
Σοβαρές ανησυχίες για την επανάληψη του «αεροπορικού χάους» που σημειώθηκε το καλοκαίρι του 2024 εκφράζει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), επισημαίνοντας ότι οι χρόνιες παθογένειες στη διαχείριση του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου δεν έχουν ακόμη επιλυθεί.
Η προειδοποίηση ήρθε από τη Λάρα Μόγκαν, διευθύντρια της IATA για το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, στο πλαίσιο του Abta Aviation Forum στις 3 Απριλίου. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, τα προβλήματα επάρκειας ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, σε συνδυασμό με την περιορισμένη ευελιξία του συστήματος, διατηρούν την πίεση υψηλή, ιδιαίτερα στη νοτιοανατολική Αγγλία και πάνω από τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο.
Τα στοιχεία της Eurocontrol για το 2024 επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες: το 33% των ευρωπαϊκών πτήσεων καθυστέρησε στην αναχώρηση, ενώ το 27,5% έφτασε με καθυστέρηση άνω των 15 λεπτών. Οι καθυστερήσεις αυτές επηρεάζουν σημαντικά τον τουριστικό κλάδο και κυρίως τις αγορές του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Ελλάδα.
Η IATA καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και τις αρμόδιες αρχές να εξετάσουν τη δυνατότητα μεγαλύτερης ευελιξίας στους κανονισμούς, προτείνοντας ακόμη και την επανεξέταση των νυχτερινών περιορισμών πτήσεων, ώστε να αποφεύγονται ακυρώσεις και να διασφαλίζεται ότι οι επιβάτες φτάνουν στον προορισμό τους εντός της ίδιας ημέρας.
Σε θετικό τόνο, η Μόγκαν χαιρέτισε την πολιτική στήριξη της νέας κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου προς τον αεροπορικό τομέα, αναγνωρίζοντας τον κομβικό του ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη.
Ωστόσο, επανέφερε τις ενστάσεις της IATA για το βρετανικό τέλος επιβατών (Air Passenger Duty), το οποίο – όπως ανέφερε – λειτουργεί αποτρεπτικά για την επέκταση των δρομολογίων, ιδίως στην περιφέρεια.
Παρά τις προκλήσεις, η βρετανική αγορά παραμένει η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά στην Ευρώπη, με ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 4%. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι και η άνοδος της Τουρκίας, που καταγράφει αύξηση σχεδόν 35% σε ποσοστιαία βάση.
Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται για την καλοκαιρινή σεζόν του 2025 είναι εάν οι αδυναμίες θα διορθωθούν εγκαίρως ή αν οι ευρωπαϊκοί προορισμοί – όπως η Ελλάδα – θα κληθούν ξανά να διαχειριστούν τις επιπτώσεις από καθυστερήσεις, ακυρώσεις και απώλεια εσόδων στον τουρισμό.