LaCote d’Azur», της Agrokor Novaport Development, της Engelinvest Israel Ltd και της εταιρείας Advent. Αναμφίβολα αναμένονται συμμαχίες. Επισημαίνεται τέλος ότι οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια που αναμένεται να ανέλθουν έως και 220 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία.
















