Τo Τourism Today εγκαινιάζει μια μεγάλη έρευνα με θέμα: «Αγροδιατροφή και τουρισμός στον καιρό του κορωνοϊού», σε μία προσπάθεια να μεταφέρει το στίγμα της εποχής και να αφουγκραστεί τις ανάγκες της αγοράς εν μέσω μιας υγειονομικής κρίσης, αλληλένδετης με μια οικονομική κρίση, κατά την οποία ο αγροδιατροφικός τομέας καλείται όχι απλά να επιβιώσει, αλλά και να διαδραματίσει ενδεχομένως έναν σημαντικό ρόλο στην επανεκκίνηση της οικονομίας.

Μέρος 5ο

Παναγιώτης Χατζηλαζαρίδης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΜΑΝΑ ΓΗ

Ο Παναγιώτης Χατζηλαζαρίδης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΜΑΝΑ ΓΗ, εκτιμά, μιλώντας στο Tourism Today, ότι η υγειονομική κρίση αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τους Έλληνες παραγωγούς ώστε να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους, ξεφεύγοντας από το παρωχημένο μοντέλο της επιδοτούμενης καλλιέργειας, επισημαίνοντας ότι είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός συγκεκριμένου πλάνου για την πλήρη αναδιαμόρφωση του αγροδιατροφικού τομέα.

  • Πόσο σας έχει επηρεάσει μέχρι στιγμής η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού;

Το managi.eu σχεδιάστηκε με βάση την τηλεργασία σε περιβάλλον cloud λόγω της διαμονής των συνιδρυτών του σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδας. Με αυτό το δεδομένο οι συνθήκες εργασίας δεν άλλαξαν κατά πολύ καθώς και το προσωπικό μας ήταν ήδη εκπαιδευμένο να δουλεύει εξ αποστάσεως. Μια αρνητική επίπτωση της κρίσης ήταν η ακύρωση όλων των εμπορικών events ανά τον κόσμο τα οποία μας δίνουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουμε νέους πελάτες δημιουργώντας νέους εξαγωγικούς προορισμούς για τα ελληνικά προϊόντα.

Παρ’ όλα αυτά το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι αγοραστές των προϊόντων ανά την υφήλιο, με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα από τις τηλεφωνικές μας επαφές κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης καθώς ήταν ο μόνος τρόπος μαζί με την ηλεκτρονική αλληλογραφία, να επικοινωνήσουν τα δύο μέρη. Τέλος θα μπορούσαμε να πούμε με συγκρατημένη αισιοδοξία πως οι αγοραστές των προϊόντων αναζητούν νέους προμηθευτές, τα προϊόντα των οποίων ταιριάζουν με τα διατροφικά trends όπως αυτά διαμορφώνονται στην νέα εποχή δημιουργώντας ακόμη περισσότερες ευκαιρίες για την αύξηση των πωλήσεων των ελληνικών επιχειρήσεων.

  • Μπορεί η διασύνδεση της αγροδιατροφής με τον τουρισμό να αποτελέσει ένα “όπλο” απέναντι στις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης;

Θεωρούμε πως ο κλάδος του τουρισμού μαζί με αυτούς των αερομεταφορών και της εστίασης πλήττονται περισσότερο αυτή τη στιγμή και θα πρέπει να επιστρατεύσουμε κάθε ”όπλο” που έχουμε στη διάθεσή μας με τη στήριξη της κυβέρνησης ώστε να ενισχυθούν και να απορροφήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις αρνητικές επιπτώσεις που φέρνει η νέα υγειονομική κρίση. Μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πως ο αγροτουρισμός είναι ένας υποκλάδος ο οποίος θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά την συνολική επισκεψιμότητα, καθώς οι περισσότερες δραστηριότητες πραγματοποιούνται σε ανοιχτούς χώρους και οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να γευτούν και να προμηθευτούν φυσικά ελληνικά προϊόντα που προάγουν το υγιεινό τρόπο διατροφής.

  • Πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα για τον κλάδο της αγροδιατροφής;

Σίγουρα είναι πολύ νωρίς ακόμη να μιλάμε για την επόμενη ημέρα καθώς έχουμε καθημερινά νέες εξελίξεις οι οποίες κατά τη γνώμη μου καθιστούν κάθε ανάλυση και εκτίμηση ουσιαστικά αβάσιμη. Παρ’ όλα αυτά είναι βέβαιο πως τα διατροφικά πρότυπα θα αναδιαμορφωθούν με βάση την υγειονομική κρίση, καθώς το αγαθό της υγείας απέκτησε ξανά πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθημερινότητα του καταναλωτή. Επομένως, ούσα μια χώρα με παραγόμενα προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας, η Ελλάδα θα μπορούσε να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση των νέων προτύπων κατανάλωσης αρχικά στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και εκτός αυτής.

Θεωρώ πως αυτή είναι μια μοναδική ευκαιρία για τους Έλληνες παραγωγούς να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους, να ξεφύγουν από το παρωχημένο μοντέλο της επιδοτούμενης καλλιέργειας και με την υποστήριξη των αρμόδιων φορέων να επιλέξουν καλλιέργειες με βάση την εξωστρέφεια και την προστιθέμενη αξία.

  • Μπορεί η υγειονομική κρίση να λειτουργήσει ως ευκαιρία για την αγροδιατροφή;

Θεωρώ πως η κρίση σε συνδυασμό με την αποτελεσματική της αντιμετώπιση από την Ελλάδα αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία σε όλα τα επίπεδα. Ειδικά στην αγροδιατροφή η έννοια «ευκαιρία» αποκτά τεράστιες διαστάσεις, εφόσον οι δύο βασικοί ανταγωνιστές της χώρας μας που είναι η Ιταλία και η Ισπανία εμφανίζουν πολύ μεγάλη πτώση στην αξιοπιστία των αγοραστών, των καταναλωτών αλλά και των τουριστών.

Επομένως θεωρώ απαραίτητη τη δημιουργία ενός συγκεκριμένου πλάνου για την πλήρη αναδιαμόρφωση του αγροδιατροφικού τομέα που θα δίνει έμφαση στον εκσυγχρονισμό της καλλιέργειας, την πιστοποίηση των παραγόμενων προϊόντων για την προαγωγή της ασφάλειας για τον καταναλωτή καθώς και τη δημιουργία ”ολοκληρωμένων εμπειριών” για τον επισκέπτη στα πλαίσια του αγροτουρισμού.