Παραδοσιακά η τρίτη ημέρα της έκθεσης αποτελεί την ημέρα των επαγγελματικών επαφών και των παρουσιάσεων ειδικά των προορισμών και των τεχνικών εταιρειών που συμμετέχουν σαν εκθέτες. Παράλληλα οι συνεδριακές εκδηλώσεις συνεχίζονται καθώς επίσης και οι κλειστές συναντήσεις επιτροπών (ειδικών θεμάτων όπως η Επιτροπή για την Ασφάλεια, την πολυτελή κρουαζιέρα) με θέματα την κρουαζιέρα πολυτελείας στην εποχή των αλλαγών και της οικονομικής κρίσης, την κατασκευή και την ανακαίνιση κρουαζιερόπλοιων και τις προοπτικές του κλάδου που δίνει πλοία-κοσμήματα στην αγορά της κρουαζιέρας αλλά και οικονομικά και κοινωνικά οφέλη στις περιοχές που τα φιλοξενούν (Ιταλία, Γαλλία, Φιλανδία, Γερμανία) και το κορυφαίο θέμα που αποτελεί την στρατηγική ανάπτυξης για πολλές εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων που είναι τα βασικά κριτήρια ένταξης προορισμών στα προγράμματα των εταιρειών αυτών.

Τα συμπεράσματα για τα ανωτέρω όχι απλά έδωσαν απαντήσεις για τους συμμετέχοντες αλλά καθόρισαν και το μέλλον της ειδικής αυτής αγοράς της κρουαζιέρας πολυτελείας, δίνοντας τις θετικές προοπτικές παρά την οικονομική κρίση των αγορών – πηγών (πελατών) της κρουαζιέρας λόγω της διείσδυσης της διεθνούς κρουαζιέρας σε νέες και δεκτικές σε προϊόντα και υπηρεσίες πολυτελείας (Ιαπωνία, Κίνα, Αυστραλία, Βραζιλία, κλπ). Στη συνέχεια αναλύθηκε το γιατί οι ναυπηγήσεις κρουαζιερόπλοιων είναι και θα είναι μια βιομηχανία με πολλές προκλήσεις όταν συνεχώς τα τελευταία χρόνια αλλάζει η φιλοσοφία των βαριών αυτών κατασκευών επηρεαζόμενη από την κρίση, τον ανταγωνισμό, τον όγκο, την νέα τεχνολογία και φυσικά τα θέματα ασφάλειας της ζωής στην θάλασσα και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Φυσικά στο άμεσο μέλλον θα συνεχίσουμε να βλέπουμε πλοία-κοσμήματα που δεν θα είναι μόνο πλωτά ξενοδοχεία, αλλά πλωτές προτάσεις διαβίωσης.

Κλείνοντας το συνεδριακό μέρος αναλύθηκαν τα κριτήρια εκείνα που καθορίζουν την ένταξη ή μη ενός προορισμού στα προγράμματα κρουαζιέρας, κριτήρια που συνεχώς διαφοροποιούνται βάση κυρίως των απαιτήσεων στα θέματα ασφαλείας και παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών υποδοχής και διαχείρισης στα λιμάνια, αλλά και του ανταγωνισμού που απαιτεί συνεχώς νέα λιμάνια και στα υφιστάμενα λιμάνια-σταθμούς νέα θέματα.

Στο εκθεσιακό μέρος, όλοι σχεδόν οι εκθέτες και ειδικά οι προορισμοί και οι πάροχοι προϊόντων και υπηρεσιών για τα κρουαζιερόπλοια είχαν σύντομες ή αναλυτικές θεματικές παρουσιάσεις στα περίπτερά τους ή στις ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες που είχαν στηθεί για την ενημέρωση του τύπου και των μέσων μαζικής επικοινωνίας (Κίνα, Χονγκ Κονγκ, Κορέα, Γαλλία, Ισπανία, Γαλλική Πολυνησία, Αμερικάνικες Παρθένοι Νήσοι, Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι, Καναδάς, Τουρκία, κλπ). Συμμετέχοντες ήταν αποκλειστικά επαγγελματίες (π.χ. τουριστικοί πράκτορες, εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων, ξενοδοχεία, κλπ).

Επιπλέον, υπήρχαν οι κατ’ιδίαν συναντήσεις που προγραμματίζονταν ηλεκτρονικά και οι ενδιαφερόμενοι για συνεργασίες συναντούσαν εκείνους που ήθελαν βάσει φυσικά προγράμματος. Γενικά οι εντυπώσεις των οργανωτών ήταν αρκετά θετικές όσον αφορά την ικανοποίηση των εκθετών αλλά και τα αναμενόμενα ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα.

Η ελληνική συμμετοχή για μία ακόμη ημέρα έδειξε την αδυναμία της για να παρουσιασθεί αξιοπρεπώς σε μια απαιτητική οργάνωση όπως το Cruise Shipping Miami. Η εικόνα του περιπτέρου θύμιζε για άλλη μια ημέρα στιγμιότυπο τουριστικής έκθεσης κοινού όπου οι επισκέπτες περιηγούντο των περιπτέρων για να μαζέψουν την χαρτούρα και τα δωράκια και οι συνεκθέτες να νιώσουν παράλληλα την ικανοποίηση ότι ξεφορτώθηκαν το προωθητικό υλικό που έφεραν στην έκθεση. Δηλαδή μια παθητική εικόνα που δεν ταιριάζει σε μια δοκιμαζόμενη οικονομικά χώρα που διεκδικεί να κερδίσει ένα μερίδιο που της ανήκει λόγω θέσης τουλάχιστον από την διεθνή κρουαζιέρα.

Αξιοσημείωτο ήταν το γεγονός ότι έγιναν ελάχιστες συναντήσεις κυρίως από διερχόμενα στελέχη εταιρειών διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων και απρογραμμάτιστες κατά το πλείστον και φυσικά δεν απέδωσαν αυτές οι συναντήσει κάτι το συνταρακτικό για τους προορισμούς – λιμάνια που συμμετείχαν και για την χώρα μας. Κορύφωση του μαρτυρίου της αντιεπαγγελματικής εικόνας του περιπτέρου ήταν η σιωπηρή ακύρωση της παρουσίασης του Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, μάλλον λόγω μη απαρτίας και ενδιαφέροντος από ξένους επαγγελματίες επισκέπτες….

Φυσικά το  γεγονός αυτό ολοκληρώθηκε από τον μπουφέ που προσφέρθηκε κυρίως στους συνεκθέτες και λιγότερο στους περαστικούς από το περίπτερο, χωροστατούντων των επικεφαλής της αποστολής. Δεν είναι δυνατόν να μην ενδιαφερθεί ούτε ένας ξένος δημοσιογράφος για να δει τι είναι αυτό που ο επικεφαλής της αποστολής μιας χώρας που υποδέχεται την διεθνή κρουαζιέρα θέλει να παρουσιάσει… Ίσως και να ήταν έτσι καλύτερα γιατί αν μετά την παρουσίαση (με δεδομένο ότι θα υπήρχε ξένη συμμετοχή) γίνονταν ερωτήσεις περί άρσης του καμποτάζ ή για την κακή ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών στα λιμάνια θα έπρεπε για άλλη μια φορά να κρυφθούμε μετά την συμμετοχή του Έλληνα Προέδρου της Medcruise σε πάνελ.

Για να ολοκληρωθεί η εικόνα της ημέρας και μετά την ικανοποίηση των επικεφαλής της αποστολής, ανακοινώθηκε η κατά μία ημέρα νωρίτερα αναχώρηση για την Αθήνα του Γ.Γ. λόγω εντολής της προϊσταμένης Υπουργού (μήπως τελικά τόσα χρήματα πήγαν εντελώς χαμένα, όταν μετά από μια σειρά ατυχών επιλογών προβολής γίνεται και η έκτακτη αναχώρηση του επικεφαλής;;;).

Εκφράζοντας υποκειμενική γνώμη, προτείνεται να επανεξεταστεί το καθεστώς επιλογής εκθεσιακών γεγονότων και τρόπου συμμετοχής γιατί μάλλον πολλά πράγματα δεν τα κάνουμε σωστά με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει, όταν ο ΕΟΤ που πρέπει να έχει την καθολική προβολή όλων των εν δυνάμει λιμενικών προορισμών φαίνεται ότι απλά παρίσταται σε μια προβολή (ο Θεός να την κάνει) των μεγάλων μόνο λιμανιών της χώρας και ακόμη και σήμερα να ψάχνουν κάποιοι ξένοι επαγγελματίες πληροφορίες για την Μήλο, την Κω, του Παξούς, κλπ.

Σήμερα Πέμπτη είναι η τελευταία ημέρα της έκθεσης και ουσιαστικά καλύπτεται από πιθανά επαναληπτικά ραντεβού μεταξύ των ενδιαφερομένων, φυσικά επιπλέον συναντήσεις και τέλος με το συνεδριακό μέρος όπου κυριαρχεί η θεματολογία των ανερχόμενων αγορών που τροφοδοτούν με επιβάτες την διεθνή κρουαζιέρα, τα θέματα εφαρμογής προγραμμάτων λειτουργικής ασφάλειας και προστασίας στα πλοία, ειδικά θέματα για το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις των υπηρεσιών της διεθνούς κρουαζιέρας, ειδικά θέματα που αφορούν τις αερομεταφορές και την διεθνή κρουαζιέρα (βλέπε κυκλική κρουαζιέρα].

Υ.Γ. Στο πλαίσιο της συνεργασίας που είχαμε με κορυφαία στελέχη της βιομηχανίας της διεθνούς κρουαζιέρας, οι εκτιμήσεις τους είναι ότι οι επερχόμενες αλλαγές θα είναι τόσο ραγδαίες λόγω του ανταγωνισμού αλλά και του λειτουργικού κόστους, που θα μας εντυπωσιάσουν σαν χώρα – προορισμό, ευχάριστα αλλά και δυσάρεστα. Το γιατί θα το αναλύσουμε στην συνέχεια….

*Στη φωτογραφία: Ο Πρόεδρος της MSC CRUISES Richard Sasso, με τον κο Χρήστο Νικολαίδη και τον συνεργάτη του στο Μαϊάμι κο Δημήτρη Κάπαρη διάσημο ναυπηγό και τον Πρόεδρο και Δ/νοντα Σύμβουλο του ΟΛΚΕ Α.Ε. (Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας)  κο Σωτήρη Βλάχο.

Ανταπόκριση από την διεθνή έκθεση & συνέδριο διεθνούς κρουαζιέρας Cruise Shipping Miami
Χρήστος Νικολαΐδης, MBA, PhD
Tourism, Aviation & Cruise Consultant