
Οι επικεφαλής των εθνικών επιτροπών τουρισμού της Ευρώπης συνήλθαν χθες στην Πράγα για τη Γενική Συνέλευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC).
Αυτή η συνάντηση, η οποία φιλοξενήθηκε από το CzechTourism , συγκέντρωσε πάνω από 30 Διευθύνοντες Συμβούλους εθνικών τουριστικών αρχών (NTO) από όλη την Ευρώπη και συνεργαζόμενα μέλη ETC από την ιδιωτική βιομηχανία για να συζητήσουν την κατάσταση του τουριστικού τομέα της Ευρώπης.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε παράλληλα με το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Τουρισμού που διοργάνωσε η Τσεχική Προεδρία του Συμβουλίου της Ε.Ε. ‘
Το νεότερο μέλος του ETC, ο Κρατικός Οργανισμός Τουριστικής Ανάπτυξης της Ουκρανίας (SATD), ήταν παρών για πρώτη φορά. Αυτό έδωσε την ευκαιρία στους παρευρισκόμενους NTO να ακούσουν από πρώτο χέρι πώς ο ουκρανικός τουριστικός τομέας αντιμετωπίζει τον πόλεμο.
Η συγκέντρωση ακολούθησε ένα επιτυχημένο καλοκαίρι για τον τουρισμό στην Ευρώπη. Η πιο πρόσφατη έκδοση της τριμηνιαίας έκθεσης «European Tourism Trends & Prospects» από την ETC έδειξε ότι ο ενθουσιασμός για τα ταξίδια συνεχίστηκε αυτό το καλοκαίρι με περισσότερους από τους μισούς προορισμούς που αναφέρθηκαν να ανακάμπτουν τουλάχιστον στο 77% των επιπέδων ξένων αφίξεων το 2019. Ωστόσο, ένα δύσκολο οικονομικό σκηνικό θα οδηγήσει σε έναν δύσκολο χειμώνα για τον τουριστικό τομέα, με τα στοιχεία για μεγάλο μέρος της περιοχής να δείχνουν ήδη την έναρξη μιας ήπιας ύφεσης το τρίτο τρίμηνο.
Η ETC συνεχίζει να δίνει έμφαση στον αντίκτυπο της παγκόσμιας αβεβαιότητας στα ευρωπαϊκά ταξίδια
Η ETC προβλέπει ότι ο υψηλός πληθωρισμός, ένας βασικός παράγοντας πίσω από τις ζοφερές χειμερινές προοπτικές θα επηρεάσει την ταξιδιωτική ανάκαμψη σε πολλαπλά μέτωπα. Οι NTO συζήτησαν ότι οι καταναλωτές σε βασικές αγορές αναμένεται να αντιμετωπίσουν υψηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα επίπεδα πληθωρισμού και αυξανόμενα επιτόκια. Ως αποτέλεσμα, αυτό θα διαβρώσει το διαθέσιμο εισόδημα και θα μειώσει το περιθώριο για διακριτικές δαπάνες, καθυστερώντας την ανάκαμψη στα ταξίδια. Ταυτόχρονα, οι αεροπορικές εταιρείες και η φιλοξενία θα αντιμετωπίζουν συνεχείς πιέσεις τιμών μέσω των αυξημένων τιμών της ενέργειας και του υψηλότερου κόστους εργασίας, μεταφέροντάς το στους καταναλωτές μέσω της αύξησης των ναύλων.
Οι παρευρισκόμενοι ΕΟΤ συμφώνησαν ότι είναι ζωτικής σημασίας τώρα οι ερευνητικές εκθέσεις της ETC να παρακολουθούν στενά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και το ταξιδιωτικό συναίσθημα στην Ευρώπη και τις βασικές αγορές για να προσαρμόσουν την τουριστική προσφορά και τις προωθητικές δραστηριότητες που αντιμετωπίζουν τις κύριες ανησυχίες των ταξιδιωτών.
Σχολιάζοντας τις συζητήσεις, ο Πρόεδρος του ETC, Luis Araujo , δήλωσε: «Ήταν τιμή μου που στην Πράγα συναντήθηκα με τα καλύτερα και λαμπρότερα μυαλά στον ευρωπαϊκό ταξιδιωτικό τομέα. Ευχαριστούμε τον CzechTourism που είναι τόσο ευγενικοί οικοδεσπότες. Ήταν ταπεινό να ακούμε πώς ο αυξανόμενος πληθωρισμός επηρεάζει τα μέλη μας σε όλο τον κόσμο. Στην ETC, δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε ότι ο ευρωπαϊκός ταξιδιωτικός τομέας θα αντιμετωπίσει με επιτυχία τις παγκόσμιες επιπτώσεις στον ορίζοντα αυτό το επόμενο έτος. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ο ταξιδιωτικός τομέας αποδείχθηκε ανθεκτικός και εξαιρετικά προσαρμόσιμος. Καθώς αντέχει τις νέες προκλήσεις, πιστεύω πάντα ότι ο ευρωπαϊκός τουρισμός θα συνεχίσει να εξελίσσεται, αγκαλιάζοντας νέες βιώσιμες και ψηφιακές ταξιδιωτικές λύσεις».
Οι παρευρισκόμενοι ΕΟΤ βρήκαν επίσης την ευκαιρία για να συζητήσουν πώς η σύγκρουση στην Ουκρανία έχει προκαλέσει άνιση ανάκαμψη του τουρισμού σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι πιο απότομες μειώσεις στις αφίξεις τουριστών καταγράφηκαν στις χώρες της Βαλτικής και στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που συνορεύουν με τη Ρωσία ή την Ουκρανία, εξακολουθώντας να μειώνονται κατά μέσο όρο περίπου 40% σε σύγκριση με τις αφίξεις του 2019.
Τα μέλη του ETC τόνισαν ότι οι προγραμματισμένες κοινές δραστηριότητες μάρκετινγκ που συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ για την προβολή ευρωπαϊκών προορισμών και την αξιοποίηση νέων αγορών για την αντικατάσταση των Ρώσων τουριστών θα είναι η βασική προτεραιότητα για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.
Σχολιάζοντας αυτό, ο Jan Herget , Διευθύνων Σύμβουλος της CzechTourism δήλωσε:
«Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε από κοινού όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή. Αλλά είναι επίσης σημαντικό να αναφέρουμε ότι η Ευρώπη δεν είναι σε καμία περίπτωση ένα μη ασφαλές μέρος για τους τουρίστες. Για παράδειγμα, η Τσεχική Δημοκρατία βραβεύτηκε με τον τίτλο μιας από τις 10 πιο ασφαλείς χώρες στον κόσμο τα τελευταία 5 συνεχόμενα χρόνια. Και η κοινή εκστρατεία ETC που ελπίζουμε να πραγματοποιήσουμε το επόμενο έτος μαζί με τους εταίρους μας στην ΚΑΕ από την Πολωνία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να προωθήσουμε την Ανατολική Ευρώπη στην αγορά των ΗΠΑ και να την δείξουμε ως τον ασφαλή και ελκυστικό προορισμό που είναι σίγουρα.»
Αν και οι άμεσοι οικονομικοί και γεωπολιτικοί κίνδυνοι ήταν δικαίως μπροστά στο μυαλό, η ETC εξασφάλισε ότι οι παρευρισκόμενοι άκουσαν επίσης για τις τελευταίες τάσεις στον τουρισμό από συνεργαζόμενα μέλη της ETC, συμπεριλαμβανομένων των Airbnb, Google, Crowdriff, Sojern και Expedia .