
Η παγκόσμια επιβατική κίνηση αεροπορικών μεταφορών σημείωσε ρεκόρ τον φετινό Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Ωστόσο, η ένωση εκφράζει ανησυχίες για την πτωτική τάση που καταγράφεται στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών.
Συγκεκριμένα, η συνολική ζήτηση – μετρημένη σε χιλιόμετρα εσόδων ανά επιβάτη (RPK) – αυξήθηκε κατά 2,6% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2024, ενώ η συνολική διαθεσιμότητα θέσεων (ASK) ενισχύθηκε κατά 2%.
Ο Γενικός Διευθυντής της IATA, Willie Walsh, δήλωσε ότι η επιβράδυνση της ανάπτυξης σε σχέση με προηγούμενους μήνες οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι το 2024 ήταν δίσεκτο και η κινεζική Πρωτοχρονιά γιορτάστηκε τον Ιανουάριο, έναντι του Φεβρουαρίου πέρυσι.
Παρ’ όλα αυτά, τόνισε ότι «η επιβατική κίνηση έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα και ο αριθμός των προγραμματισμένων πτήσεων συνεχίζει να αυξάνεται για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο».
Ωστόσο, προειδοποίησε ότι «οι εξελίξεις στη Βόρεια Αμερική απαιτούν προσοχή», καθώς καταγράφηκε πτώση τόσο στη διεθνή όσο και στην εγχώρια επιβατική κίνηση.
Συνολικά, η διεθνής ζήτηση αυξήθηκε κατά 5,6% σε ετήσια βάση, με την προσφερόμενη χωρητικότητα να σημειώνει άνοδο 4,5%. Αντίθετα, οι αεροπορικές εταιρείες της Βόρειας Αμερικής σημείωσαν πτώση 1,5% στη διεθνή ζήτηση και μείωση 3,2% στη διαθεσιμότητα θέσεων. Ενδεικτικά, στις ΗΠΑ, η εγχώρια κίνηση υποχώρησε κατά 4,2%.
Ο Walsh επανέλαβε επίσης την ανάγκη μεταρρύθμισης του ευρωπαϊκού κανονισμού EU261 για τα δικαιώματα των επιβατών, επισημαίνοντας ότι το σημερινό πλαίσιο δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόσφατο μπλακ άουτ στο αεροδρόμιο Heathrow, το οποίο οδήγησε σε ακυρώσεις εκατοντάδων πτήσεων λόγω φωτιάς σε υποσταθμό ρεύματος.
«Το κόστος αποζημιώσεων και παροχών στους επιβάτες ξεπερνά κάθε χρόνο τα δισεκατομμύρια. Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις κινούνται σε θετική κατεύθυνση, αλλά παραμένουν ημιτελείς, αφού συνεχίζουν να επιρρίπτουν ευθύνες αποκλειστικά στις αεροπορικές εταιρείες, ακόμη και όταν οι καθυστερήσεις οφείλονται σε υποδομές που δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχό τους», τόνισε ο επικεφαλής της IATA.
Κλείνοντας, σημείωσε ότι «η ουσιαστική μεταρρύθμιση του EU261 πρέπει να μοιράζει τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς», προειδοποιώντας ότι χωρίς αλλαγές, οι ταξιδιώτες θα αντιμετωπίσουν ανάλογες δυσλειτουργίες και κατά την καλοκαιρινή περίοδο του 2025.