
Η Arabian Travel Market 2025 ανέδειξε τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στη διαμόρφωση των ταξιδιωτικών εμπειριών – και την ανάγκη για αυθεντική ανθρώπινη σύνδεση
Με το 60% των ταξιδιωτών στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να εμπιστεύονται πλέον την Τεχνητή Νοημοσύνη για τον σχεδιασμό των διακοπών τους, το μέλλον του τουρισμού δείχνει πιο ψηφιακό από ποτέ. Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε στο πλαίσιο της Arabian Travel Market (ATM) 2025 στο Ντουμπάι, η ανθρώπινη επαφή παραμένει καθοριστική για τη διατήρηση αυθεντικών εμπειριών.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της Tourism Economics για λογαριασμό της ATM, οι ταξιδιώτες στα ΗΑΕ εμφανίζονται περισσότερο θετικοί στην ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην ταξιδιωτική διαδικασία σε σύγκριση με τον παγκόσμιο μέσο όρο (60% έναντι 48%), ενώ το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί. Παράλληλα, το 21% των ερωτηθέντων χρησιμοποίησε ήδη εργαλεία AI στο πιο πρόσφατο ταξίδι του.
Η εκδήλωση της ATM συγκέντρωσε ειδικούς από τον τομέα της τεχνολογίας, της φιλοξενίας και της διοργάνωσης εκδηλώσεων, αναδεικνύοντας πώς η τεχνητή νοημοσύνη μετασχηματίζει την εμπειρία του ταξιδιώτη, την εξυπηρέτηση πελατών και τις διαδικασίες των επιχειρήσεων. Εκπρόσωποι από εταιρείες όπως η Sabre, η Expedia TAAP και η Cvent τόνισαν τη σημασία της ανθρώπινης διορατικότητας στον σχεδιασμό πιο “έξυπνων” τεχνολογιών.
Η Amy Read, Αντιπρόεδρος Καινοτομίας της Sabre Hospitality, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «η ανθρώπινη επαφή είναι η καρδιά της φιλοξενίας» και ότι η καινοτομία θα πρέπει να ενισχύει τις ουσιαστικές στιγμές μεταξύ εργαζομένων και επισκεπτών, όχι να τις αντικαθιστά. Παρουσίασε επίσης τη λύση SynXis Concierge AI, που προσφέρει άμεσες και ακριβείς απαντήσεις σε ερωτήματα πελατών, μειώνοντας την εξάρτηση από τη γνώση του προσωπικού και ενισχύοντας την ποιότητα της εξυπηρέτησης.
Παρόμοια παραδείγματα αναφέρθηκαν και από άλλους συμμετέχοντες, όπως η Miral με το AI concierge “Majd Al” στα αξιοθέατα της Yas Island, αλλά και η Almosafer που υιοθετεί προσέγγιση συνεξέλιξης με τους πελάτες. Η Expedia TAAP δημιουργεί εργαλεία βασισμένα στις ανάγκες των ταξιδιωτικών πρακτόρων, ενισχύοντας τη χρηστικότητα και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών.
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε και ο δυναμικά αναπτυσσόμενος κλάδος των επαγγελματικών ταξιδιών και εκδηλώσεων (MICE). Με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για παγκόσμια αξία άνω των 2,3 τρισ. δολαρίων έως το 2032, η ανάγκη για κλιμακούμενες και έξυπνες λύσεις είναι επιτακτική. Η AI συμβάλλει στην προσωποποιημένη εμπειρία, την αυτοματοποίηση των διαδικασιών και την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης με τους συμμετέχοντες.
Παρά τις προόδους όμως, οι ομιλητές υπογράμμισαν ότι η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία ενέχει κινδύνους απώλειας της αυθεντικότητας. Η AI δεν αντικαθιστά τον άνθρωπο, αλλά επαναπροσδιορίζει τον ρόλο του, ενθαρρύνοντας τη μετατόπιση της εστίασης προς πιο ουσιαστικές εμπειρίες φιλοξενίας.
Όπως δήλωσε η Danielle Curtis, Exhibition Director ME της ATM: «Οι πιο επιτυχημένες τεχνολογίες στον τουρισμό είναι εκείνες που ενισχύουν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση, αυξάνουν την αποδοτικότητα και ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των ταξιδιωτών».
Η ATM Travel Tech του 2025 παρουσίασε περισσότερα από 26% νέα προϊόντα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αποτυπώνοντας τη σύγκλιση τεχνολογίας και τουρισμού. Η επόμενη διοργάνωση της ATM θα πραγματοποιηθεί 4–7 Μαΐου 2026 και αναμένεται να δώσει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στις καινοτομίες που διαμορφώνουν το μέλλον του ταξιδιού.