
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Το κλίμα για τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων παγκοσμίως και στην Ευρώπη έχει αποδυναμωθεί για το 2025, όπως αναφέρεται στο τελευταίο Βαρόμετρο που δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC) και την Eurail BV.
Η έκθεση παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για τα συναισθήματα των μακρινών ταξιδιωτών στην Γηραιά Ηπειρο για φέτος, μαζί με τις τάσεις και τα σχέδια για τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους.
Το Βαρόμετρο αποκαλύπτει πως οι τουρίστες είναι προσεκτικοί, με γνώμονα τις ανησυχίες σχετικά με την οικονομική προσιτότητα και τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ευκαιρίες για ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης με την καλύτερη διαχείριση των τουριστικών της στοιχείων.
- Το 63% σε βασικές αγορές του εξωτερικού –Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Ηνωμένες Πολιτείες– σκοπεύει να ταξιδέψει σε μεγάλες αποστάσεις φέτος.
- Από αυτούς, το 44% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη, υπογραμμίζοντας την ισχυρή της θέση παρά τις τρέχουσες προκλήσεις.
- Ωστόσο, αυτό αντικατοπτρίζει μια πτώση από 49% το 2024, με αποδυνάμωση του κλίματος να αναφέρεται σε αγορές όπως η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Αυστραλία.
- Αντίθετα, οι Κινέζοι ταξιδιώτες δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον, με το 61% να σκοπεύει να επισκεφτεί την Ευρώπη τους επόμενους δώδεκα μήνες.
Τα εμπόδια για τα διεθνή ταξίδια
- Η οικονομική προσιτή τιμή παραμένει το πιο σημαντικό εμπόδιο για τα διεθνή ταξίδια, όπως αναφέρθηκε από το 46% που δεν σχεδιάζει ένα ευρωπαϊκό ταξίδι.
- Ο άλλος παράγοντας που επηρεάζει είναι ο περιορισμένος χρόνος για διακοπές.
Οπως σχολίασε ο Miguel Sanz, Πρόεδρος της ETC, «τα ευρήματα υπογραμμίζουν τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης ως παγκόσμιου προορισμού σε μια ολοένα και πιο κορεσμένη αγορά.
Για να παραμείνει κορυφαία επιλογή για τους διεθνείς ταξιδιώτες, η Ευρώπη πρέπει να επικεντρωθεί στη στρατηγική διαχείριση του Brand Europe.
Παρακολουθώντας τις τάσεις και προωθώντας πιο ανταγωνιστικές επιλογές ταξιδιών εκτός εποχής και εκτός εποχής και βελτιώνοντας τη βιώσιμη συνδεσιμότητα, η Ευρώπη μπορεί να προσφέρει πιο πλούσιες, πιο ικανοποιητικές ταξιδιωτικές εμπειρίες στους επισκέπτες μας».
Επιλογές προορισμού Safety Shapes
Η ασφάλεια παραμένει ο πιο σημαντικός παράγοντας κατά την επιλογή ενός προορισμού, ακολουθούμενη από εμβληματικά ορόσημα και καλά ανεπτυγμένη υποδομή.
Η έκθεση διερευνά τις αντιλήψεις των ταξιδιωτών για την ασφάλεια για πρώτη φορά. Σύμφωνα με τους ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων, οι κορυφαίοι παράγοντες που καθιστούν έναν προορισμό ασφαλή είναι τα χαμηλά ποσοστά εγκληματικότητας, τα καθαρά και καλά συντηρημένα τουριστικά καταλύματα, η ορατή ασφάλεια, η πολιτική σταθερότητα και οι φιλικοί ντόπιοι.
Οι ταξιδιώτες από κάθε αγορά τείνουν να ορίζουν διαφορετικά την ασφάλεια. Ενώ η πολιτική σταθερότητα θεωρείται πρωταρχικής σημασίας από ταξιδιώτες από ορισμένες αγορές, όπως η Ιαπωνία (57%), η Αυστραλία (44%) και ο Καναδάς (42%), η ορατή ασφάλεια έχει προτεραιότητα σε άλλες, ειδικά στη Νότια Κορέα (55%), τη Βραζιλία (51%) και Κίνα (42%).
Πόλος έλξης τα hotspots
Τα εμβληματικά αξιοθέατα της Ευρώπης παραμένουν ένα σημαντικό πόλο έλξης για τους διεθνείς ταξιδιώτες το 2025, οδηγώντας συχνά σε συνωστισμό, ειδικά κατά τις περιόδους αιχμής.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων παραμένουν ευέλικτοι σε τέτοιες καταστάσεις.
- Σχεδόν το ένα τρίτο θα προσάρμοζε τα σχέδιά τους για επίσκεψη σε πιο ήσυχες ώρες.
- Το 28% θα προχωρούσε παρά τις μεγάλες ουρές.
- Το 25% θα εξερευνούσε λιγότερο πολυσύχναστες περιοχές εντός του προορισμού.
- Μόνο το 5% θα εξετάσει το ενδεχόμενο να αλλάξει εντελώς προορισμό.
Αυτές οι πληροφορίες υπογραμμίζουν την ανάγκη για καλύτερη διαχείριση της ροής ταξιδιών σε όλη την Ευρώπη για να μετριαστεί η συμφόρηση, ενώ παράλληλα θα ενισχυθούν οικονομικά οι εναλλακτικοί προορισμοί.
Τα ταξίδια πολλαπλών προορισμών κερδίζουν δημοφιλία
Παρά τις προκλήσεις σχετικά με τις προσιτές τιμές, οι ταξιδιώτες δείχνουν μια αυξανόμενη προτίμηση για ταξίδια πολλαπλών προορισμών.
- Το 94% που σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025 σκοπεύει να εξερευνήσουν περισσότερες από μία χώρες.
- Κατά μέσο όρο, οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων αναζητούν να επισκεφθούν 3,4 χώρες.
- Οι τουρίστες από την Νότια Κορέα πρωτοστατούν στην τάση, με στόχο να επισκέπτονται κατά μέσο όρο 5,2 χώρες ανά ταξίδι.
- Αυτή η τάση αυξάνεται σε όλες τις βασικές αγορές, ειδικά μεταξύ των Αυστραλών ταξιδιωτών, οι οποίοι έχουν σημειώσει άνοδο 15% από το 2024.
Η αλλαγή υπογραμμίζει την ελκυστικότητα της συνδεσιμότητας της Ευρώπης και την ανάγκη να διασφαλιστούν πιο απρόσκοπτες και βιώσιμες επιλογές μεταφοράς για τους ταξιδιώτες.
Εξελισσόμενες προτεραιότητες προϋπολογισμού και εμπειρίας
Το πρώτο τετράμηνο του 2025, το 42% σχεδιάζει να διαθέσει μεταξύ 100 και 200 ευρώ την ημέρα, παρουσιάζοντας αύξηση 14% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Εν τω μεταξύ, το ποσοστό των ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να ξοδεύουν πάνω από 200 ευρώ την ημέρα έχει μειωθεί στο 30%, αντικατοπτρίζοντας πτώση 13%.
Τα τρόφιμα και τα ποτά αναδεικνύονται ως η κορυφαία κατηγορία δαπανών για τους περισσότερους ταξιδιώτες (67%). Ωστόσο, οι προτεραιότητες της αγοράς ποικίλλουν.
Για τους Κινέζους τουρίστες, τα ψώνια οδηγούν τον προϋπολογισμό τους (67%), ενώ για τους ταξιδιώτες στις ΗΠΑ, τα καταλύματα κατατάσσονται στη δεύτερη θέση (55%), σημαντικά υψηλότερα από ό,τι σε άλλες αγορές (24%).