Η πανδημία Covid-19 συνέχισε να επηρεάζει τις οικονομικές επιδόσεις της Fraport AG το οικονομικό έτος 2021.

Ωστόσο, η Fraport αύξησε τα έσοδα και τα λειτουργικά της αποτελέσματα (EBITDA) από έτος σε έτος, παρά το συνεχιζόμενο ασταθές περιβάλλον της αγοράς.

Αυτή η θετική τάση υποστηρίχθηκε κυρίως από την αυστηρή διαχείριση του κόστους της εταιρείας και από τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη της κίνησης κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021 – στη Φρανκφούρτη, και ιδιαίτερα στα αεροδρόμια του Ομίλου παγκοσμίως.

Το αποτέλεσμα του Ομίλου (καθαρά κέρδη) επανήλθε σαφώς σε θετικό έδαφος, φθάνοντας τα 91,8 εκατ. ευρώ στο τέλος του έτους 2021 (2019: μείον 690,4 εκατ. ευρώ).

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport AG, Dr. Stefan Schulte , σχολίασε:

Χρησιμοποιήσαμε το προηγούμενο έτος για να αυξήσουμε περαιτέρω την ανταγωνιστικότητά μας, ενισχύοντας έτσι τη θέση της Fraport για μελλοντική ανάπτυξη. Ευθυγραμμίσαμε εκ νέου την εταιρεία μας εφαρμόζοντας αυστηρή διαχείριση κόστους και, όπου είναι απαραίτητο, υιοθετώντας άμεσα μέτρα μείωσης του προσωπικού – ως απάντηση στον αισθητά χαμηλότερο όγκο κίνησης τώρα. Η Fraport έχει γίνει μια πιο ευέλικτη και αποτελεσματική εταιρεία από ό,τι πριν από την πανδημία.

Αυτό θα είναι καθοριστικός παράγοντας για τη μελλοντική μας επιτυχία, ενώ θα συνεπάγεται επίσης ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία – επίσης ενόψει της τρέχουσας γεωπολιτικής κατάστασης.

Μια ματιά στην τρέχουσα κατάσταση των κρατήσεων πτήσεων προκαλεί αισιοδοξία. Τα στοιχεία των κρατήσεων υπογραμμίζουν ξεκάθαρα ότι οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να ταξιδέψουν ξανά.

Για το λόγο αυτό, εστιάζουμε τώρα στην ενίσχυση των λειτουργιών. Αυτό περιλαμβάνει σχέδια για πρόσληψη έως και 1.000 επιχειρησιακού προσωπικού το 2022. Ταυτόχρονα, εντείνουμε τους κλιματικούς μας στόχους. Στόχος μας είναι να είμαστε απαλλαγμένοι από άνθρακα έως το 2045 – στη Φρανκφούρτη, καθώς και σε όλα τα αεροδρόμια του Ομίλου μας σε όλο τον κόσμο».

Οι θετικές οικονομικές επιδόσεις οδηγούνται σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση της κυκλοφορίας

Οι παγκόσμιοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί εξακολουθούν να περιορίζουν τη ζήτηση επιβατών τους πρώτους μήνες του 2021. Η κίνηση επιταχύνθηκε και πάλι αισθητά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Συνολικά 24,8 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν μέσω του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης (FRA) το 2021, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 32% από έτος σε έτος (2019: μείωση 65%). Τα περισσότερα από τα αεροδρόμια του διεθνούς χαρτοφυλακίου της Fraport επωφελήθηκαν επίσης από την ανανεωμένη επιθυμία των ανθρώπων να ταξιδέψουν σε προορισμούς με ζεστό καιρό – με ορισμένα αεροδρόμια του Ομίλου να σημειώνουν σημαντική αύξηση επιβατών. Τον Οκτώβριο του 2021, η κίνηση έφτασε σχεδόν στα επίπεδα πριν από την κρίση στα ελληνικά αεροδρόμια και το αεροδρόμιο της Αττάλειας στην Τουρκική Ριβιέρα. Σε ολόκληρο τον Όμιλο, οι ρυθμοί αύξησης της κίνησης κυμαίνονταν μεταξύ 31% στο αεροδρόμιο της Λιουμπλιάνα και 126 τοις εκατό στην Αττάλεια, από έτος σε έτος. Η διακίνηση φορτίου στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (που περιλαμβάνει αεροπορικά εμπορεύματα και αεροπορικά ταχυδρομεία) συνέχισε επίσης να αυξάνεται το 2021.

Παρά την έλλειψη κοιλιακής χωρητικότητας σε επιβατικά αεροσκάφη, η FRA σημείωσε ακόμη και νέο ρεκόρ για την κυκλοφορία φορτίου το οικονομικό έτος 2021. Αυτό υπογραμμίζει τον ζωτικό ρόλο της Φρανκφούρτης ως μία από τις κορυφαίοι κόμβοι φορτίου στην Ευρώπη.

Αντικατοπτρίζοντας τη συνολική θετική απόδοση της Fraport στην κίνηση, τα έσοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 27,8% σε ετήσια βάση στα 2,14 δισ. ευρώ. Προσαρμοσμένα για τα έσοδα από μέτρα κατασκευής και επέκτασης στις θυγατρικές της Fraport παγκοσμίως (σύμφωνα με τη Διερμηνεία 12), τα έσοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 30,9% στα 1,90 δισ. ευρώ. Αντικατοπτρίζοντας τη συνολική θετική απόδοση της Fraport στην κίνηση, τα έσοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 27,8% σε ετήσια βάση στα 2,14 δισ. ευρώ. Προσαρμοσμένα για τα έσοδα από μέτρα κατασκευής και επέκτασης στις θυγατρικές της Fraport παγκοσμίως (σύμφωνα με τη Διερμηνεία 12), τα έσοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 30,9% στα 1,90 δισ. ευρώ. Αντικατοπτρίζοντας τη συνολική θετική απόδοση της Fraport στην κίνηση, τα έσοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 27,8% σε ετήσια βάση στα 2,14 δισ. ευρώ. Προσαρμοσμένα για τα έσοδα από μέτρα κατασκευής και επέκτασης στις θυγατρικές της Fraport παγκοσμίως (σύμφωνα με τη Διερμηνεία 12), τα έσοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 30,9% στα 1,90 δισ. ευρώ.

Με γνώμονα την αύξηση των εσόδων και την περαιτέρω σημαντική μείωση των λειτουργικών εξόδων, το EBITDA του Ομίλου (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) επανήλθε σαφώς σε θετικό έδαφος το οικονομικό 2021, φτάνοντας τα 757,0 εκατ. ευρώ (2019: μείον 250,6 εκατ. ευρώ). Αυτή η ανάπτυξη υποστηρίχθηκε επίσης από πληρωμές αποζημιώσεων που σχετίζονται με την κρίση και άλλες αποζημιώσεις για την πανδημία που χορηγήθηκαν από τις κυβερνήσεις – συνολικού ύψους περίπου 320 εκατ. ευρώ. Το EBIT του Ομίλου επίσης αυξήθηκε σημαντικά στα 313,7 εκατ. ευρώ (2019: μείον 708,1 εκατ. ευρώ).

Το αποτέλεσμα του Ομίλου (καθαρά κέρδη) ανέκαμψε από ζημία 690 εκατ. ευρώ που καταγράφηκε το 2020 (το πρώτο έτος πανδημίας) σε κέρδος 91,8 εκατ. ευρώ το 2021.

Οι μειώσεις κόστους επιτρέπουν στην Fraport να επικεντρωθεί στην ενίσχυση των εργασιών
Στα μέσα του 2021, η Fraport πέτυχε ήδη τον στόχο που είχε θέσει για τη μείωση των δαπανών προσωπικού στη Φρανκφούρτη. Μέχρι τότε, περίπου 4.300 θέσεις εργασίας είχαν περικοπεί με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, οδηγώντας αντίστοιχα σε μείωση του κόστους προσωπικού. Περαιτέρω εξοικονόμηση πόρων επιτεύχθηκε με την εφαρμογή της εργασίας σύντομου χρόνου για τους εργαζόμενους (στο πλαίσιο του γερμανικού προγράμματος «Kurzarbeit»). Ωστόσο, το “Kurzarbeit” ίσχυε μόνο για το μη επιχειρησιακό προσωπικό της Φρανκφούρτης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους 2021. Για το επιχειρησιακό προσωπικό, η εργασία με σύντομο χρόνο μειώθηκε σταδιακά κατά τη διάρκεια του έτους παράλληλα με την αύξηση των λειτουργιών του αεροδρομίου. Επιπλέον, η Fraport άρχισε ξανά να προσλαμβάνει επιχειρησιακό προσωπικό.

Αυστηρή διαχείριση κόστους και συνεχής ανάπτυξη Ομίλου

Η Fraport εφάρμοσε μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης σε πολύ πρώιμο στάδιο. Επειδή αυτά τα μέτρα έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά, ο Όμιλος εστιάζει πλέον στον εξορθολογισμό των διαδικασιών και στην ευθυγράμμιση των οργανωτικών δομών για την περαιτέρω αύξηση της αποτελεσματικότητας. Επιπλέον, η εταιρεία θα συνεχίσει την αυστηρή πολιτική διαχείρισης κόστους, μειώνοντας ή αναβάλλοντας όλες τις επενδύσεις που δεν είναι απαραίτητες για τη διατήρηση των εργασιών. Ταυτόχρονα, η Fraport συνεχίζει να επιδιώκει σημαντικές στρατηγικές επενδύσεις για το μέλλον, όπως η κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού 3 του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης. Στο χώρο του νέου τερματικού σταθμού, το σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωμένο Pier G τίθεται σε κατάσταση ανενεργού αναμονής. Εάν η μεγάλη ζήτηση επιβατών απαιτεί πρόσθετη χωρητικότητα, η προβλήτα G – η οποία έχει προγραμματιστεί να ανοίξει το 2026 – θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα σε ευέλικτη βάση,

Η Fraport επιταχύνει τους στόχους βιωσιμότητας

Παρά τις συνεχιζόμενες επιχειρηματικές προκλήσεις κατά το δεύτερο έτος πανδημίας, η Fraport έθεσε την πορεία το 2021 για έναν ακόμη πιο φιλόδοξο στόχο για το κλίμα. Ο φορέας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου έχει δεσμευτεί να είναι απαλλαγμένος από άνθρακα σε όλες τις τοποθεσίες του σε ολόκληρο τον Όμιλο έως το 2045. Αυτή η δέσμευση περιλαμβάνει ένα εκτενές πακέτο μέτρων που πρέπει να υιοθετηθεί στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης που εδρεύει στην έδρα του Ομίλου, αλλά και ως κατευθυντήρια γραμμή για τα αεροδρόμια του Ομίλου Fraport Παγκόσμιος. Το πακέτο της Fraport για το κλίμα αποκλείει ρητά μέτρα που απλώς αντισταθμίζουν τον άνθρακα.

Στη Φρανκφούρτη, η Fraport αγοράζει ηλεκτρική ενέργεια από υπάρχουσες χερσαίες ανεμογεννήτριες από τον Ιούλιο του 2021. Ένα άλλο ορόσημο ακολούθησε τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους με την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ της Fraport και του παρόχου ενέργειας EnBW. Βάσει αυτής της συμφωνίας, η EnBW θα παρέχει περίπου 85 μεγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας ετησίως στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης από ένα υπεράκτιο αιολικό πάρκο, ξεκινώντας από το 2026. Άλλα μέτρα της Fraport περιλαμβάνουν την αύξηση της χρήσης φωτοβολταϊκών συστοιχιών για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τη σταδιακή μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την τροφοδοσία του στόλου οχημάτων , καθώς και μια σειρά από άλλες βελτιώσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

Προοπτικές

Για το τρέχον επιχειρηματικό έτος 2022, το Εκτελεστικό Συμβούλιο της Fraport αναμένει ότι η κίνηση στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης θα κυμαίνεται μεταξύ περίπου 39 και 46 εκατομμυρίων ταξιδιωτών – που αντιστοιχεί στο 55 έως 65% του επιπέδου επιβατών πριν από την κρίση του 2019. Τα έσοδα του Ομίλου προβλέπεται να φτάσουν περίπου τα 3 δισ. ευρώ. Το EBITDA του Ομίλου αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 760 εκατ. ευρώ και 880 εκατ. ευρώ, ενώ το EBIT του Ομίλου προβλέπεται να ανέλθει μεταξύ 320 εκατ. ευρώ και 440 εκατ. ευρώ. Το αποτέλεσμα του Ομίλου (καθαρά κέρδη) αναμένεται να διαμορφωθεί μεταξύ 50 εκατ. ευρώ και 150 εκατ. ευρώ. Η τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση έχει ήδη ληφθεί υπόψη σε αυτήν την προοπτική στο βαθμό που είναι τώρα δυνατό, δεδομένης όλης της αβεβαιότητας.

Η Julia Kranenberg διορίστηκε ως μελλοντικό εκτελεστικό μέλος της Fraport AG για το HR

Η Julia Kranenberg θα ενταχθεί στο Εκτελεστικό Συμβούλιο της Fraport AG ως νέο μέλος του διοικητικού συμβουλίου που είναι υπεύθυνο για το ανθρώπινο δυναμικό (HR) και ως Εκτελεστική Διευθύντρια Εργασιακών Σχέσεων. Αυτό αποφασίστηκε από το Εποπτικό Συμβούλιο της εταιρείας στη συνεδρίασή του στις 14 Μαρτίου. Θα διαδεχθεί τον Michael Müller , ο οποίος πρόκειται να συνταξιοδοτηθεί λόγω ηλικίας στις 30 Σεπτεμβρίου 2022.

Η κα Kranenberg εντάχθηκε στην ενεργειακή εταιρεία RWE με έδρα το Έσσεν το 2007, όπου κατείχε διάφορες θέσεις διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Αφού η RWE χώρισε τις δραστηριότητές της σε ξεχωριστές εταιρείες, εντάχθηκε στην Innogy SE το 2016. Υπηρετώντας ως επικεφαλής της Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού και της Ανώτατης Εκτελεστικής Διοίκησης για ολόκληρο τον Όμιλο Innogy, ήταν υπεύθυνη για την ανάπτυξη των 40.000 υπαλλήλων και διευθυντών – συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού για ανώτερα στελέχη.

Μετά την επακόλουθη εξαγορά της Innogy από τον Όμιλο E.ON, η Kranenberg διαδραμάτισε βασικό ρόλο από τον Απρίλιο του 2018 και μετά στην ενοποίηση των δραστηριοτήτων HR και των δύο εταιρειών. Τον Μάρτιο του 2020, μετακόμισε στην Avacon AG για να αναλάβει εκτελεστικές ευθύνες για το HR, μαζί με τις αγορές, την περιουσία και την περιβαλλοντική ασφάλεια.

Το μελλοντικό μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της Fraport AG Julia Kranenberg είναι παντρεμένο και έχει έναν γιο 10 ετών.

Ο Michael Boddenberg , Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της Fraport AG και Υπουργός Οικονομικών της Έσσης, υπογράμμισε ότι ήταν πολύ ικανοποιημένος με την επιλογή των στελεχών. «Γνωρίσαμε πολλούς ηγέτες επιχειρήσεων υψηλού επιπέδου, αλλά τελικά η Julia Kranenberg ξεχώρισε λόγω της ποικίλης εμπειρίας που απέκτησε σε μια μεγάλη εταιρεία υποδομής, όπου υποστήριξε μια σειρά από διαδικασίες μετασχηματισμού. Μου έκανε επίσης εντύπωση η απλή επαγγελματική και ανθρώπινη προσέγγισή της».

Ο Boddenberg επαίνεσε επίσης τις υπηρεσίες του απερχόμενου Εκτελεστικού Διευθυντή Εργασιακών Σχέσεων: «Με την αποχώρηση του Michael Müller, η Fraport AG χάνει έναν εξαιρετικό ηγέτη που, με την σχεδόν 40χρονη εμπειρία του στο αεροδρόμιο, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της Fraport AG. σήμερα. Ειδικότερα, η διασφάλιση των συμφερόντων των εργαζομένων –τόσο στις καλές εποχές όσο και στα χρόνια της κρίσης της αεροπορικής βιομηχανίας– ήταν πάντα θέμα καρδιάς του. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Müller για την εξαιρετική δουλειά, την αφοσίωση και τη συνεργασία του και να του ευχηθώ ότι καλύτερο και τις ευλογίες του Θεού για το μέλλον».

Ο Michael Müller εντάχθηκε στο Εκτελεστικό Συμβούλιο της Fraport τον Οκτώβριο του 2012. Έκτοτε, έχει την ευθύνη του διοικητικού συμβουλίου για τις Υπηρεσίες εδάφους, τους ανθρώπινους πόρους και τον εσωτερικό έλεγχο. Το 1984, ο κ. Müller εντάχθηκε στην FAG, όπως ονομαζόταν παλαιότερα η εταιρεία εκμετάλλευσης του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης. Από το 1993, κατείχε μια σειρά από εκτελεστικούς ρόλους HR. Απόφοιτος στα οικονομικά, ο Müller διορίστηκε επικεφαλής του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού το 1997. Το 2009 διορίστηκε επικεφαλής Υπηρεσιών Επίγειας στη Fraport AG.