
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η θέση της Ευρώπης ενισχύεται από τη φήμη της ως ο ασφαλέστερος προορισμός στον κόσμο -ένας παράγοντας που συνεχίζει να διαμορφώνει τις επιλογές των ταξιδιωτών- όπως αποκαλύπτει το τελευταίο Βαρόμετρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC).
Ταυτόχρονα, τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την ήπειρο παρουσιάζουν αποκλίνοντα πρότυπα μεταξύ των αγορών. Αυξανόμενη είναι η ζήτηση στις ΗΠΑ και τη Νότια Κορέα, ήπιες μεταβολές στη Βραζιλία και την Αυστραλία, επιβράδυνση στην Κίνα και τον Καναδά και μέτρια κέρδη στην Ιαπωνία.
Η συνολική ζήτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων για την περίοδο Σεπτεμβρίου έως Δεκεμβρίου 2025 έχει μειωθεί σε σύγκριση με πέρυσι, με το 55% να σχεδιάζει μία απόδραση στο εξωτερικό, μειωμένο 4%.
Το ποσοστό των ταξιδιωτών που δεν επιθυμούν να ταξιδέψουν σε μεγαλύτερες αποστάσεις έχει αυξηθεί, ιδίως στην Κίνα, τη Βραζιλία και τον Καναδά, σηματοδοτώντας μια αυξανόμενη αίσθηση προσοχής.
Μέσα σε αυτή την εικόνα, οι προθέσεις επίσκεψης στην Ευρώπη παραμένουν σταθερές, υπογραμμίζοντας την ανθεκτικότητα της περιοχής σε ένα απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον.
Μικτό κλίμα στις αγορές
Συνολικά, το 38% τστις κορυφαίες αγορές ταξιδιών στο εξωτερικό σκοπεύει να ταξιδέψει στην Ευρώπη τους επόμενους μήνες, ποσοστό που παραμένει αμετάβλητο σε σύγκριση με το 2024. Πίσω από αυτό το κύριο ποσοστό, προκύπτουν διαφορές:
- Η Κίνα παραμένει η ισχυρότερη αγορά, με το 69% να σχεδιάζει ένα ταξίδι στην Ευρώπη, αν και μειωμένο από το 83% πέρυσι.
Η Γηραιά Ήπειρος εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα, αλλά τα ταξίδια σε κοντινές αποστάσεις κερδίζουν έδαφος καθώς η οικονομική ανασφάλεια διαμορφώνει τις επιλογές δαπανών.
- Η Βραζιλία εξακολουθεί να κατατάσσεται υψηλά στο 46%, σημειώνοντας μείωση 2% σε ετήσια βάση.
Το υψηλό κόστος επιβαρύνει σημαντικά την οικονομία, αλλά τα ταξίδια παραμένουν ισχυρή προτεραιότητα για πολλούς. Οι Βραζιλιάνοι, εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να διαθέσουν τον προϋπολογισμό τους για εμπειρίες στο εξωτερικό.
- Η Αυστραλία σημειώνει άνοδο 37%, από 33% πέρυσι, αντανακλώντας τη σταθερή ζήτηση παρά τις ανησυχίες για το κόστος.
- Ο Καναδάς υποχωρεί στο 35%, από 39% το 2024, με περισσότερους ταξιδιώτες να είναι επιφυλακτικοί σχετικά με τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων εν μέσω του τρέχοντος πολιτικού και οικονομικού κλίματος.
- Οι ΗΠΑ (29%) και η Νότια Κορέα (33%) αναφέρουν αξιοσημείωτες αυξήσεις σε σχέση με πέρυσι (23% και 27% αντίστοιχα).
Και στις δύο αγορές, το ενδιαφέρον ενισχύεται παρά την ευρύτερη γεωπολιτική αβεβαιότητα, με την εικόνα σταθερότητας της Ευρώπης να υποστηρίζει τη ζήτηση.
- Η Ιαπωνία παραμένει το χαμηλότερο ποσοστό στο 20%, από 17% το 2024. Οι ανησυχίες για το πολιτικό κλίμα και την προσωπική ασφάλεια στην Ευρώπη εξακολουθούν να επηρεάζουν αρνητικά το κλίμα, αλλά η μέτρια βελτίωση υποδηλώνει αργή ανάκαμψη.
Η ασφάλεια ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η Ευρώπη θεωρείται η ασφαλέστερη περιοχή παγκοσμίως, μπροστά από άλλες παγκόσμιες περιοχές σε όρους πολιτικής σταθερότητας, προσωπικής ασφάλειας, φυσικών κινδύνων, σχέσεων με τους ντόπιους και κινδύνων σύγκρουσης ή τρομοκρατίας.
Η ασφάλεια παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας για τους ταξιδιώτες κατά την επιλογή ενός προορισμού, ακολουθούμενη από τα αξιοθέατα που πρέπει οπωσδήποτε να δουν και τις τουριστικές υποδομές.
Οι πιέσεις κόστους συνεχίζονται
- Η οικονομική προσιτότητα εξακολουθεί να αποτελεί το κύριο εμπόδιο για τα ταξίδια στο εξωτερικό προς την Ευρώπη, όπως αναφέρει το 42%.
- Οι νεότεροι τουρίστες, ειδικότερα, επισημαίνουν το κόστος ως εμπόδιο (61%), ενισχύοντας την ανάγκη για ανταγωνιστικές και ευέλικτες προσφορές.
- Οι προσδοκίες για δαπάνες αντικατοπτρίζουν επίσης τους αυστηρότερους προϋπολογισμούς, με τους περισσότερους επισκέπτες να σχεδιάζουν να δαπανήσουν μεταξύ 100 και 200 ευρώ ανά άτομο την ημέρα και λιγότερους να είναι διατεθειμένοι να υπερβούν τα 200 ευρώ σε σύγκριση με το 2024.
Αυτή η μετατόπιση είναι ιδιαίτερα έντονη μεταξύ των Κινέζων και Βραζιλιάνων ταξιδιωτών, όπου το ποσοστό που αναμένει να δαπανήσει περισσότερα από 200 ευρώ μειώθηκε απότομα, από 38% σε 25% στην Κίνα και από 45% σε 38% στη Βραζιλία.
Σκανδιναβική ανάπτυξη και ταξίδια σε πολλές χώρες
Οι ταξιδιώτες από το εξωτερικό παραμένουν πιο πρόθυμοι να εξερευνήσουν τα διαχρονικά αγαπημένα μέρη της Ευρώπης, όπως Γαλλία (38%), Ιταλία (31%), Ηνωμένο Βασίλειο (26%), Γερμανία (25%) και Ισπανία (24%).
Ωστόσο, το ενδιαφέρον επεκτείνεται προς τα βόρεια, με τις σκανδιναβικές χώρες να κερδίζουν αξιοσημείωτη δυναμική.
Η Νορβηγία έχει δει το ενδιαφέρον να αυξάνεται από 9% το 2024 σε 12% το 2025, ακολουθούμενη από τη Φινλανδία (7% έως 10%) και την Ισλανδία (5% έως 8%).
Αυτά τα κέρδη αντικατοπτρίζουν το αυξανόμενο ενδιαφέρον για την περιοχή, ιδιαίτερα την περίοδο με το Βόρειο Σέλας.
Το Βαρόμετρο επιβεβαιώνει επίσης τη δημοτικότητα των πολυκρατικών δρομολογίων, με το 73% να σχεδιάζει να επισκεφθεί περισσότερες από μία χώρες κατά τη διάρκεια του ευρωπαϊκού ταξιδιού του.
Οι Κινέζοι ξεχωρίζουν, οι οποίοι σκοπεύουν να επισκεφθούν κατά μέσο όρο 5,5 προορισμούς σε σύγκριση με 3,8 το 2024.
Μεταξύ των ταξιδιωτών που διαμένουν εντός της ίδιας χώρας, περισσότεροι στρέφονται σε τρένα (38%) και αυτοκίνητα (32%) αυτό το φθινόπωρο, τα οποία έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα από πέρυσι.
Αντίθετα, η χρήση πτήσεων πλήρους εξυπηρέτησης έχει μειωθεί απότομα (-18%). Η τάση είναι πιο εμφανής μεταξύ των Κινέζων επισκεπτών, αντανακλώντας μια στροφή προς μεγαλύτερη ευελιξία και πιο βιώσιμους τρόπους ταξιδιού εντός ενός προορισμού.
Όπως δήλωσε ο Miguel Sanz, πρόεδρος της ETC “η ασφάλεια και η σταθερότητα παραμένουν τα ισχυρότερα πλεονεκτήματα της Ευρώπης σε έναν αβέβαιο κόσμο. Ταυτόχρονα, η παρούσα έρευνα μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της προσιτής τιμής, αν θέλουμε να διατηρήσουμε την Ευρώπη προσβάσιμη στις νεότερες γενιές.
Η αυξανόμενη ελκυστικότητα προορισμών όπως οι σκανδιναβικές χώρες δείχνει πώς μπορούμε να διαφοροποιήσουμε τη ζήτηση και να κατανείμουμε τον τουρισμό πιο ομοιόμορφα.
Δρώντας από κοινού, οι ευρωπαϊκοί προορισμοί μπορούν να διασφαλίσουν ότι η Ευρώπη θα συνεχίσει να αποτελεί έναν ασφαλή, ελκυστικό και βιώσιμο προορισμό για ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο.”