της Εύας Οικονομάκη

Το ορόσημο των 37 εκατ. επιβατών εκτιμάται ότι θα φτάσει φέτος η Fraport Greece στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται, με τα πρώτα μηνύματα για το 2026 να είναι ευοίωνα για την περαιτέρω ανάπτυξη των αερολιμένων.

«Σε γενικές γραμμές προβλέπουμε ότι φέτος η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια που διαχειριζόμαστε θα προσεγγίσει τους 37 εκατ. επιβάτες. Από την ανάληψη διαχείρισης των αερολιμένων μέχρι σήμερα η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί κατά 45%. Αυτή η αύξηση είναι αντίστοιχη των επενδύσεων που έχουμε υλοποιήσει για την ενίσχυση της χωρητικότητας των αεροδρομίων», επεσήμανε ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, στο πλαίσιο σχετικής ενημέρωσης.

Το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου κατέγραψε άνοδο 2,7%, ποσοστό που παραπέμπει σε περισσότερους από 900 χιλιάδες ταξιδιώτες επιπλέον σε ετήσια βάση. Σε μηνιαία βάση, ο φετινός Οκτώβριος έκλεισε στο συν 3,7% σε σχέση με πέρυσι, με 3,5 εκατ. ταξιδιώτες.

Σε επίπεδο 10μήνου, τα 12 από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η Fraport Greece κατέγραψαν άνοδο, με εκείνα της Μυκόνου και της Σαντορίνης να σημειώνουν απώλειες σε ποσοστό 1,9% και 16,2% αντίστοιχα σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Σύμφωνα, δε, με τον Αλεξάντερ Τσινέλ, CEO της Fraport Greece, η εταιρεία από την έναρξη ισχύος της σύμβασης παραχώρησης των αερολιμένων μέχρι το τέλος Οκτωβρίου έχει εξυπηρετήσει στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια περίπου 248 εκατ. ταξιδιώτες.

Η επιμήκυνση

Η Fraport Greece, μάλιστα, φαίνεται ότι κερδίζει το στοίχημα της παράτασης της σεζόν, με τα στοιχεία να παραπέμπουν σε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά τους μήνες που προηγούνται ή έπονται της περιόδου υψηλής τουριστικής ζήτησης.

Πιο συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση εξωτερικού έχει ενισχυθεί κατά 29,6% το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου του τρέχοντος έτους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και κατά 26,5% το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου σε σχέση και πάλι με το 2022, αυξήσεις που αντιστοιχούν σε περίπου 1 εκατ. ταξιδιώτες επιπλέον.

«Στόχος μας είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου και αυτό γίνεται πράξη. Καταγράφουμε αύξηση της κίνησης κατά τους περιφερειακούς μήνες. Στην κατεύθυνση αυτή, παρέχουμε κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν τα δρομολόγιά τους τους συγκεκριμένους μήνες», επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο Γ. Βήλος.

«Σε ό,τι αφορά το χειμερινό πρόγραμμα, το οποίο ήταν διετές και φέτος το ανανεώσαμε με νέους όρους, παρέχουμε σε κάθε αεροπορική εταιρεία έκπτωση 10 ευρώ για κάθε αναχωρούντα επιβάτη, ποσό αυξημένο σε σχέση με τα 7 ευρώ που ίσχυαν μέχρι πέρυσι, για την προσθήκη νέων διεθνών δρομολογίων τον χειμώνα. Αντίστοιχα, παρέχουμε και στους περιφερειακούς μήνες σημαντικές εκπτώσεις, που ενισχύονται κατά τους πιο δύσκολους μήνες που είναι ο Μάρτιος και ο Νοέμβριος. Το πρόγραμμα ίσχυε για δύο χρόνια και κατόπιν συζητήσεων διευρύνεται με ισχύ 3 ετών», συμπλήρωσε ο Γ. Βήλος.

Οι επενδύσεις

Την ίδια στιγμή, η εταιρεία έχει δρομολογήσει ένα πρόγραμμα ύψους 200 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030 για την επέκταση της χωρητικότητας σε κάποια από τα 14 αεροδρόμια «που αναπτύσσονται ταχύτερα από τις αρχικές προσδοκίες μας, όπως η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος. Θέλουμε να ευθυγραμμίσουμε τη δυναμικότητα των τερματικών σταθμών και τις υποδομές με τη ζήτηση», όπως είπε ο Αλ. Τσινέλ, επισημαίνοντας πως από την έναρξη της παραχώρησης μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει επενδύσει πάνω από 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του σχετικού τιμήματος στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού.

Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και ένα ακόμη επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 145 εκατ. ευρώ, το οποίο θα καλυφθεί και με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης για τη βελτίωση των αεροδιαδρόμων στα αεροδρόμια.

«Η επιβατική κίνηση θα συνεχίσει να αυξάνεται. Ο ελληνικός τουρισμός έχει εξελιχθεί σε μια δύναμη από μόνος του. Αναμένουμε ότι τόσο η κίνηση όσο και ο τουρισμός θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται, γι’ αυτό συνεχίζουμε να επενδύουμε», είπε, μεταξύ άλλων, ο Αλ. Τσινέλ.

Αναφορικά με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, το οποίο από τον Ιανουάριο του 2026 περνά στη διαχείριση του σχήματος Fraport AG-Delta Airport Investments-Πηλέας, που αναδείχθηκε ανάδοχος στο πλαίσιο σχετικού διαγωνισμού, στόχος είναι η ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος νωρίτερα από το προβλεπόμενο.

«Στόχος μας είναι να ολοκληρωθούν οι εργασίες μέχρι το 2028. Θα τριπλασιάζουμε την έκταση του τερματικού σταθμού, από 3.000 τ.μ. σε 9.000 τ.μ. Εντωμεταξύ από τον Ιανουάριο θα κάνουμε κινήσεις που θα βελτιώσουν την εικόνα και την εμπειρία στον υφιστάμενο τερματικό σταθμό», είπε ο Γ. Βήλος.

Ο διαγωνισμός για τα 22

Σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον της εταιρείας για συμμετοχή στον επικείμενο διαγωνισμό για την παραχώρηση των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων, ο Γ. Βήλος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οτιδήποτε αφορά νέα αεροδρόμια η Fraport δηλώνει παρούσα. Ξέρουμε ότι γίνεται μία επεξεργασία και όταν βγει το τεύχος, θα το εξετάσουμε και θα το αξιολογήσουμε ανάλογα».