
Σε πιο προσεκτικές κινήσεις προχωρούν οι Βρετανοί καταναλωτές στην ταξιδιωτική τους συμπεριφορά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Barclays για τις δαπάνες με κάρτα.
Ενώ οι γενικές ταξιδιωτικές δαπάνες αυξήθηκαν τον Μάιο κατά 3,7% λόγω των αργιών και του ηλιόλουστου καιρού, το σκηνικό εμφανίζεται ιδιαίτερα διαφοροποιημένο μεταξύ ταξιδιωτικών πρακτορείων και αεροπορικών εταιρειών.
Οι δαπάνες μέσω ταξιδιωτικών πρακτορείων παρέμειναν σχεδόν στάσιμες (+0,1%), παρά την αύξηση των συναλλαγών κατά 11,4%. Αντιθέτως, οι αεροπορικές εταιρείες κατέγραψαν σημαντική αύξηση 9,7% στις εισπράξεις, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τον Απρίλιο (5,5%), ακόμη και αν οι συναλλαγές μειώθηκαν κατά 3,5%.
Το φαινόμενο αποδίδεται σε αυξημένη μέση δαπάνη ανά κράτηση, αλλά και στη στροφή των καταναλωτών σε άμεσες κρατήσεις με τις αεροπορικές, προκειμένου να εξασφαλίσουν χαμηλότερες τιμές.
Προορισμοί για οικονομία και αυθεντικότητα
Ένας στους τέσσερις Βρετανούς δήλωσε ότι φέτος θα επιλέξει λιγότερο γνωστούς ή φθηνότερους εναλλακτικούς προορισμούς αντί για τις καθιερωμένες τουριστικές «ναυαρχίδες». Οι λεγόμενοι “destination dupes” (π.χ. Βαλέτα αντί για Ρώμη, Θεσσαλονίκη αντί για Βαρκελώνη) κερδίζουν έδαφος.
Οι κύριοι λόγοι γι’ αυτή τη στροφή είναι:
● Οικονομία (33%)
● Αναζήτηση πιο αυθεντικής εμπειρίας (29%)
● Επιλογή ανερχόμενων προορισμών (18%)
Η τάση αυτή αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω λόγω της αυξημένης τουριστικής φορολογίας και των νέων κανονισμών διαχείρισης επισκεψιμότητας σε δημοφιλείς ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Υποχωρεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Παρά την αύξηση της ταξιδιωτικής δραστηριότητας, τα στοιχεία δείχνουν πτώση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στη Βρετανία. Μόλις το 56% δηλώνει ότι μπορεί να ξοδεύει
σε μη βασικά είδη, ενώ το 67% αισθάνεται σιγουριά για τα οικονομικά του νοικοκυριού – αμφότερα ποσοστά σημείωσαν πτώση τον Μάιο.
Η συνολική καταναλωτική δαπάνη μέσω καρτών αυξήθηκε μόλις κατά 1% σε ετήσια βάση, κάτω από τον πληθωρισμό (3,5%), με τις απώλειες από τη βροχερή δεύτερη μισή του Μαΐου να εξισορροπούν την ώθηση των τραπεζικών αργιών.
Η επικεφαλής λιανικής της Barclays, Karen Johnson, υπογράμμισε πως οι Βρετανοί παραμένουν συγκρατημένοι, αλλά δεν παραιτούνται από την αναζήτηση στιγμών χαράς: «Είτε πρόκειται για μικρές απολαύσεις είτε για καλά οργανωμένες αποδράσεις, οι καταναλωτές συνεχίζουν να επενδύουν εκεί που νιώθουν αξία – και αυτό διαμορφώνει τις τάσεις στον τουρισμό».