Με νέα αεροπορική σύνδεση και ένα νέο αεροσκάφος υποδέχεται το 2014 η Astra Airlines, η ελληνική αεροπορική εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη, η οποία στις 3 Απριλίου εγκαινιάζει το δρομολόγιο Αθήνα – Ερμπίλ συνδέοντας τους Έλληνες επιχειρηματίες με το ιρακινό Κουρδιστάν, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί σε πόλο έλξης επενδύσεων.
Της Μαρίας Ακριβού
Στο tourismtoday.gr η Αντιπρόεδρος της Astra Airlines, κα Χαρά Ζλατάνη μίλησε για τις αναδυόμενες αγορές στις οποίες η αεροπορική εδραιώνει την παρουσία της καθώς και για την αναδιαμόρφωση του χάρτη των αερομεταφορών στη χώρα μας.
“Στόχος μας είναι οι περιφερειακές αγορές. Δεν πάμε να ανταγωνιστούμε ούτε την Aegean ούτε την British Airways, ούτε τη Lufthansa. Πηγαίνουμε εκεί που δεν πηγαίνουν οι άλλοι. Το Ερμπίλ είναι για εμάς μια νέα αναπτυσσόμενη αγορά”.
Από το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης τα αεροσκάφη της Astra Airlines εκτελούν δρομολόγια σε 5 άγονες γραμμές – από Θεσσαλονίκη προς Χίο, Σάμο, Καλαμάτα και Κέρκυρα και από Αθήνα- προς Σητεία, ενώ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού πετούν προς τα ελληνικά νησιά. Για την τρέχουσα χρονιά έχουν προγραμματιστεί συνολικά 13 νησιωτικοί προορισμοί.
Ακολουθώντας μια διαφορετική φιλοσοφία και αποφεύγοντας τον ανταγωνισμό με τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου η αεροπορική εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη κατάφερε να μαζέψει τις ζημιές του 2012 και να κλείσει το 2013 με έναν τζίρο κοντά στα 43,4 εκατομμύρια ευρώ.
Για όσους μέχρι τώρα δεν γνώριζαν την ύπαρξή της, αξίζει να αναφερθεί πως οι παίχτες του ΠΑΟΚ και της Εθνική Ελλάδος Ποδοσφαίρου εμπιστεύονται και θεωρούν «γουρλίδικα» τα φτερά της και την επιλέγουν όταν πρόκειται για τη συμμετοχή τους σε σημαντικούς αγώνες του εξωτερικού.
Κυρία Ζλατάνη πώς ξεκινά η ιστορία της Astra Airlines μιας αμιγώς ελληνικής οικογενειακής επιχείρηση στον κλάδο των αερομεταφορών;
Ξεκίνησε από την αγάπη του αδερφού μου για την αεροπορία. Ο ίδιος ασχολήθηκε με chartering αεροσκαφών από το 1996 και το 2008 πήρε την απόφαση να ιδρύσει την Astra Airlines της οποίας βασικοί μέτοχοι είναι η οικογένεια Ζλατάνη. Η βάση μας είναι στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης. Δεν θέλαμε να πάμε κόντρα στα προγραμματισμένα δρομολόγια των μεγαθηρίων, αλλά η στόχευσή μας ήταν κυρίως σε αγορές περιφερειακές που δεν άγγιζαν οι μεγαλύτεροι σε μέγεθος αεροπορικοί όμιλοι. Είμαστε η μόνη ελληνική αεροπορική εταιρεία με βάση τη Θεσσαλονίκη.
Πώς σας υποδέχτηκε τότε η τοπική κοινωνία;
Η τοπική κοινωνία είναι γεγονός πώς μέχρι το 2010 δεν μας πολυήξερε διότι από το 2008 μέχρι και το 2010 κάναμε πτήσεις charter. Το 2010 πετάξαμε για πρώτη φορά στην άγονη γραμμή Θεσσαλονίκης – Χίου. Ήταν μια έκπληξη το γεγονός ότι μας ανατέθηκε αυτή η γραμμή. Επίσης, το καλοκαίρι του 2010 εκτελούσαμε εποχιακές πτήσεις για τα ελληνικά νησιά και μας γνώριζαν μόνο όσοι μας χρησιμοποιούσαν για τη μετακίνησή τους. Και μάλιστα δεν πίστευαν ότι είμαστε εμείς οι ιδιοκτήτες, αλλά κάποιος ξένος που έχει βάλει Έλληνες μπροστά. Το 2012 πήραμε 5 άγονες γραμμές και ταυτόχρονα ξεκινήσαμε και πάρα πολύ μεγάλο πτητικό έργο σε συνεργασία με operators του εξωτερικού για τη Ρωσία και την Ουκρανία, το οποίο συνεχίζουμε μέχρι και σήμερα. Το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς δημιουργήσαμε και μια βάση στην Αθήνα για να εξυπηρετείται η άγονη γραμμή Αθήνα Σητεία.
Ο στόλος της εταιρείας από πόσα σκάφη απαρτίζεται;
Τα δικά μας σκάφη ,αυτή τη στιγμή, είναι τρία. Δύο BAe 146-300 και ένα Airbus A 320 και τα καλοκαίρια εδώ και τρία χρόνια νοικιάζουμε εποχιακά για 7 μήνες άλλα δύο αεροσκάφη για να ανταπεξέλθουμε στο πτητικό μας έργο. Σήμερα εκτελούμε δρομολόγια σε 5 άγονες γραμμές. Από Θεσσαλονίκη προς Χίο, Σάμο, Καλαμάτα και Κέρκυρα και Αθήνα- Σητεία. Κάθε καλοκαίρι εκτελούμε δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς τα ελληνικά νησιά και για φέτος έχουμε προγραμματίσει πτήσεις σε 13 νησιά. Παράλληλα υπάρχουν πτήσεις charter και πτήσεις σε προορισμούς σε διάφορες χώρες του εξωτερικού.
Η εταιρεία μπαίνει σε μια επιχειρηματική αγορά αυτή του Ιρακινού Κουρδιστάν στο οποίο δραστηριοποιούνται πολλές ελληνικές επιχειρήσεις και εγκαινιάζει τη σύνδεση Αθήνα – Ερμπίλ. Πόσο εύκολη ήταν η διείσδυσή σας στην περιοχή;
Είναι περιοχή οικονομικού ενδιαφέροντος. Μας πήρε περίπου ένα χρόνο για να καταλήξουμε στη συμφωνία και να πάρουμε τη σχετική έγκριση.
Θεωρείται όμως ασφαλής περιοχή;
Θα σας πως το εξής: Το πρώτο ταξίδι της εταιρείας στο Ιράκ το έκανα η ίδια πριν από ενάμιση χρόνο και μάλιστα ήμουν και λίγο αγχωμένη από τα όσα άκουγα και έβλεπα στην τηλεόραση. Το Ερμπίλ δεν έχει καμία σχέση με τη Βαγδάτη. Είναι αναπτυσσόμενη περιοχή, η ασφάλεια είναι εξαιρετική, μπορείς να κυκλοφορήσεις άνετα οπουδήποτε. Ενδεικτικά να σας πω ότι στο αεροδρόμιο του Ερμπίλ πέρασα από εφτά ελέγχους τη στιγμή που στο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι ένας. Στόχος μας είναι οι περιφερειακές αγορές. Δεν πάμε να ανταγωνιστούμε ούτε την Aegean ούτε την British Airways, ούτε τη Lufthansa. Πηγαίνουμε εκεί που δεν πηγαίνουν οι άλλοι. Το Ερμπίλ είναι για εμάς μια νέα αναπτυσσόμενη αγορά.
Πόσες πτήσεις θα περιλαμβάνει το συγκεκριμένο δρομολόγιο;
Θα έχουμε δύο την εβδομάδα. Κάθε Δευτέρα και Πέμπτη.
Πώς βλέπετε τις εξελίξεις στον κλάδο των αερομεταφορών;
Τα τακτικά προγραμματισμένα δρομολόγια, με εξαίρεση κάποιους προορισμούς που ο κόσμος θέλει να πηγαινοέρχεται, είναι ο ευκολότερος τρόπος για να γίνεις από δισεκατομμυριούχος, εκατομμυριούχος ή φτωχός τελείως. Είναι αυτοκτονικό. Από εκεί και πέρα εμείς δεν πάμε προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι ζόρικα τα πράγματα και έχει ενταθεί πάρα πολύ και ο ανταγωνισμός. Οι low cost carriers, που είναι και η τελευταία μόδα στους απλούς τουρίστες, έχουν πάρει τεράστιο μερίδιο αγοράς. Οι κλασσικές αεροπορικές εταιρείες στους καλούς προορισμούς εξακολουθούν και δουλεύουν με business κοινό. Δεν είναι εύκολα τα πράγματα. Κοιτάζουμε να είμαστε εκτός του πεδίου που συγκρούονται οι ελέφαντες.
Τι περιλαμβάνουν τα άμεσα σχέδια της εταιρείας;
Αλλαγή στόλου και νέα δρομολόγια σε αναπτυσσόμενες αγορές. Εντός του 2014 πέρα από την αεροπορική σύνδεση Αθήνας- Ερμπίλ θα έρθει και ένα νέο αεροσκάφος στην οικογένεια της Astra Airlines.