
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Την επόμενη χρονιά, οι ταξιδιώτες επαναπροσδιορίζουν τις αποδράσεις τους και επιλέγουν αυτά που ξεκινούν με σκοπό, όχι απλώς με ένα μέρος.
Το ερώτημα δεν είναι «Πού πηγαίνουμε;», είναι «Γιατί πηγαίνουμε;» με το whycation να ανδεικνύεται ως η μεγάλη τάση στις αποδράσεις το 2026, όπως αποκαλύπτει μελέτη της Hilton σε 14 χώρες.
Του χρόνου οι τουρίστες παγκοσμίως θα αγκαλιάσουν την άνοδο του «γιατί», όπου τα ταξίδια καθοδηγούνται από συναισθηματικά κίνητρα. Αυτά είναι η επιθυμία για ξεκούραση, η ανάγκη για επανασύνδεση και η λαχτάρα για εμπειρίες που έχουν νόημα.
Μετά από χρόνια ταξιδιών με το σκεπτικό «περισσότερα, περισσότερα», το 2026 σηματοδοτεί μια στροφή προς πιο συνειδητές εμπειρίες.
Οι τουρίστες αναζητούν περιπέτειες που αντικατοπτρίζουν ποιοι είναι και τι εκτιμούν, είτε πρόκειται για μια ήρεμη απόδραση, νοσταλγικά οδικά ταξίδια που διαμορφώνονται από τη φαντασία των παιδιών και τις οικογενειακές παραδόσεις, είτε για ένα ταξίδι εμπνευσμένο από προσωπικά πάθη.
Με την ηρεμία, τον πολιτισμό και τη σύνδεση να ανεβαίνουν στην κορυφή των προτεραιοτήτων, είναι σαφές ότι τα σημερινά ταξίδια ξεκινούν από ένα νέο μέρος, με ένα «γιατί».
Αναζητώντας τη γλυκιά σιωπή
Το 2026, οι ταξιδιώτες θα αναζητήσουν προορισμούς όπου μπορούν να αποβάλουν τις περισπασμούς της ζωής. Η αναζήτηση ηρεμίας ακόμα και στιγμών σιωπής, σηματοδοτεί μια αλλαγή στον λόγο για τον οποίο οι άνθρωποι ταξιδεύουν, πού πηγαίνουν και πώς θα χαλαρώσουν.
- Ταξίδι ως απόδραση: Σχεδόν οι μισοί (48%) δημιουργούν χώρο για να περάσουν μόνοι τους επιπλέον ημέρες ταξιδιού πριν ή μετά τις οικογενειακές διακοπές.
- Περισσότεροι από τους μισούς (54%) θα έκαναν ένα επαγγελματικό ταξίδι για να ξεκουραστούν από την οικογένεια ή τον σύντροφο τους.
- Μόνοι αντί μαζί: Περισσότεροι από το ένα τέταρτο (27%) αναζητά χρόνο με τον εαυτό του στα επαγγελματικά ταξίδια. Το 30% να επιλέγει ένα ιδιωτικό γεύμα ή σνακ αργά το βράδυ μετά από ομαδικές εκδηλώσεις και το 19% να επιλέγει τον ύπνο αντί της κοινωνικοποίησης με συναδέλφους.
- Σιωπή, βελτιστοποίηση: Σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) εκτιμούν το ψηφιακό check-in και το 27% επικοινωνεί με τα ξενοδοχεία περισσότερο από ό,τι παλιά.
Οι ανέσεις στο σπίτι είναι η νέα «συνέχεια»
Οι τουρίστες βασίζουν τα ταξίδια τους στην οικειότητα, αναζητώντας άνεση και μια αίσθηση σπιτιού ακόμα και όταν λείπουν. Φέρνουν μαζί τους καθημερινές ρουτίνες, όπως την αγαπημένη τους εκπομπή ή ακόμα και τα κατοικίδια τους.
Και καθώς οι οικείοι ρυθμοί βοηθούν τους ταξιδιώτες να αισθάνονται πιο χαλαροί, πολλοί αφιερώνουν επίσης χρόνο για να επαναφορτιστούν και να επιδιώξουν τα προσωπικά τους πάθη, αξιοποιώντας σωστά τον χρόνο.
- Οικείες γεύσεις: Σχεδόν το 80% βρίσκει άνεση σε γνωστά πιάτα του μενού και το 48% μαγειρεύει τα γεύματα του ενώ βρίσκεται μακριά. Ταυτόχρονα, το 77% απολαμβάνει τον «τουρισμό παντοπωλείων» ενώ βρίσκεται στο εξωτερικό αγκαλιάζοντας τις καθημερινές συνήθειες με μια φρέσκια, τοπική γεύση.
- Παροχές για κατοικίδια: Το 64% ιδιοκτητών κατοικίδιων δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες του ζώου του έναντι των δικών του όταν κάνουν κράτηση για ένα ταξίδι.
- Χώρος για ανάπτυξη: Το 72% εξέφρασε την επιθυμία να αφιερώσει χρόνο για να εξερευνήσει ένα προσωπικό πάθος ή χόμπι. Το 60% θα αποσυνδεόταν εντελώς για να ταξιδέψει για μήνες ή και χρόνια, απόδειξη ότι όσοι αναζητούν άνεση λαχταρούν επίσης χώρο για να εξελιχθούν.
Οι διευρυμένες και παιχνιδιάρικες οικογενειακές διακοπές
Τα παιδιά δεν απολαμβάνουν απλώς τις οικογενειακές διακοπές, αλλά βοηθούν στη διαμόρφωση τους.
Οι γονείς δεν ανακοινώνουν απλώς πού πηγαίνουν, αλλά σχεδιάζουν μέσα από τα μάτια των παιδιών τους, αξιοποιώντας παράλληλα τη δική τους αίσθηση περιέργειας και παιχνιδιού.
Από ταξίδια πολλαπλών γενεών μέχρι αποδράσεις με Skip-Gen, οι ταξιδιώτες όλων των ηλικιών αφήνουν τον αυθορμητισμό, το θαυμασμό και τις κοινές εμπειρίες να τους καθοδηγούν.
- Νεανικές φωνές, μεγάλη επιρροή: Το 73% παγκοσμίως που κάνει διακοπές με παιδιά ή τα εγγόνια τα ενθαρρύνουν ενεργά να βοηθήσουν στον σχεδιασμό των οικογενειακών αποδράσεων. Το 78% συμφωνεί ότι τα παιδιά τους εμπνέουν να δοκιμάσουν νέα πράγματα όσο λείπουν.
- Αύξηση των ταξιδιών Skip-Gen: Σχεδόν το 30% με παιδιά προτιμούν ταξίδια skip-gen, δηλαδή να στέλνουν τα παιδιά μόνο με τους παππούδες και τις γιαγιάδες. Το 50% με πολλά παιδιά κάνει ταξίδια με ένα κάθε φορά για να δημιουργήσει ξεχωριστές στιγμές και ευκαιρίες για δέσιμο.
- Παιχνίδι χωρίς σύνδεση: Το 2026, το 84% αναζητά ευκαιρίες για να παίξουν μαζί ως οικογένεια. Πάνω από τους μισούς (58%) γονείς και παππούδες καθιερώνουν περιόδους «χωρίς οθόνη» στη διάρκεια των διακοπών για να κρατήσουν όλους απασχολημένους και ενημερωμένους.
Κληρονομικός τουρισμός
Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, πολλά συνεχίζουν να ταξιδεύουν με τους γονείς τους, φέρνοντας μαζί τους γνωστές προτιμήσεις που έχουν διαμορφωθεί από χρόνια κοινών ταξιδιών.
Από τις επιλογές ξενοδοχείων μέχρι τα προγράμματα επιβράβευσης, η γονική επιρροή εξακολουθεί να παίζει βασικό ρόλο στη διαμόρφωση του τρόπου με τον οποίο τα ταξίδια εξελίσσονται από γενιά σε γενιά.
- Προτιμήσεις που μεταβιβάστηκαν: Για τα δύο τρίτα των ταξιδιωτών, οι επιλογές ξενοδοχείων τους έχουν διαμορφωθεί από τους γονείς τους. Το 58% λέει το ίδιο για τα προγράμματα επιβράβευσης και το 73% παραδέχεται ότι το συνολικό στυλ ταξιδιού τους έχει επηρεαστεί από την οικογένειά τους.
- Οικογενειακά ταξίδια και κόστος: Περισσότερες από τις μισές (53%) οικογένειες ταξιδεύουν με τουλάχιστον ένα ενήλικο παιδί και στις περισσότερες περιπτώσεις, οι γονείς πληρώνουν το κόστος. Μόλις το 11% των ενήλικων παιδιών παγκοσμίως καλύπτει το πλήρες κόστος του ταξιδιού τους.
- Ταξίδια ως κληρονομιά: Σχεδόν το 70% των οικογενειών αναζητούν εμπειρίες που τις συνδέουν με τις τοπικές παραδόσεις, ενώ περισσότερες από τις μισές (52%) σχεδιάζουν ταξίδια για να μάθουν για τις ρίζες τους.