του Χάρη Ντιγριντάκη

Τις τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης των branded residences παγκοσμίως και δη στην Ελλάδα αναδεικνύει σε συνέντευξή του στον «Ελεύθερο Τύπο» ο Chris Graham, ιδρυτής και managing director της GrahamAssociates, της εταιρείας που βρίσκεται στην Κορωνίδα στον κλάδο του πολυτελούς real estate διεθνώς.

Ο ίδιος εστιάζει στην τάση των branded residences που ενισχύεται όλο και περισσότερο ανά τον κόσμο, με αιχμή την Ευρώπη, τις τελευταίες δύο δεκαετίες και εξηγεί γιατί χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο προϊόν «triple win».

Ο Chris Graham, με μακρά πορεία στον χώρο του realestate και πολυετή εμπειρία στον σχεδιασμό, στη διαχείριση και στην παράδοση επιτυχημένων projects, επισημαίνει ότι η Ελλάδα είναι ένας καθιερωμένος τουριστικός προορισμός, τονίζοντας ότι πρέπει πλέον να εστιάζει στην «προσέλκυση περισσότερων κορυφαίων διεθνών ξενοδοχειακών brands».

-Ποια είναι τα σχέδιά σας για το έργο Elounda Hills; Τι κάνει αυτό το έργο ξεχωριστό;

Το Elounda Hills θα είναι το πρώτο ολοκληρωμένο πολυτελές θέρετρο στην Κρήτη, το οποίο θα προσφέρει επώνυμες κατοικίες και βίλες, ωστόσο, νομίζω ότι αυτό που το κάνει ιδιαίτερα ξεχωριστό είναι η εντυπωσιακή τοποθεσία στην οποία βρίσκεται. Το θέρετρο είναι χτισμένο αμφιθεατρικά και «περικυκλώνεται» από μια πλαγιά που υψώνεται επιβλητικά από τη θάλασσα, παρέχοντας εξαιρετική απρόσκοπτη θέα από κάθε γωνία. Είναι ένας τέλειος καμβάς για να αναπτυχθεί ένα μοναδικό θέρετρο.

Το όραμα του επενδυτή για τη δημιουργία ενός εξαιρετικού προορισμού αναψυχής βρίσκεται σε εξέλιξη πολλά χρόνια, φέρνοντας μια νέα διάσταση στην προσφορά ακινήτων στην περιοχή. Το Elounda Hills έχει σχεδιαστεί προσεκτικά για να αναπτυχθεί μία εξαιρετική κοινότητα σε ένα περιβάλλον που προσφέρει διακριτική πολυτέλεια και ιδιωτικότητα σε φυσικό και καθαρό περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος Mirumσχεδίασε και κατασκεύασε τις πιο ακριβές βίλες που πουλήθηκαν ποτέ στην Κρήτη, κάτι που σημαίνει ότιέχei πλήρη επίγνωση του πολυτελούς τρόπου ζωής!

Εκτός από τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες αναψυχής -που περιλαμβάνουν δύο κλαμπ με αμμώδη παραλία-βασικό συστατικό είναι οι συνεργασίες μας με κορυφαία παγκοσμίως brands, όπως τα 1Hotels, Camper & Nicholsons Marinas και Bamford Spas. Σε συνδυασμό με μια εξαιρετική ομάδα αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών εσωτερικών χώρων, συμβούλων βιωσιμότητας και εμπειρογνωμόνων της θάλασσας, αυτό θα διασφαλίσει ότι το Elounda Hills θέτει ένα νέο επίπεδο βιώσιμηςπολυτέλειας στη Μεσόγειο.

-Είναι η πρώτη φορά που δραστηριοποιείστε στην Ελλάδα; Υπάρχουν και άλλα project που έχετε συμμετοχή στη χώρα μας;

Είναι μια εξαιρετική περίοδος στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλές εκπληκτικές αναπτύξεις που βρίσκονται στα σκαριά, οπότε φυσικά με προσεγγίζουν για άλλα έργα και έχω συνεργαστεί με τον κατασκευαστή του θερέτρουBanyan Tree στο Varko Bay. Με τόσα πολλά resort που βρίσκονται υπό ανάπτυξη, εκπλήσσομαι που χρειάστηκε τόσος καιρός για να αρχίσουν να εδραιώνονται εδώ οι επώνυμες κατοικίες.

-Γιατί θεωρείτε ότι η τάση των branded residencesενισχύεται όλο και περισσότερο; Σε ποιες χώρες είναι πιο ισχυρή αυτή η τάση;

Η αποδεδειγμένη επιτυχία αυτού που εγώ αποκαλώ «Triple Win», όπου όλοι οι συμμετέχοντες -συγκεκριμένα οι αγοραστές, οι operators των brands και οι επενδυτές- απολαμβάνουν ο καθένας σημαντικά οφέλη, έχει οδηγήσει την εκπληκτική ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Πιο πρόσφατα, η νόσος της Covid-19 θα μπορούσε να λειτουργήσει ανασταλτικά για την ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς, αλλά εκ των υστέρων, αντιλαμβανόμαστε ότι ήταν κάτι περισσότερο από ένα «χτύπημα», καθώς ανάγκασε τους ανθρώπους να επαναξιολογήσουν τη ζωή τους, ιδίως πού και πώς επιλέγουν να ζήσουν. Κατά συνέπεια, με δεδομένου ότι πληρούν πολλά από τα κριτήρια που έχουν αναθεωρηθεί σε ό,τι αφορά τον τρόπο ζωής, οι επώνυμες κατοικίες αναβαθμίστηκαν ποιοτικά και απέδωσαν πολύ καλά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Όσον αφορά τις χώρες όπου ενισχύεται αυτή η τάση, πρόκειται για ένα πραγματικά παγκόσμιο φαινόμενο, ωστόσο, θα εστιάσω στην Ευρώπη. Εδώ βρίσκονταιμερικές από τις πιο εξελιγμένες και ώριμες αγορές ακινήτων και resort στον κόσμο και, παρόλο που η τάση αυτή ενισχύεται, οι επώνυμες κατοικίες σε όλη την ήπειρο αντιπροσωπεύουν μόνο το 15% περίπου του παγκόσμιου συνόλου. Αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι πως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία υιοθετούν τόσο αργά αυτή την τάση. Έχουν μεγάλες, πυκνοκατοικημένεςπόλεις με ακίνητα σε υψηλές τιμές, μεγάλες παράκτιες περιοχές και αποτελούν πόλο έλξης για διεθνείς ταξιδιώτες. Η Γερμανία μόλις τώρα μπαίνει στη σχετική λίστα. Ωστόσο, καθώς ορισμένες αγορές αντιμετωπίζουν πιο δύσκολες συνθήκες, παρατηρούμε αντίστοιχη ανάπτυξη στις επώνυμες κατοικίες, καθώς προσφέρουν ένα ισχυρό σημείο διαφοροποίησης.

-Τι ζητούν οι επενδυτές σήμερα; Έχουν διαφοροποιηθεί οι προτεραιότητές τους μετά την πανδημία;

Η νόσος Covid-19 άλλαξε γρήγορα την εστίαση στον τρόπο που επιλέγουμε να ζούμε. Η βελτίωση του τρόπου ζωής στο σπίτι έχει γίνει προτεραιότητα για τους καταναλωτές, καθώς η εργασία στο σπίτι, η ψυχαγωγία στο σπίτι, η γυμναστική στο σπίτι, ακόμη και η εκπαίδευση στο σπίτι ήρθαν για να μείνουν, κάτι πουκατέστη δυνατό χάρη στις γρήγορες ευρυζωνικέςσυνδέσεις και στον προοδευτικό τρόπο διαχείρισης. Όταν αναγκαστήκαμε, μάθαμε γρήγορα ότι μπορούμε να εργαστούμε, να μελετήσουμε και να δραστηριοποιηθούμε αποτελεσματικά σχεδόν από οπουδήποτε.

Η πανδημία επηρέασε ιδιαίτερα τη ζωή στις πόλεις. Τα περισσότερα από αυτά για τα οποία όσοι κατοικούν στις πόλεις πληρώνουν ένα σημαντικό ποσό, εξαφανίστηκαν προσωρινά και αφού είχαν περιοριστεί σε ένα διαμέρισμα κατά τη διάρκεια μιας σειράς παρατεταμένων lockdown. Ετσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί αγοραστές αναζήτησαν ακίνητα με μεγαλύτερους χώρους διαβίωσης και πρόσβαση σε εξωτερικούς χώρους, και συχνά σε μη αστικές τοποθεσίες συμπεριλαμβανομένων των θέρετρων. Επίσης, στην κορυφή της λίστας των αγοραστών βρίσκονται χώροι εργασίας «φιλικοί προς το zoom» μακριά από την οικογένεια και τον θόρυβο, καθώς και ανέσεις ευεξίας και υπηρεσίες fitness.

-Ο luxury τουρισμός επέδειξε ισχυρή ανθεκτικότητα κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης. Ποιες χώρες πιστεύετε ότι έχουν τη δυναμική να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον τουρισμό πολυτελείας και να διευρύνουν περαιτέρω το μερίδιό τους στη συγκεκριμένη αγορά;

Η πολυτέλεια έχει διαφοροποιηθεί από την απλή παροχή περισσότερων μαρμάρινων, επιχρυσωμένων βρυσών και εγκαταστάσεων 5 αστέρων για πλούσιους και εστιάζει πλέον στην εξατομικευμένη εξυπηρέτηση, τον βιώσιμο σχεδιασμό και τις εμπειρίες του τρόπου ζωής. Εν ολίγοις, η πολυτέλεια σήμερα είναι πολύ διαφορετική από ό,τι ήταν πριν από λίγα χρόνια. Πρόκειται για τη δημιουργία μιας πραγματικά προσωπικής και συναισθηματικής δέσμευσης με τους πελάτες.

Ο τουρισμός πολυτελείας έχει … τον κόσμο και φαίνεται ότι πουθενά δεν είναι εκτός ορίων. Ως εκ τούτου, πιστεύω ότι υπάρχουν εξαιρετικές ευκαιρίες για τιςχώρες έτσι ώστε να προσφέρουν μια ευρεία γκάμαπαροχών ώστε να αξιοποιήσουν την τεράστια ζήτηση από όσους αναζητούν νέες εμπειρίες και νέους προορισμούς.

-Ποια εκτιμάτε ότι είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού; Πώς θα κρίνατε τις ξενοδοχειακές υποδομές και εν γένει το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας;

Με δεκαετίες εμπειρίας στη φιλοξενία των διεθνών ταξιδιωτών, η Ελλάδα είναι ένας καθιερωμένος προορισμός διακοπών, που καλύπτει όλα τα βαλάντια. Πληροί πολλά κριτήρια, το κλίμα, τη θάλασσα και τις παραλίες, τον πολιτισμό, εξαιρετικές αερομεταφορές, την καλή υποδομή, προσιτές τιμές, γαστρονομία, τους φιλόξενους ανθρώπους, την προσωπική ασφάλεια, μια μεγάλη ποικιλία από νησιά και εμπειρίες, κ.ο.κ.

Ωστόσο, όπως συμβαίνει με κάθε τουριστικό προορισμό, η Ελλάδα δεν μπορεί να επαναπαυτεί στις δάφνες της και πρέπει να συνεχίσει να αναπτύσσει την προσφορά της. Πιστεύω ότι αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την προσέλκυση περισσότερων κορυφαίων διεθνών ξενοδοχειακών brands για να συμπληρώσει το εγχώριο προϊόν φιλοξενίας. Επιπλέον, τα αειφόρα ταξίδια γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά και αυτό πρέπει να υποστηρίζεται και να ενθαρρύνεται από την κυβέρνηση.