Σύνταξη: tourismtoday.gr

Πτώση της πρόθεσης για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την Ευρώπη για την καλοκαιρινή περίοδο του 2025, αποκαλύπτει η τελευταία έκδοση του Long-Haul Travel Barometer της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC).

Ενώ ο παγκόσμιος τουρισμός συνεχίζει να δείχνει ανθεκτικότητα, οι αυξανόμενες ανησυχίες για το κόστος, η γεωπολιτική αστάθεια και η εξασθένηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης επηρεάζουν τις αποφάσεις των τουριστών σε βασικές αγορές.

  • Το 57% στις μεγάλες αγορές – πηγές μακρινών αποστάσεων σχεδιάζει ταξίδια μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου 2025, σημειώνοντας μείωση 1% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
  • Η πρόθεση να επισκεφθεί κανείς την Ευρώπη έχει μειωθεί από 41% το 2024 σε 39% φέτος. Ιδιαίτερα έχει μειωθεί κυρίως σε τουρίστες από τις ΗΠΑ (-7%), τη Βραζιλία (-6%), τον Καναδά (-5%) και την Ιαπωνία (-5%).
  • Ωστόσο, η Κίνα παραμένει μια από τις χώρες που ξεχωρίζουν. Οι Κινέζοι (72%) ωθούμενοι από την οικονομική ανάκαμψη θα επισκεφθούν την ήπειρο αυτό το καλοκαίρι, καταγράφοντας άνοδο 10% σε ετήσια βάση.

Οι ανησυχίες για την προσιτή τιμή αποδυναμώνουν την πρόθεση ταξιδιού

Η αντίληψη του υψηλού κόστους παραμένει το πιο συχνά αναφερόμενο εμπόδιο για ταξίδια στην Ευρώπη, το οποίο αναφέρθηκε από σχεδόν τους μισούς που δεν κάνουν τουρισμό στην περιοχή.

Αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική άνοδο 7% από το περασμένο καλοκαίρι, αντανακλώντας την αυξανόμενη ευαισθησία στις τιμές εν μέσω πληθωρισμού και μεταβολών των συναλλαγματικών ισοτιμιών.

Σε τουρίστες από τις ΗΠΑ και τη Βραζιλία, οι οικονομικές αβεβαιότητες και οι ευαισθησίες στο κόστος είναι πιο έντονες. Πάνω από τους μισούς αναφέρουν το κόστος ταξιδιού ως τον κύριο αποτρεπτικό παράγοντα.

Ο περιορισμένος χρόνος διακοπών και η προτίμηση για εγχώριες διακοπές παραμένουν επίσης σημαντικοί παράγοντες, ειδικά ταξιδιώτες από την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Αυστραλία.

Σε μια πιο καθησυχαστική νότα, οι ανησυχίες για τον Ρωσοουκρανικό πόλεμο έχουν μειωθεί σημαντικά, μόνο το 4% τον ανέφερε ως εμπόδιο για τα ευρωπαϊκά ταξίδια αυτό το καλοκαίρι.

Το ταξιδιωτικό κλίμα προς την Ευρώπη αποκλίνει στις βασικές αγορές

  • Από τους Αμερικανούς το 33% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι στο -7% από το 2024. Η αύξηση του κόστους και οι πολιτικές ανησυχίες -συμπεριλαμβανομένης της ανησυχίας για το πώς γίνονται αντιληπτές οι ΗΠΑ στο εξωτερικό- μειώνουν τον ενθουσιασμό.
  • Το ενδιαφέρον από τη Βραζιλία είναι επίσης σε πτώση σε σύγκριση με πέρυσι (-6%). Ωστόσο το 45% εξακολουθεί να σκοπεύει να ταξιδέψει στην Ευρώπη, με τους νεότερους και υψηλότερου εισοδήματος τουρίστες να παραμένουν οι πιο ενθουσιώδεις.
  • Στον Καναδά, το κλίμα ανακάμπτει από τα χαμηλότερα επίπεδα που παρατηρήθηκαν νωρίτερα φέτος, αλλά παραμένει κάτω από το καλοκαίρι του 2024. Επί του παρόντος, το 37% των Καναδών σχεδιάζει ένα ταξίδι στην ήπειρο, μειωμένο 5% από πέρυσι, καθώς το κόστος ταξιδιού και οι γεωπολιτικές εντάσεις συνεχίζουν να επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων.
  • Οι Ιάπωνες δείχνουν το χαμηλότερο ενδιαφέρον για διακοπές στην Γηραιά Ήπειρο μεταξύ όλων των αγορών. Μόνο το 13% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη, μειωμένο 5% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό αντανακλά τον συνεχιζόμενο αντίκτυπο του αδύναμου γιεν και της υποτονικής καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
  • Στη Νότια Κορέα, το συνολικό κλίμα για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων παραμένει σταθερό. Μόνο το 30% εξετάζει την Ευρώπη, με τις προτιμήσεις να επικεντρώνονται στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία.
  • Παράλληλα με την Κίνα, η Αυστραλία ξεχωρίζει ως η μόνη άλλη αγορά που καταγράφει σαφή άνοδο στην πρόθεση ταξιδιού. Το 40% σχεδιάζει να ταξιδέψει στην περιοχή, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σύγκριση με το περασμένο καλοκαίρι.

Πρώιμες αναχωρήσεις και μεταβαλλόμενοι προϋπολογισμοί

  • Φέτος, όλο και περισσότεροι επιλέγουν αποδράσεις νωρίτερα κατά τη θερινή περίοδο. Ενώ ο Ιούλιος και ο Αύγουστος παραμένουν οι μήνες αιχμής για το 46%, το ενδιαφέρον για τον Μάιο και τον Ιούνιο έχει αυξηθεί από 24% το 2024 σε 34% το 2025.
  • Τα πρότυπα δαπανών μεταβάλλονται. Το ποσοστό όσων θα ξοδέψουν πάνω από 200 ευρώ την ημέρα έχει μειωθεί 11%, ενώ για δαπάνες 100–200 ευρώ την ημέρα έχει αυξηθεί 40%.
  • Σε όλες τις αγορές, η εστίαση παραμένει η κορυφαία προτεραιότητα στον προϋπολογισμό (65%), ακολουθούμενη από τις τουριστικές δραστηριότητες και τα ψώνια.
  • Το κόστος για τις μεταφορές (41%) είναι επίσης σημαντικό, αντανακλώντας τον υψηλό αριθμό ταξιδιών πολλαπλών προορισμών που σχεδιάζονται, μια τάση που συνεχίζει να καθορίζει την ελκυστικότητα των ευρωπαϊκών αποδράσεων.

Όπως υπογραμμίζει ο Miguel Sands, πρόεδρος της ETC, “σε μια εποχή μείωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης παγκοσμίως, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να ενισχυθεί η θέση της Ευρώπης ως κορυφαίου προορισμού.

Αυτό σημαίνει βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της προσβασιμότητας των ευρωπαϊκών εμπειριών, ενώ παράλληλα θα συνεχιστεί η προβολή λιγότερο γνωστών προορισμών και ταξιδιών εκτός σεζόν.

Με τη σωστή στρατηγική εστίαση, η Ευρώπη μπορεί να συνεχίσει να προσφέρει ουσιαστικό, υψηλής ποιότητας τουρισμό τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους.”